29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIRENIA - An Elixir For Existence

SIRENIA - An Elixir For Existence

2004 Napalm Records

Jak ten čas letí. Ještě jsem se ani nestačil nabažit nádherných tónů předloňské desky "At Sixes and Sevens" (recenze) a už nám principál Morten Veland přichystal následovníka "An Elixir for Existence". Lakoničtější název alba si vybrat nemohl, protože nejen pro mě se tento typ muziky stal doslova elixírem života. Zapomeňte na to, co jste četli v recenzích. Totiž skutečně ne pro každého je tento moderní typ gothic doom metalu, jenž má své kořeny (jak jinak) než v Norsku, určený. Já osobně k němu cítím doslova nostalgický vztah, neboť skupiny jako TRISTANIA, THE SINS OF THY BELOVED či TRAIL OF TEARS mě utvrdily v tom, abych kazety IRON MAIDEN či JUDAS PRIEST s čistým svědomím hodil do koše. V hudbě jsem od začátku hledal především emoce a dobré instrumentální výkony. A výše zmiňované spolky vytvořily jedinečný hudební směr, jenž všechny tyto atributy splňuje a dodnes patří, navzdory jeho celosvětové expanzi, k jeho nejlepším představitelům.

Tento metalový žánr, který nikdy před tím neměl obdoby, rozhodně není lehké hrát, proto se téměř po deseti letech od jeho vzniku skupiny, jež ho precizně produkují, dají spočítat prakticky na prstech. Právě SIRENIA se ho snaží hrát co nejvěrněji a právě proto bývá nařčena ze stagnace. Co však je špatného na tom, když se orchestr snaží hrát stále stejné partitury co nejvěrněji, když byly napsány mistrovsky?

Deska "An Elixir for Existence" rozhodně nezklamala, právě naopak. Osobně miluji tento typ kontrastní hudby. Sladké romantické dívčí vokály, (pro někoho kýčovité) francouzské sbory, subtilní tóny houslí a kláves se jako mořské vlny tříští o masivní útesy kytar, hrajících docela technické riffy, místy se vynořují kulometné bicí a nad tím vším se jako hejno racků vznáší blackový krákot.

Myslím, že je naprosto zbytečné popisovat skladbu od skladby, neboť všechny se pohybují na vysoko umístěné laťce. Na albu snad nenaleznete slabší pasáž. Deska mě vtáhla hned od úvodní našlapané "Lithium And A Lover" a ani chvíli jsem se nenudil. Oproti předchozímu dílku "At Sixes and Sevens" doznala deska "An Elixir for Existence" značného přitvrzení. Morten Veland nechal zcela volný průchod svému metalovému srdci. Místy album evokuje až melodický black metal. Na druhou stranu se i v rámci stylu snaží hledat další evoluční procesy. Nebrání se samplům a různým industriálním či ambientním názvukům ("In My Darkest Hours", " Seven Sirens And A Silver tear"). Jindy jsou zase klávesové aranže natolik propracované a kytary pestře riffují, že s klidným svědomým můžeme hovořit o metalové avantgardě ("In My Darkest Hours").

CD "An Elixir For Existence" především nadchne posluchače s vyšším emočním kvocientem, ale rovněž nemusí nechat chladným i "běžné" metalisty, neboť v sobě obsahuje všechny důležité atributy - tvrdost, melodičnost, hitovost, výbornou produkci a dobré instrumentální výkony.

sestava: Morten Veland - nástroje, zpěv, Henriette Bordvik - zpěv, Kristian Gundersen - zpěv, Anne Verdot - housle
produkce: Terje Refsnes a Morten Veland
studio: Sound Suite Studios