29.09.16

06.09.16

06.09.16

A PERFECT CIRCLE - eMOTIVe

A PERFECT CIRCLE - eMOTIVe

2004 Virgin

"Albumom 'eMOTIVe' kriesia A PERFECT CIRCLE rock'n'roll do jeho revolučných koreňov, hádžúc 12 megatonovú hudobnú bombu do tváre vládnucej triedy." (stanovisko z oficiálnej webstránky kapely). Česká republika a Slovensko má svoju éru protestsongov úspešne (?) za sebou a nech už bola s odstupom času akokoľvek romantická, akiste všetci dúfame, že sa nebude musieť opakovať. To u veľkej matky demokracie, Spojených Štátoch Amerických, je situácia diametrálne odlišná. Vo veľkom tam zúria voľby, krajina je zapojená do vojenského konfliktu, denne pretriasanom médiami a hudobní umelci, nevyznávajúci práve ultrapravicový konzervativizmus sa rozhodli potiahnuť do boja. A PERFECT CIRCLE, kapela vystavaná okolo gitarového génia Billy Howerdela a hudobného čudáka Maynard James Keenana (TOOL), prichádza s albumom coververzií "eMOTIVe", ktorého želaným poslaním je prispieť k porážke George W. Busha v prezidentských voľbách.

Pre človeka z Európskych pomerov je veľmi dôležité nesústreďovať sa na túto primárnu stránku. Nuž prečo? Toľko politického balastu hudobný priemysel nezažil odkedy vyschol posledný kvet vo vlasoch San Franciskej mládeže. Nejde tak ani príliš o politické zameranie a teda obsah, skôr o formu. Je jasné, že voľby, a najmä tie americké, sa vyhrávajú 'od podlahy', Krylov "Bratříček" by pre politicky zanietených amíkov zrejme aj pri znalosti kontextu zostal iba nič nehovoriacou bájkou. Protestsong na americký spôsob totiž obsahuje posolstvá typu "Matky Matky, priveľa vás plače, Braček Braček, priveľa vás umiera... vojna nie je odpoveď" ("What's Going On" od Marvina Gayea), "Vravím to znovu v krajine slobody, využívajte svoju slobodu výberu" ("Freedom of Choice" od Devo), či "Rozpútajme vojnu, aby si do nej mohol ísť a zomrieť, rozpútajme vojnu, môžme do nej vraziť všetky peniaze, rozpútajme vojnu, potrebujeme priestor..." ("Let's Have a War" od Fear). Uprostred všetkého toho polopatizmu neexistuje iného úniku, než sústrediť sa na hudbu.

A to je to hlavné! Označenie "post.metal" v označení štýlu v tejto recenzií bolo vlastne len východisko z núdze. Metal hrali A PERFECT CIRCLE naposledy paradoxne na svojom debute "Mer De Noms", kedy ešte drvivá väčšina nápadov pochádzala od Billyho Howerdela. Už druhý album "Thrirteenth Step" značil odklon od gitarovej muziky, to sa M.J. Keenan chopil kormidla tzv. gatekeepera, ktorý aj keď už niečo nevymyslel, mal minimálne vplyv na to, či to pod značkou A PERFECT CIRCLE vyšlo von. Inak famózny album možno trochu zamrzel gitarovo orientovaného poslucháča a spravodlivo vzbudzoval dojem, že sa tu naplno nevyužíva potenciál jedného skvelého gitaristu. "eMOTIVe" ide ešte ďalej. Je skôr zbierkou mnohorozmernej hudby, hrou s rozmanitosťou zvuku (faktorom, s ktorým majú plnohodnotne metalové kapely doteraz problémy) a festivalom aranžérskej geniality A PERFECT CIRCLE, ktorí sa na pri preberaní známych skladieb vyzúrili na tom, aby žiadna príliš nepripomínala originál. Filozofia preberania nápadov je jasná najmä z "Imagine". Pokiaľ vás zaujíma, ako jednoduchú melancholickú klavírovku, ktorá prekypuje skrytým pozitivizmom a všadeprítomnou nádejou prerobiť na vrchol rezignovaného pesimizmu, za receptom treba ísť do "Dokonalého Kruhu". Ak nebudete sledovať názvy skladieb, "People are People" od Depeche Mode nespoznáte vôbec, "What's Going On" možno v refréne (teda za predpokladu, že ovládate základy r'n'b a poznáte aj originál ;o). "Counting Bodies Like a Sheep to The Rhytm of a War Drum" je vlastne jedinou úplne pôvodnou skladbou A PERFECT CIRCLE na tomto albume. Ani tu sa však nejedná o novinku, pretože to je len prearanžovaná "Pet" z albumu "Thirteenth Step", ako vlastne napovedá aj jej názov, utvorený z celého riadku jej refrénu. Druhá "pôvodnejšia" skladba sa volá "Passive", na jej vzniku sa podielal Maynard James, no skladba pôvodne vznikla ako kúsok "Vacant" od kapely TAPEWORM, v ktorej okrem Keenana pôsobil aj Trent Reznor (NINE INCH NAILS). Skladba však nebola nikdy vydaná a ako možno jediná v niečom pripomína A PERFECT CIRCLE, ako sme ho poznali. Aby sme boli úplní čo sa týka pôvodných interpretov skladieb, "Annihilation" pochádza od aggro(:o)-punkovej kapely CRUCIFIX, chilloutová "When The Levee Breaks" od MEMPHIS MINNIE (preslávili ju však aj LED ZEPPELIN), "Gimme Gimme Gimme" pôvodne nahrali americké punkové legendy BLACK FLAG, folkový kúsok "Fiddle and the Drum", založený čisto na vokálnych harmóniách v origináli spieva JONI MITCHELL a "(What's So Funny About) Peace, Love and Understanging" Nick Lowe.

"eMOTIVe" by sa dal ako väčšina cover albumov považovať iba za šikovný obchodnícky ťah, nebyť naozaj hmatateľného prínosu kapely A PERFECT CIRCLE, ktorý z aranží upravených skladieb počuť a ktorý mnohokrát vyvažuje inak minimalistickú stavbu pôvodných skladieb. Práve vďaka týmto aranžiam by sa takmer dal označiť za autorský album a hoci vo väčšine ohľadov nemá s metalom nič spoločné, robí to z neho skvelý album hodný pozornosti. Vytknúť by sa mu dalo najmä to, že hoci cover verzie znejú fantisticky samostatne, okrem Maynardovho vokálu album hudobne postráda niečo spoločné a charakteristické a politická zanietenosť sa na ňom presadila tak trochu na úkor duše.

sestava: Billy Howerdel - guitar, Maynard James Keenan - vocals, Josh Freese - drums, Jeordie White - bass guitar, James Iha - guitar
produkce: Billy Howerdel
čas: 48:12