29.09.16

06.09.16

06.09.16

SHAPE OF DESPAIR - Illusion's Play

SHAPE OF DESPAIR - Illusion's Play

2004 Spikefarm/Spinefarm

Finsko není jen země tisíce jezer, ale rovněž krajina pustých lesů, skrytých v nepropustné mlze. Nad nimi se vznáší hejno krkavců, hledajících svou oběť. Ve světle světlušek ji nemohu zahlédnout, ale pouze zaslechnout její éterický pláč. Z lesů nad kopcem se jako mocný Prométheus pomalu zvedá chladná luna. Štíty stromů přede mnou získávají kontury a pak spatřím tu iluzorní scenérii, osvícenou světlem tak slabým a přece až magicky jasným. To kmotřička Smrt natahuje své třesoucí se kostnaté ruce. Toho rána nebyly elysejské pláně pokryty rosou, ale mou krví...

Tvůrčí duo Jarno Salomaa (kytara, klávesy) a Tomi Ullgren (kytara, též v RAPTURE) nás už potřetí láká do těch nejtemnějších hvozdů a nejhlubších jeskyní. Hudba skupiny SHAPE OF DESPAIR není ani technicky náročná, ani vitálně svižná, ani chytlavá, takže proč si mě tak podmaňuje a působí jako nejnávykovější halucinogen? Bezpochyby proto, že nejsilnějším trumfem v rukávu skupiny je práce s emocemi a atmosférou a to ve velmi silných intencích. Hudba SHAPE OF DESPAIR překonává snad vše, co jsem doposud považoval za blahodárné atmosférické magma. Pokud jsem emocionálně stejně výbornou LACRIMOSU (recenze) vyzdvihoval díky jedinečné atmosféře nad jiné skupiny, tak u Finů se situace jeví poněkud odlišně. Oba spolky dokonale pracují s náladou, ovšem na zcela odlišné bázi, zato stejně dokonale. Pokud LACRIMOSA evokuje spíše tíživý pocit osamělosti po apokalyptickém infernu, tak SHAPE OF DESPAIR jej očekávají. Stejně jako z minulých desek tak i z novinky "Illusion’s Play" sálá ten skličující pocit, že na konci naší poutě čeká Smrt. Nebo ještě výstižněji, že setkáním se smrtí si každý musí projít sám. Právě osamělost, smutek, zoufalství patří mezi nejdůležitější palivo SHAPE OF DESPAIR a to rovněž platí pro opus "Illusion’s Play". Už z toho důvodu bych nerad tento typ hudby škatulkoval. Jasně můžeme hovořit o funeral doom metalu či esoteric doomu. Pro jiné se zase může jednat o nesmírně temný soundtrack o skonu či o čekání na zánik lidské rasy. Nejdůležitější je samotný poslech této hudby, nechat se jen tak volně unášet na moři tónů a melodií, i když nadmíru smutném. Pak už ani nevnímáte, že slyšíte kytary, bicí, klávesy, hrubý growling (opět skvělý Pasi Koskinen, ex-AMORPHIS). Pokud uzříte onen "tvar zoufalství", zapomenete na jakékoliv metalové škatulky a vnímáte pouze hudbu jako celek.

Už debut "Shades of…" (2000) mě dostal do kolen a o následujícím díle "Angels of Distress" (2001) bez váhání hovořím jako o jednom z nejlepších alb, s jakým jsem se kdy setkal. Třetí "Illusion’s Play" pokračuje ve vynikající reputaci, nastolené prvními dvěma opusy. Pravda, na první poslech stojí ve stínu minulého "Angels of Distress", ale s každým dalším jeho mohutnost roste a až nyní mohu s klidem říci, že patří mezi typické dílo SHAPE OF DESPAIR. Přestože podobný typ metalu neposkytuje úrodnou půdu pro odvážnější experimenty, "Illusion’s Play" přináší něco nového, stejně jako "Angels of Distress" zašel dále než debut "Shades of…". Na "Angels of Distress" probleskly čisté mužské vokály a zpěvačka Nathalie Koskinen, kromě éterického podbarvení masivu kytar, rovněž zapěla jednu sloku. Tandem Pasi Koskinen a Nathalie Koskinen tak na "Illusion’s Play" "normálně" zpívají častěji. Např. nazpívali hned úvodní část druhé skladby "Still-motion" (jedničku "Sleep Mirrored" můžeme považovat za takové dlouhé instrumentální intro, které ovšem dokonale navodí potřebnou atmosféru). Ovšem za nejvýraznější nový prvek lze považovat vyšší podíl klávesových aranží. Pokud na minulých albech klávesy podbarvovaly kytary a dokreslovaly temnou náladu, tak na "Illusion’s Play" mají stejně důležitý podíl jako jiné nástroje. Dokonce nezřídka dostávají přednost a to když ostatní nástroje zcela utichnou a můžeme si tak vychutnávat relaxační ambientní plochy (ve druhé skladbě "Still-motion" dosahují úctyhodných deset minut).

Přestože průměrná délka skladeb neklesá pod 8 minut, samotná deska "odsýpá" velmi svižně a ani chvíli jsem se nenudil. Možná se někdo před poslechem desky "Illusion’s Play" musí nacházet ve specifické náladě, já osobně si ji pouštím prakticky kdykoliv. Zvlášť při procházce současnou podzimní krajinou navodí opravdu nádherné pocity.

sestava: Jarno Salomaa - kytara, klávesy, Tomi Ullgren - kytara, Nathalie Koskinen - zpěv, Samu Ruotsalainen - bicí, Pasi Koskinen. - growling a čistý zpěv, Sami Uusitalo - baskytara, Toni Reahalme - housle
produkce: Kaide Hinkkala, Antti Lindell, J.S.
studio: Hellhole studio
čas: 61:31