29.09.16

06.09.16

06.09.16

LACRIMOSA - Echos

LACRIMOSA - Echos

2003 Hall of Sermon

Existují skupiny, jejichž alba si pouštíte jako správné odrhovačky v alkoholovém opojení na bečkách nebo při rychlé jízdě autem. Existují skupiny, které plní haly stadiónů a za něž by fanoušci dokázali snad i položit život. Existují skupiny, které trhají příčky hitparád a při jejichž poslechu upadají puberťačky do mdlob. Ovšem jen jedinou skupinu je rovněž více než vítané poslouchat v alkoholovém opojení, nikoliv však z pěnivého moku, ale ze sklenky archivního vína ročníku 1518. Spíše než haly stadiónů plní komorní koncertní síně. Netrhá sice příčky hitparád, ale rovněž nejedna frivolní dívčina při poslechu opojných tónů upadá do orgasmických mdlob v objetí dekadentních harlekýnů. Ti bystřejší jistě pochopili, že mluvím o ansámblu LACRIMOSA, jehož alter ego Tilo Wolff proplouvá světem smutných osudů a tváří beze slov již čtrnáct let. Poslední veledílo "Echos" sice v kontextu s diskografií ničím zásadním nepřekvapí a hned dodávám, že to ani trošku nevadí, neboť Tilo Wolff a jeho nehynoucí inspirační sukuba Anne Nurmi se svým hudebním kabaretem dosáhli tvůrčího Olympu. Za svůj život jsem slyšel stovky skupin, ale žádná nehraje tak procítěnou a melancholickou hudbu s takovou grácií jako právě LACRIMOSA. Přitom v začátcích léta páně 1991, prezentovaných debutem "Angst" stačilo k navození té správné senzibilní atmosféry tak málo. Prakticky jen dekadentní němčina a minimalistické gotické klávesy a samply. Když o rok později na druhém opusu "Einsamkeit" Tilo angažoval heavy metalového kytaristu, zrodil se opravdu originální spolek, který se zalíbil jak poměrně konzervativní gothic komunitě, tak otevřenému rockovému posluchačstvu. Na třetí desce "Satura" z roku 1994 LACRIMOSA experimentovala s vážnou hudbou, aby tento eklekticizmus plně vynikl na přelomovém opusu "Inferno" z '95. Ten překvapivě patří i svým způsobem k nejextrémnějšímu albu skupiny. Následující desky "Stille" (1997), "Elodia" (1999) a "Fassade" (2001) rozvíjely koncept započatý "Infernem" a loňský "Echos" můžeme považovat za ozvěny minulých čtyř počinů.

Již při pohledu na opět geniální obálku od dvorního malíře Stelia Diamantopoulose příjemně hřeje u srdce a při poslechu prvních tónů grandiózní 12ti minutové orchestrální introdukce "Kyrie" jako oddaný fanoušek LACRIMOSY jásám radostí (ačkoliv smutnému klaunovi na obálce, jinak to maskotu souboru, moc do smíchu není). Tento skvost patří k nejlepšímu otvíráku, jaký kdy Tilo složil (možná nejlepší "intro", co jsem kdy slyšel). Tesklivé smyčce, temné pozouny, mohutné sbory... opravdová nádhera. Vůbec by mi nevadilo, kdyby LACRIMOSA na následujícím albu hrála pouze v duchu skladby "Kyrie". Zapomeňte na všechny ty THERIONY, DIMMU, METALLICA S/M, neboť nejbravurněji umí svět rock/metalu a vážné hudby zkombinovat pouze LACRIMOSA. Druhá skladba "Durch Nacht und Flut" patří mezi tradiční song LACRIMOSY a mohli jsme ji slyšet rovněž na stejnojmenném singlu z roku 2002. Slyšíme v ní všechny ingredience a postupy, na jaké jsme zvyklí a asi málokdo by si přál, aby tomu bylo jinak. Expresivní němčina Tilo Wolffa může někoho unavovat, já osobně si však nedokáži představit desku LACRIMOSY nazpívanou v jiném jazyce. Už jsme si zvykli na excelentní výkony studiových hráčů, hlavně kytaristy a baskytaristy Jay P. a bubeníka Mannea Uhliga, ale proč si je nepřipomenout. Rovněž nesmíme zapomínat na Anne Nurmi. Ta, kromě toho, že patří mezi výtečné zpěvačky (svůj prim měla v anglicky nazpívané "Apart") umně obsluhuje rovněž klávesy. V páté "Ein Hauch von Menschlichkeit" zaznějí výrazněji samply včetně automatického bubeníka, což evokuje rannou éru skupiny. Ovšem všudypřítomný německý filmový orchestr Babelsberg a špičková produkce dává na vědomí, že se pohybujeme v novém miléniu. Trochu toho minimalismu si užijeme v následující "Eine Nacht in Ewigkeit". V ní Tilo pláče jako klaun na obálce s prsty na klavíru a v pozadí mu sekunduje smyčcový kvartet. Nejeden kapesníček nezůstane suchý. A přitom nejde o žádný kýč, jak by se někdo mohl mylně domnívat. LACRIMOSA přímo hoří emocemi za zvuků spinetu a houslí v předposlední "Malina". Do toho se elegantně vkrádají samply, aby vše přehlušilo tornádo tvrdých riffů Maesta Jay P. Poslední skladba "Die Schreie sind verstummt" sice na displeji zobrazuje něco přes 23 minut, ale nenechte se zmást, zabírá "jen" 12 minut, pak následuje několik minut ticho a jako "skrytý" bonus uslyšíme remix dvojky "Durch Nacht und Flut".

Za čtrnáct let své existence neztratila LACRIMOSA nic ze svého lesku a věřím, že dvojice podivných kabaretiérů Tilo Wolff a Anne Nurmi nás, emocionální posluchače, budou obšťastňovat ještě minimálně stejně dlouhou dobu.

sestava: Tilo Wolff - piano, programování, zpěv, Anne Nurmi - klávesy, zpěv, hosté: Jay P. - kytara, baskytara, melotron, Manne Uhlig - bicí, Thomas Nack - bicí + Deutsches Filmorchester Babelsberg / Spielmann-Schnyder Philharmonie
produkce: Tilo Wolff
studio: Impuls Musicproductions, Scoring Stag
čas: 72:17