29.09.16

06.09.16

06.09.16

WINDS - The Imaginary Direction Of Time

WINDS - The Imaginary Direction Of Time

2004 The End Records

O Norech WINDS se začíná v poslední době docela šuškat a ne náhodou. Podobný typ sofistikovaného metalu s fúzí vážné hudby, jenž hrají, nepatří k rozšířenému fochu i v tak hudebně emancipované zemi jakou je Norsko. Kdo si vzpomíná na patetickou, poeovsky temnou a díky hostujícímu smyčcovému kvartetu též teatrálně velkolepou atmosféru alba "La Masquerade Infernale" od ARCTURUS a hlavně komu se podobný typ hudby zamlouvá, s WINDS zažije doslova druhé vánoce. Ne náhodou produkce WINDS dosahuje kvalitativních parametrů zmiňovaných ARCTURUS z období desky "La Masquerade Infernale", neboť polovinu skupiny tvoří hudebníci, jež tento klenot zplodili. Jmenovitě se jedná o brilantního kytaristu Carla Augusta Tidemanna, u jehož virtuózních sól a vyhrávek se nejednomu zatočí hlava. Dalším do party je velmi variabilní bubeník Jan Axel von Blomberg, známější pod pseudonymem Hellhammer. O jeho nesporných kvalitách jsme se přesvědčili na nemálo metalových albech, tudíž jeho výkon můžeme nechat bez komentáře. Jen bych zmínil, že Axelovu strojově přesnou rytmiku známou hlavně z black metalových nahrávek ihned poznáte a v hudbě WINDS bych si asi nedokázal představit jiného tlučmistra. Překvapivě z cold black metalových KHOLD přišel zpěvák a baskytarista Lars Eric Si. Překvapivě proto, neboť ve WINDS neuslyšíte jediný havraní skřehot, stejně jako žádné jiné black metalové postupy. Lars Eric Si vdechl duši WINDS zcela odlišný ráz. Velmi křehký a panensky čistý. Díky jeho melodickému vokálu se výraz skupiny pohybuje v klidných melancholických vodách, v nichž plují spolky jako GREEN CARNATION či NIGHTINGALE. Právě nejvíce sofistikovaný ráz spolku vdechl klávesista Andy Winter, odkojený jak jinak než klasickou hudbou. Jeho propracované klavírní party dělají z WINDS unikátní skupinu a při poslechu jeho častých meziher vyvstane na mysli, nakolik jiní metaloví klávesisté zabředávají do šedi primitivismu.

Druhý dlouhohrající počin "The Imaginary Direction Of Time" de facto nepřináší nový materiál, neboť vznikl v závěsu po vynikajícím debutu "Reflections Of The I" z roku 2002, aby skupina dostála dohodě s Avantgarde Music, s nimiž měla podepsaný kontrakt na dvě alba. Přesto bych netvrdil, že se tento fakt na kvalitě nahrávky nějak radikálně podepsal, i když po hudební a koncepční stránce "The Imaginary Direction Of Time" koresponduje s debutem "Reflections Of The I". Nádherné tóny piána a smyčcového kvartetu v tandemu s progresivním metalem opět unáší mou mysl do vzdálených končin filozofického mikrokosmu, a to i přes skutečnost, že zvuk nahrávky mi připadá méně průrazný a hráčský entuziasmus místy polevuje a hudba tak zabředává do doomově ospalých pasáží. Pokud vás "Reflections Of The I" nenechalo ani na sekundu vydechnout, tak u "The Imaginary Direction Of Time" zas takové "terno" nezažijete a občas jsem budete mít chuť CD trochu popohnat. Nicméně z toho nedělejme "kovbojku", neboť v globálu "The Imaginary Direction Of Time" pokulhává za debutem jen nepatrně a v kontextu s konkurencí (i stylovou) zaujímají WINDS pro mnohé nedosažitelné výšiny.

sestava: Lars Eric Si - zpěv, baskytara, Carl August Tidemann - kytara, Jan Axel von Blomberg - bicí, Andy Winter - klávesy, hosté: Andre Orvik - husle, Vegard Johnsen - husle, Dorthe Dreier - viola, Hans Josef Groh - violončelo
produkce: WINDS
studio: Toproom a Fagerborg
čas: 45:24