29.09.16

06.09.16

06.09.16

CRADLE OF FILTH - Nymphetamine

CRADLE OF FILTH - Nymphetamine

2004 Roadrunner Records

Posledný album CRADLE OF FILTH sa dal najmiernejšie nazvať "sklamaním", čo si mnohí skeptici spojili najmä s mamutím vydavateľom, ktorého logo album zdobilo. Nuž, Dani Špina a jeho kumpáni sú späť v under... totiž, späť v menšej firme a naozaj veľmi rýchlo sa poponáhlali s vydaním nového albumu, ktorý práve v týchto dňoch preniká na svetlo božie. Silné reči, silná reklama, s kľudom možno označiť, že tento album je odsúdený na úspech. Čo však ponúka z hudobnej stránky?

Všetci tí, ktorí si pochybnými cestičkami zadovážili 6skladbové promo, ktoré už veľmi skoro začalo kolovať internetom, už čosi začali tušiť. Ale čo, na istote si mohli byť aj ostatní, neuveriteľne slabá zostava, ktorá momentálne v COF hrá, nedávala príliš veľa nádejí pre geniálne a prevratné dielo. Oficiálny album má dvojnásobne viac skladieb, neporovnateľne lepší zvuk a nepochybne rovnakú krívajúcu úroveň. Ta tam sú časy fenomenálneho "Dusk and her Embrace", to už zrejme každý pochopil. Novým albumom "Nymphetamine" však kapela zrejme prinúti ozajstných hudobných fanúšikov v dobrom spomínať aj na albumy ako "Bitter Suites to Succubi", či "Cruelty and The Beast", ktoré v čase svojho vzniku privítalo chladnejšie prijatie.

Intro "Satyriasis" sa snaží ťažiť z dávnych čias. Daniho hlboký narátorský hlas vám pripomenie časy "Dusk...". Tým to však končí. Začína sa povinná jazda plná stokrát recyklovaných riffov a striedaní rytmov. Tento album je viac o gitarách, klávesy tu plnia funkciu uvádzačov do skladieb a potom už len tvoria plochy, na ktorých sa nič prevratnejšie nedeje. Druhy Daniho vokálov sa striedajú podľa časmi presne vymedzenej štruktúry, pričom v každej skladbe máte veľmi veľkú istotu, že jej refrén bude tvoriť štyrikrát zopakovaný a ťahavo odškriekaný názov skladby.

Na rozdiel od "Damnation..." tento album neobsahuje ani len silný riff typu "Better to Reign in Hell". Gitarové nápady na donekonečna motajú okolo dvoch až štyroch variácií jednej melódie, takže uprostred riffu, ktorý počujete prvý krát už máte celkom slušnú predstavu o tom, ako bude pokračovať ďalej. Táto jednoduchosť bola originálna v starých časoch, no keď ju už od COF začali kopírovať ostatné kapely, aspoň COF sa mohli najnovšie posnažiť nekopírovať ju sami od seba. Napríklad začiatok poslednej "Mother of Abominations" je typický "dvíhač obočia"; opakovaný dobrý nápad sa stáva zlým nápadom a mrazivosť a originalitu vety "Archangel, darkangel, land me thy light..." už ťažko nájdeme v podobne odriekanom zaklínadle "I-á, i-á, katúlú fatágen..". Navyše v našich slovenských končinách je citoslovce "i-á" dosť striktne vymedzené :o). Nosný riff titulnej klipovky "Nymphetamine" vám pripomenie riffy, ktoré v minulosti COF používali skôr na vyplnenie skladby a oddýchnutie od výraznej témy uprostred tornáda skvelých nápadov. A to vlastne hovorí za všetko.

Ak ste neradi, keď sa vaše obľúbené kapely menia, "Nymphetamine" je pre vás ako stvorený. Prípadne, ak vás "Damnation and a Day" sklamal iba trochu, nový album je oveľa lepší. Tí náročnejší ho však kľudne môžu obísť, pretože jediné, čo je na ňom zaujímavé, je hosťovanie Liv Kristine (ex-THEATRE OF TRAGEDY), ktorej hlas v skladbe "Nymphetamine" navyše pôsobí trošku, angličania majú na to krásny výraz "annoying". No a samozrejme produkcia, ktorá je úplne dokonalá a vyčačkaná, čo aj musí byť, pretože by inak túto pochybnú skulptúru nemala šancu udržať pohromade.

sestava: Dani Filth - zpěv, Paul Allender - kytara, Martin Powell - klávesy, David Pybus - baskytara, Adrian Erlandsson - bicí, James McIlroy - kytara
produkce: Rob 'Anthrax' Caggiano
studio: Battle