29.09.16

06.09.16

06.09.16

ROTTING CHRIST - Sanctus Diavolos

ROTTING CHRIST - Sanctus Diavolos

2004 Century Media

Řečtí ďáblovi pretoriáni ROTTING CHRIST přicházejí již po deváté vzdát hold nejtemnějšímu pandemoniu v podobě alba "Sanctus Diavolos" a hned na začátek musím konstatovat, že tak dokonalou šlehu čertovým kopytem jsem opravdu nečekal. Přestože v současné době tvoří skupinu "pouze" Sakis (zpěv, kytara), jeho bratr Themis (bicí) a Andreas (baskytara), nic to nemění na faktu, že se nachází v nejlepší kondici. Tvorbu ROTTING CHRIST mám rád již dlouho, ale "Sanctus Diavolos" mě natolik nadchlo, že skoro ani nemohu nalézat slova při psaní této recenze. Pro mě bezesporu jejich nejlepší počin a to z prostého důvodu, na starších albech mi vadilo, že občas obsahovala nudné či vleklé pasáže, na "Sanctus Diavolos" pro ně nezbylo místo a tato nesmírně kompaktní deska ani chvíli nenechá vydechnout (snad kromě poloambientní tryzny "Sanctimonius"). Hudebně se na jedné straně jedná o návrat k syrové black metalové minulosti, prezentované prvními dvěma CD. Takže komu se nezamlouvalo vyměknutí, započaté albem "Triarchy Of The Lost Lovers", toho mohu bezpěčně ujistit, že "Sanctus Diavolos" patří k nejextrémnějšímu dílu v historii kapely. Na druhou stranu se jedná i o navázání na minulý opus "Genesis", takže opět čekejme výborný zvuk (Tentokrát mírně syrovější, aby lépe navodil dark/black metalové klima. Mimochodem nahrávalo se v SCA Studios v rodném Řecku pod taktovkou samotného Sakise, mix v osvědčeném Fredmanu.), strašidelné klávesy, navozující až dark ambientní atmosféru, moderní samply, mohutné ženské sbory, ale stejně tak i geniální sekané kytarové riffy, u kterých doslova uchcávám. Ty sice skupinu proslavily již dříve, ale nyní, když z ROTTING CHRIST sálá jakoby pocit vyproštění od vyčpělého melancholického dark metalu, znějí nejtvrději a tudíž činí desku jako celek nesmírně vitální. Kytary skutečně zabíjejí a to samé lze naštěstí říci i o bicích, neboť Themis málokdy ubere plyn a jeho šťavnaté kopáky si můžeme vychutnat prakticky po celý hrací čas.

Je naprosto zbytečné popisovat skladbu od skladby, neboť každá patří mezi triumfy alba. Přesto jsem si hned od počátku oblíbil první čtyři šlehy, neboť oproti zbytku desky sázejí na primární útok na posluchačovu nervovou soustavu. První a nejpřímočařejší skladba "Visions Of A Blind Order" otevírá album rychlým black metalovým vypalovákem, až mě to překvapilo. Žádné intro, hned od počátku se jede na plné obrátky, takové přitvrzení jsem opravdu nečekal. Ne že by mi vadila zasněnější dekáda skupiny, ale pořádný řízný dark/black metal se poslouchá o poznání lépe a hlavně dokonale nakopne. Dvojka "Thy Wings Thy Horns Thy Sin" se pohybuje v podobně nakopnutém tempu, ale s tím rozdílem, že ROTTING CHRIST razantně zvýšili emoční kvocient mohutnými sbory. Opravdové temné metalové inferno. S trojkou "Athanatoi Este" už mám bezpečně husí kůži po celém těle. Tak zabijácké kytarové riffy jsem už dlouho neslyšel. No a do toho ta melodická sólíčka. Absolutní mazec. Trochu mi to připomíná našince ROOT, ovšem kompliment zůstává na obou stranách. ROTTING CHRIST však jdou dále, neboť do svého riffového metalu zaaranžovali i originální, zlověstně znějící klávesy a různé další prvky, které ještě dále posouvají hudební hranice. Místy můžeme hovořit o vlivu avantgardy, technického metalu či výše zmiňovaného dark ambientu. Taková "Tyrannical" budiž důkazem nad jiné. No a tak bych mohl pokračovat až do konce. Jen bych ještě upozornil na výše zmiňovaný, temně melancholický opus "Sanctimonius", z něhož emoce tryskají jako gejzíry horkého magmatu. No a ještě tu máme nejtechničtější skladbu alba nazvanou "Doctrine". Že by naznačila budoucí směřování řeckých černoknežníků? Nic není nemožné a u ROTTING CHRIST to platí dvojnásob.

Bez dalších keců, "Sanctus Diavolos" se jeví jako nejlepší dark/black metalové dílo roku 2004. Pochybuji, že bude ještě letos překonáno. Bravo pánové.

sestava: Sakis - zpěv, kytara, Themis - bicí, Andreas - baskytara
produkce: Sakis