29.09.16

06.09.16

06.09.16

SAMAEL - Reign of Light

SAMAEL - Reign of Light

2004 Galactical Records

SAMAEL svojho času o niekoľko (míľových) krokov predbehli zbytok metalovej scény svojou neohraničenou túžbou po experimentoch, vďaka čomu vytvorili niekoľko myšlienkových smerov, ktoré následne mnoho kapiel (po tom, čo si u SAMAEL overili, že to funguje) s chuťou využilo. Novým albumom "Reign of Light" sa však SAMAEL nečakane zaradili k nasledovateľom, pochovajúc tak svoje niekdajšie pionierske časy. Zostala u nich elektronická zvuková stopa, zostali hymnické refrény, zostal orientálny nádych skladby "Jupiterian Vibe", zostali mohutné gitarové riffy. Tie sú však uhladené, orient na nás dýcha z každého rohu modelu SAMAEL 2004, hymnické refrény prebrali úlohu nosiča skladby (namiesto doterajších úderných riffov) a priznajme si, hitoviek ako "Together" z predchádzajúceho albumu, ktoré sa dajú doslova sklandovať, sa veľa napísať nedá. Využitím elektronickej zvukovej stopy (okrem naprogramovaných bicích) patria dnes SAMAEL skôr k tým konzervatívnejším. Všetko sa raz skončí a preto aj "Reign of Light" bude sklamaním pre všetkých fanúšikov SAMAEL, ktorí opäť čakali nadčasové a prevratné dielo, akým bol kedysi album "Passage", alebo (už v oveľa menšej miere) "Eternal". Nový album skôr pokračuje v ceste vytýčenej týmito dvoma albumami, maximálne tak prináša bohatšiu banku zvukov, rozdiel, ktorý všimnite iba miestami, vďaka značkovej a typickej zvukovej produkcií a aranžmá Made in SAMAEL.

Niektoré miesta sa až príliš ponášajú na THE KOVENANT ("Inch'allah"), okrem iného aj podobným zvukov klávesov, občas počuť trochu PAINu, príliš častno snáď reminescencie na gothic metal kapely TIAMAT. Čiže kapiel, z ktorých väčšina by určite nehrala to, čo dnes hrá, nebyť inšpirácie kapelami ako SAMAEL. Čo však ich učitelia? Najmä vo frázovaní spevu kapela za posledné roky priniesla až žalostné minimum nového, inovatívne na novej doske pôsobia maximálne tak rozdrobené fragmenty. Tu gitarové sólo, tam zaujímavý zvuk klávesov, toť neobvyklý rytmus, či priam rockové aranžmá.

S ohľadom na to, koľko nového sme od tejto kapely počuli v minulosti, nároky na nový album sú o to prísnejšie. Ak sa odosobníte od tejto inovátorskej aury (pokiaľ ste SAMAEL, podobne ako ja, nemilovali práve kvôli nej), čaká vas melodický, počúvateľný album plný chytľavých a ľahko zapamätateľných melódií. No a tie hymnické refrény. Na každom kroku.

sestava: Vorph - gitara, spev, Xy - klávesy, Makro - gitary, Mas - basa
produkce: SAMAEL
studio: The Cube, The Albertine