29.09.16

06.09.16

06.09.16

IN FLAMES - Soundtrack To Your Escape

IN FLAMES - Soundtrack To Your Escape

2004 Nuclear Blast

Švédové IN FLAMES snad ani nedokáží nahrát vyloženě špatné album. Na desce "Soundtrack To Your Escape" logicky pokračují na vyšlapané cestě, jedním slovem geniálním, dva roky starým počinem "Reroute to Remain". První alba skupiny hrdě nesla pochodeň göteborgského metalu a při poslechu posledních desek zjišťujeme, nakolik tvárným a variabilním se tento styl jeví, kolik možností nabízí k jeho další evoluci. Právě "Reroute to Remain" se stalo určitým mezníkem v historii IN FLAMES. Z melodického death metalu se skupina přetransformovala na stylově neohraničený moderní metal stavící především na velmi šťavnatých riffech kytarového tandemu Björn Gelotte/Jesper Strömblad. Chytlavé kytarové vyhrávky, typické pro starší éru skupiny, poněkud ustoupily do pozadí a do popředí se naproti tomu dere energetický vokál Anderse Fridéna. Ten, jako zpěvák oproti minulosti hodně vyspěl. Pryč jsou doby jednopolohového blackově zabarveného ječáku. Jeho zpěv nebývale ožil, se svým hlasem pracuje a střídá vícero poloh podobně jako např. kolega Bjorn Strid ze spřátelených SOILWORK. Pokud nás jeho zpěv na předchozím albu mile překvapil, na "Soundtrack To Your Escape" se už jedná o hotovou věc. V některých pasážích dokonce vitalita skladeb dosahuje náboje takového DEVINA TOWNSENDA (ostatně o IN FLAMES klidně můžeme pro srovnání hovořit jako o měkčí verzi STRAPPING YOUNG LAD či tvrdší verzi THE DEVIN TOWNSEND BAND). Někdo zase bude skupinu srovnávat s nu-metalovými spolky. Nicméně v případě IN FLAMES jde o přirozený vývoj, pozorovatelný již na debutu, nikoliv o plánovaný kalkul, jak vytřískat peníze z posluchačů (ostatně komplexně lze göteborgský metal označit jako extrémnější variaci nu-metalu).

Pojďme blíže k samotné nahrávce. Značného rozdílu oproti minulosti doznal zvuk desky. Již na minulé fošně "Reroute to Remain" IN FLAMES nenahrávali v osvědčeném studiu Fredman, ale krom studia změnili i producenta. Na "Soundtrack To Your Escape" šla skupina ve svých nahrávacích experimentech ještě dále. Producent Daniel Bergstrand zůstal, ale veškeré nástroje, kromě bicích, se nahrávaly v domku, kdesi na vesnici v Dánsku, jehož interiér byl upraven na provizorní studio. Sice posluchač mnohdy ani netuší, jak proces nahrávání probíhá, nakolik skupina ve studiu experimentuje, tudíž jediným hodnotícím prvkem se stává až výsledný produkt. Pohodové venkovské klima se na zvuku desky určitě podepsalo, neboť zní velmi energicky a nasraně. Bezpochyby jde, nepočítám-li debut "Lunar Strain", o nejsyrovější nahrávku. Kytary doslova koušou a bicí pěkně uhánějí vpřed. Klávesy, jež se staly stigmatem novější éry skupiny ustoupily do pozadí nebo je nahradily jen nenápadné samply (třeba ve třetí "Dead Alone" znějí jako sonar ponorky, takže skladba tak působí hodně temně a kovově). Zase však nečekejte nějaký závratný odklon či návrat ke kořenům. Nahrávka se zas tak závratně neliší od mohutného a plného zvuku, na který jsme u IN FLAMES zvyklí. Na druhou stranu křišťálový fredmanovský sound mi vyhovoval mnohem více.

"Soundtrack To Your Escape" nepatří k tomu nejlepšímu, co Švédové vytvořili. Předchozí počin mě oslovil více. Předně desce chybí výrazné zapamatovatelné hitovky, určité samply (hlavně ty na začátku či na konci některých skladeb) působí jako vata a celkovou atmosféru nijak nerozvíjejí. Půlka alba bohužel spadá, v rámci diskografie IN FLAMES, k průměrnosti. Nerad bych, aby skupině, jež donedávna udávala směr, pomalu docházel dech. Třeba stylově spříznění DARK TRANQUILLITY, SOILWORK či GARDENIAN jsou na tom v podstatě lépe.

sestava: Björn Gelotte - kytara, Daniel Svensson - bicí, Anders Fridén - zpěv, Peter Iwers - baskytara, Jesper Strömblad - kytara
produkce: Örjan Örnklo and Daniel Bergstrand
studio: Dug Out Studios