29.09.16

06.09.16

06.09.16

MAGELLAN - Impossible Figures

MAGELLAN - Impossible Figures

2003 InsideOut Music

Tvorba progresivního vizionáře Trenta Gardnera mně již dávno velmi učarovala a to především díky jeho excelentním rockovým operám jako EXPLORERS CLUB a LEONARDO - THE ABSOLUTE MAN. S jeho domovskou kapelou MAGELLAN se prostřednictvím pátého studiového alba "Impossible figure" setkávám vůbec poprvé. Stálou sestavu skupiny MAGELLAN tvoří de facto jen dva lidé. Trent se v ní, stejně jako u bočních projektů, zhostil kláves a trombonu, napsal veškerou hudbu a texty a rovněž se ujal zpěvu, na kytaru a na baskytaru hraje jeho (neméně talentovaný) bratr Wayne (rovněž coby kytarista figuruje v projektu LEONARDO - THE ABSOLUTE MAN). Jako hosté se představili pro mě neznámí hudebníci. Nejvíce Trent vyzdvihuje talent svého hudebního kantora, jazzového raptora Jacka Fostera (snad o něm ještě uslyšíme). S bicími vypomhl Jason Gianni a některé klavírní party nahrál Stephen Imbier. S žesťovými nástroji se ve třetí skladbě "Bach 16" (skutečně se jedná o variaci na jednu Bachovu symfonii) výtečně popral speciální host Robert Berry.

Jak jsem uvedl v úvodu, starší nahrávky MAGELLAN jsem zatím neslyšel (slibuji, že tento deficit brzy napravím), tudíž o tom, jakou cestu bratři Gardnerové za téměř patnáct let trvání skupiny ušli, mohu jen spekulovat. Ovšem jako na bíledni se nabízí komparace s bočními projekty Trenta Gardnera.

A skutečně, vynechám-li poměrně odvážné disharmonické klávesové intro "Gorilla with a pitchfork" (na hony vzdálené libozvučným symfonickým aranžím v jeho projektech) jeho typický rukopis se plně promítl už v úvodní skladbě "Killer of hope". Podobnost s první skladbou "Fate Speaks" z alba "Age Of Impact" (1998) projektu EXPLORERS CLUB bije přímo do očí (či spíše do uší). Rovněž slyšíme postupy z LEONARDA. MAGELLAN se skutečně na "Impossible figures" rozjíždí poněkud nesměle a příliš předvítadelně (tedy pro posluchače, jenž mají naposlouchané počiny EXPLORERS CLUB a LEONARDO). Ovšem nevěšme hned hlavu, první skadba čítá celých deset minut, takže naštestí v půli přichází zvrat a čeká nás opravdový progressivní rej s příchutí jazzu (pro upřesnění, hráčské výkony v první půli skladby rovněž zejí ve výšinách nadprůměru). Trent sice jako zpěvák nedosahuje takových přesvědčivých kvalit jako např. James LaBrie (DREAM THEATER), jenž exceloval v projektu LEONARDO či EXPLORERS CLUB, přesto z jeho projevu cítím ryzí úpřimnost a hlavně entuziasmus. Holt ne každý třímá v hrdle dynamit. V následujícím odpočinkovém klavírním seguelu "Bach 16", podpořeném žesťovými nástroji, nás čeká příjemná variace na klasické dílo J.S. Bacha. Opravdová síla MAGELLAN však přichází se čtvrtou skladbou "Late for church". Ta začíná pěkně od podlahy. Waynova kytara a basa znějí nezvykle hrubě a syrově (ostatně jako celá deska). Rovněž bubeník Jason nasadí poměrně vitální tempo. Jen Trentovy osvědčené klávesy se snaží tu progresivní šelmu trochu zkrotit. Místy to MAGELLAN dokáží natolik poutavě rozjet, že na mysl přicházejí až bohové DREAM THEATER. Následuje další instrumentálka "Confessor's oveture". Tentokrát se jedná čistě o progresivní záležitost. Svůj prim zde drží hlavně Trent se svou hrou na klávesy. Škoda jen, že tento orgáč trvá jen dvě a půl minuty. V šestce "Hymn for a heathen" se Trent pouští do vyšších hlasových poloh, připomínajících Jona Andersona z YES. Skotačivé kytarové riffy opět trochu připomínají EXPLORERS CLUB. Etno bubínky a flétna nás překvapí v následující "A world groove". Bezpochyby nejoriginálnější skladba na albu. V následující "Counterpoints" se o slovo opět hlásí ta syrovější tvář skupiny a úvodní riffy, spolu se zastřenějším Trentovým vokálem jakoby nás přenesly v čase do pohodového hard rockového období 70. let. Vskutku příjemná nostalgie (sice ne v mém případě, ale doufám, že se někdo takový ze z dříve narozených čtenářů najde). Závěr patří výtečné "Feel the cross". Mísí se v ní syrový progress s akustickými vybrnkávačkami podpořenými uklidňujícími perkusemi. A zase cítím ten závan starých KING CRIMSON či RUSH.

"Impossible figures" patří mezi výtečné desky, určené hlavně pro pozorné a vnímavé posluchače. Sice díky syrovější produkci a místy disharmonických a na první poslech chaotických postupů zase hned tak nechytne, avšak pokud si dáte tu práci a proplujete nánosem nápadů a postupů, objevíte zářivý drahokam, jenž s každým následujícím poslechem jeho lesk nabyde na intenzitě. Bratři Gardnerové ve své tvorbě nehledí jen přímo dopředu k novým obzorům, ale rovněž se ohlíží zpět ke kolébce art rocku, která nejen jim poskytuje obrovskou studnici inspirace.

Deska "Impossible figures" oplývá oproti Trentovým projektům syrovější a dravější produkcí. Pokud někomu připadají současná progresivnivně rocková alba až příliš syntetická a vyumělkováná, tak v případě MAGELLAN si můžete vychutnat ten správný syrový analogový sound, tak typický pro art rockové skupiny 70. let. Rovněž texty patří mezi silnou stránku alba. Trent se v nich zabývá jednak pro američany typickým tématem a to křesťanskou vírou (velmi mě zaujala sloka ze skladby "Late for church": Proč je zde tolik kostelů? Myslel jsem si, že zde byl pouze jeden Bůh.), dále současnými problémy světa, hlavně tedy z pohledu Američana, takže dojde na teroristické útoky v New Yorku, různé politické a obchodní krize, problémy globálního oteplování (tornáda, povodně), ale překvapivě padnou i pojmy z hudebního světa (PINK FLOYD, BEATLES, Armstrong, Wagner). Námětový koncept desky se opravdu snaží pojmout široké spektrum vlivů z našeho světa, stejně tak jako po hudební stránce.

sestava: Trent Gardner - zpěv, klávesy, trombon, Wayne Gardner - kytara, baskytara, hosté: Jason Gianni - bicí, Stephen Imbler- klávesy v "Bach 16", Jeff Curtis - žestě v "on Bach 16"
produkce: Trent Gardner
studio: Spider Studios