29.09.16

06.09.16

06.09.16

DREAMSCAPE - End OF Silence

DREAMSCAPE - End OF Silence

2004 Massacre Records

K sakru, co si o Němcích DREAMSCAPE myslet. Při poslechu jejich novinky "End of Silence" (třetí deska v pořadí) mi vyvstávají podobné schizofrenní pocity jako při psaní recenze k albu "Features And Causes..." slovenských FROWN. Nebudu chodit kolem horké kaše a řeknu to na plnou hubu, DREAMSCAPE hrají progresivní metal (to je ta dobrá zpráva), ale přesně v duchu vlajkonošů tohoto stylu DREAM THEATER (rovněž podobnost s názvem, ach jo) z období přelomové třetí desky "Awake". Nejde ani tak o podobnost, ale doslova o kopírku včetně produkce a vokálního přednesu Rolanda Stolla, jenž jakoby vypadl ze stejného matčina lůna jako James LaBrie.

Tak trochu jsem o celé záležitosti přemýšlel a došel jsem k tomuto závěru. Už samotný fakt, že někdo začne hrát tak propracovanou a aristokratickou muziku, svou kvalitou konkurence schopnou velikánům žánru, musíme chtě nechtě kvitovat. Ano, výkony všech zúčastněných, hlavně tedy klávesisty, producenta a autora hudby Jana Vacika (že by česká příbuznost?), jsou hodné mistrů, tudíž považuji za zbytečné, se k nim dále vracet. Ačkoliv DREAM THEATER patří mezi zakladatele moderního progresivního metalu a hlavně díky jejich albu "Awake" nastolili zcela nový směr, disponující i v rámci jejich diskografie specifickou, nebývale temnou, atmosférou (později mnoho progresivních kapel, hlavně tedy SHADOW GALLERY a FATES WARNING začali stále více zabředávat do melancholičtějších vod), tudíž se nelze vyhnout faktu, že dříve či později se najdou jeho následovníci či přímo napodobitelé. A právě za nejvýznamnější epigony lze považovat Němce DREAMSCAPE. Díky nim sice svět nespatřuje nic nového, ale na druhou stranu jim musíme smeknout velkou poklonu za to, že nesou pochodeň progresivního metalu hořící mohutným plamenem vstříc dalším mladším generacím. Taky nenadáváme, že většina heavy, black, doom či death metalových kapel de facto stále dokola napodobuje stará původní díla a všechny ty "rímejky" nejen respektujeme, ale rovněž obdivujeme.

Takže recenzi lze shrnout slovy, kdo miluje desku "Awake" od DREAM THEATER musí mít rád i "End of Silence" od DREAMSCAPE. Na hodně dlouhé ploše 72 minut, jak se na řádně progresivní desku sluší, skupina předvede to nejlepší ze studnice progresivního metalu. Nesmím zapomenout podotknout, že se temná melancholická nálada alba opravdu povedla vystihnout. Nemalou měrou se na tom podílí klávesista Jan, jehož hra bravurně kopíruje styl ex-DREAM TREATERovského Kevina Moora. Taktéž kytarista Wolfgang si velmi dobře naposlouchal hru Johna Petrucciho. A to samé lze říci i o zbytku kvinteta. Snad jen bubeník Bernard se více krotí a nedosahuje takové šílené kadence jako Mike Portnoy.

Závěrem bych řekl snad jediné. Věta "vše už tu jednou bylo" už bohužel začíná platit i v progresivním metalu. Stylu, jenž donedávna svojským způsobem odolával neoriginalitě. Stále více skupin začíná koketovat s tímto stylem. Nutno podotknout, že drtivá většina z nich nešahá kralevicům tohoto žánru ani po kotníky. DREAMSCAPE však patří mezi tu menšinu vyvolených, takže mé hodnocení je takové, jaké je.

sestava: Holand Stall - zpěv, Wolfgang Kerinnis - kytara, Jan Vacek - klávesy, Bedno Schmidtler - baskytara, Bernard Tuber - bicí
produkce: Jan Vacík
studio: Dreamscape Studio