29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARCH ENEMY - Dead Eyes See No Future

ARCH ENEMY - Dead Eyes See No Future

2004 Century Media

Dávajte si pozor, akú kapelu si obľúbite. Môže sa vám totiž kľudne stať, že vaši miláčkovia spravia závratnú kariéru v Japonsku a to je zlá správa. Japonský metalový národ je totižto povestný chorobnou túžbou po exkluzivite a tak kapela, ktorá sa chystá na trh vychádzajúceho slnka, chctiac nechtiac musí kalkulovať aj s týmto a pripravovať veci, ktoré jednoducho žiadne iné, ako vychádzajúce slnko, neuvidí.

"Dead Eyes See No Future" vyšla ako skladba na poslednom oficiálnom nosiči ARCH ENEMY "Anthems of Rebellion" v minulom roku. Tento rok sa však dočkala vlastného EP, ktoré však nie je zaujímavé touto skladbou, ale všetkými ostatnými. Po našlapanom úvode titulnej skladby sa totiž vydáme na parížsky koncert ARCH ENEMY na dve zastavenia "Burning Angel" a "We Will Rise". Na živé nahrávky majú nadpriemerne solídny zvuk (ale na to si už musíme pomaly zvykať), hoci si občas všimnete štúdiovú mániu bratov Amottovcov efektívne vrstviť gitary, ktorá je však naživo už ťažšie realizovateľná a preto aj niektoré pasáže trpia akousi prázdnotou. "Sklamaním", ak to tak mám nazvať, živej nahrávky je komunikácia Angely Gossow s publikom. O tom, že táto mimochodom celkom pohľadná dáma nie je až taký anjelik, vie každý, kto ju aspoň raz počul spievať. Aj tak však prekvapí drsnosť jej "hovoreného" hlasu, pri počúvaní ktorého pred vami stojí skôr Albánska lesbická zriadenkyňa psychiatrickej liečebne, než na Nemku ozaj pohľadná Angela. A to ešte Angela používa, ehm, nazvime to trochu vulgárnejší slovník.. Ja by som sa v tom naozaj nepitval, ale uznáte, drevorubačský slovník v podaní dámy predsalen trochu šokuje: - "Thank You Very Much (to ešte zaváňa slušnotou, pozn. v-dur). Are You Ready to Fucking Rock, Paris? (a sme doma, pozn. v-dur) Are you ready for some (prechod do growlingu) PURE FUCKING METAL??!!!!! The next one is for you, it is about you, it is called We Will Fucking Rise!"

Takže tak, pozor na to, hlavne vy všetci, pre ktorých ženský element v metale stále nesie tie nežné atribúty, časy sa menia. Najrýchlejší bubeník na svete môže byť stále pribratý vyholený potetovaný angličan, no brutálni vokalisti už majú konkurenciu, ktorá dokonca vyhlasuje, že vždy chcela byť speváčka, no akým spôsobom chce spievať, zistila až keď počula "Symphonies of Sickness" od CARCASS:o).

Aby sme však nevynechali naozajstné klenoty tohto EP, tie sa skrývajú v troch záverečných skladbách. "Symphony of Destruction" posunuli ARCH ENEMY do zvukovej dokonalosti 21. storočia a nebyť jej pomalého rytmu, povedali by ste si, že ide o skladbu šitú na mieru práve pre Angelu a spol. Ktovie, čo by na to povedal Dave Mustaine. Nasledujúca "Kill With Power" je pôvodne od MANOWARu, ktorí by sa pri svojom siláckom image určite nepotešili faktu, že ich skladbe dala tie pravé gule žena. Aj pri tejto skladbe totiž vidno citlivosť vyberania coververzií a schopnosť vytrieskať zo všetkého čo najviac. Ono pri thrashujúcich riffoch, skvele nazvučených gitarách a dobrom masteringu už nie je toho veľa na pokazenie, no aj tak.. A na záver to najlepšie. Môže sa Mike Amott snažiť koľko len chce, metalová história naňho bude vždy najviac pamätať ako na súčasť jednej z najosobitejších metalových kapiel pod slnkom. Záverečná "Incarnated Solvent Abuse" je spomienkou práve na Mikaelovo účinkovanie v CARCASS, presnejšie na obdobie albumu "Necroticism..". Skladba má opäť moderný metalový zvuk, našlapaný až na samý okraj toho, čo znesú zvukové reprodukčné súpravy, no zároveň pri jej počúvaní máte taký zvláštny pocit niekde nad miechou, že CARCASS už navždy zostane len jeden.

Ak ste zatúžili po tomto raritnom nosiči, zrejme vám nezostáva nič iné, než nájsť si nového internetového kamaráta niekde v Osake, aby vám CD mohol poslať. Alebo sa spoľahnúť na to, že až raz aj s ARCH ENEMY bude zle, určite sa tieto skladby dočkajú vydania na bonuse niektorého albumu, či v podobe zbierky raritných nahrávok.

sestava: Angela Gossow - zpěv, Mikael Amott - kytara, Christopher Amott - kytara, Sharlee D'Angelo - baskytara, Daniel Erlandson - bicí
produkce: Andy Sneap
studio: Fredman