29.09.16

06.09.16

06.09.16

LAKE OF TEARS - Black Brick Road

LAKE OF TEARS - Black Brick Road

2004 Noise Records

Když jsem začínal s metalem, Švédy LAKE OF TEARS jsem hodně baštil. Takové album "Headstones" z '95 znám prakticky nazpaměť. Pak jsem začal vstřebávat propracovanější hudbu a na jezero slz jsem skoro zapomněl. Mé další setkání s charismatickým zpívajícím kytaristou Danielem Brennarem a spol. se uskutečnilo až roku 1999, kdy mě svou setsakramentský autentickou podzimní náladou podmanila deska "Forever Autumn". Právě na ní smutní Švédové svůj styl dovedli k absolutní dokonalosti a následující počin "The Neonai" (2002) logicky pokračoval ve stejném duchu. Ostatně to samé lze říci i o "Blackbrickroad". Pokud bychom měli najít slovíčko, jenž by nejlépe charakterizovalo skupinu, bylo by to konzervatizmus. Tím nechci říct, že bychom nad LAKE OF TEARS měli zlomit hůl. Takoví IRON MAIDEN ve své hudební evoluci taky nepostupují mílovými kroky. A komu to vadí, že? Skupina svůj styl definovala již na zmiňované druhé placce "Headstones" a od té doby si ho nerušeně hraje dál, nehledě na to, jak se střídají roční období a léta běží. Módní trendy nechávají LAKE OF TEARS zcela chladnými a pokud se za ta léta něco změnilo, tak vydavatel (tentokrát větší label Noise Records), počet členů skupiny (nyní opět hrají ve třech) a délka vlasového porostu muzikantů.

"Blackbrickroad" přináší devět, jak jinak, než melancholicky laděných skladeb. I přes svou přímočarost rozhodně nikoho neurazí. Prostě pohodový jednoduchý tvrdý rock. Nad nimi se vznáší příjemný dým psychedelie, provázený tóny Hammondek. Občas zazní nějaký ten samplík, ale ne v takové míře, abychom mohli hovořit o změně stylu. Hostující kytaristé melancholickou náladu umocňují psychedelickými sóly nebo španělkou. Stejně jako v minulosti i na "Blackbrickroad" hostuje osoba něžného pohlaví. Bez skrupulí musím konstatovat, že Stina Rebelius patří k těm nejlepším hostujícím zpěvačkám, jaké LAKE OF TEARS měli. Taková "Sister Sinister", na které se podílela rovněž autorsky, díky jejímu nesmírně eroticky zabarvenému vokálu získala zcela odlišný ráz oproti zbytku desky. Jen se tluču do hlavy, proč Stina Rebelius nedostala na desce více prostoru. Vůbec by mi nevadilo, kdyby ona dívčina dělala sparingpartnera Danielovi ve všech skladbách.

LAKE OF TEARS i přes svou kompoziční simplicitu dokáží nahrát skladbu, jež se vám svou vtíravou melodií vryje pod kůži. Tentokrát se nachází pod číslem dvě. Ano, melodie "Making Evenings" se mi v hlavě přehrávala opravdu často, až jsem časem ani nevěděl, že se jedná o jezero slz. Rovněž samplík v "A Trip with the Moon", i když nepatří mezi nejoriginálnější, se taky pěkně zaryje do šedé kůry mozkové. Docela zajímavé překvapení čeká na závěr alba. Obstarává ho na poměry skupiny poměrně tvrdý vypalovák s lakonickým názvem "Crazyman". Skoro jako bych slyšel staré dobré DEEP PURPLE :-)

Ne pokaždé dostanete chuť na složitou hudbu a v tom případě doporučuji poslech alba "Blackbrickroad". Tato deska rozhodně nezklame jak fanoušky skupiny, tak konzumenty post doom metalu.

sestava: Daniel Brennare - zpěv, kytara, Mikael Larsson - baskytara, Johan Oudhuis - bicí, hosté: Magnus Sahlgren - kytara, Dan Helgeson - varhany, Stina Rebelius - zpěv, Ulrika Silver - zpěv, Jörgen Cremonese - kytara
produkce: Christian Silver a LAKE OF TEARS
studio: Studio Mega
čas: 39:13