29.09.16

06.09.16

06.09.16

DYING PASSION - Sweet Disillusions

DYING PASSION - Sweet Disillusions

2004 Metal Breath / Epidemie

Nie je nič potešitelnejšie na hudobnej scéne, než počuť kapely vyvíjať sa. Doom metal ako štýl spravil to najlepšie, čo mohol. Vyhol sa stagnácií, neponúkol priestor pre ortodoxných siláckych puristov, zanikol, zanechávajúc nám klenoty nepopísateľnej hodnoty a vytvoril priestor pre širokozaberajúceho pokračovateľa. Post-doomom sa to len tak začalo hemžiť a keď sa tak otočíme späť za tvorbou napríklad aj DYING PASSION, asi málokto sa môže čudovať bývalým doomovým kapelám, že u nich prevládlo to "melodično" a svoje miesto našli práve v tomto vo svojej podstate iba ťažko zadefinovateľnom podhubí "metal meets mainstream".

"Sweet Disillusions" je naozaj zvláštna doska. Pri jej počúvaní som pravidelne nachádzal veci, za ktoré by si DYING PASSION zaslúžili trochu kritiky, no pri najväčšej vôli nie a nie dostať z toho niečo formulovateľné. Ich hudba jednak vypovedá o chuti experimentovať, no zároveň prináša miestami nápady, ktoré akoby ste už niekde počuli. Miestami je až natoľko ľúbezná, že je tej krásy možno až príliš, vzápätí vás prekvapí pasáž, ktorá sa hrá aj s inými pocitmi než prvoplánovým estetičnom. Do neprebádaných končín iných štýlov sa občas púšťa s trochu metalovou naivitou, no akokoľvek to celé obraciam v rukách a preháňam ušami, vždy mi z toho vychádza dobrý pocit. Chaos? Stopercentne. Veci, ako náznaky banality (ktoré možno však stopercentne vytknúť jedine pri názvoch skladieb ako "Do YOu Want to Fly?", či "Summer Dream") mi zostávali neuchopiteľné, pretože napriek svojej otrelosti vlastne podporujú nesmierne originálnu a svojskú koncepciu hudby DYING PASSION, ktorá by sa bez nich rozsypala a preto tieto slová nehodlám nechať vyznieť v akomkoľvek pejoratívnom zmysle.

Spôsob, akým sú skladby vystavané, napovedá skôr o vplyve konzervatívnych predstáv. Inovatívnosť a kreativita DYING PASSION sa prejavuje v tom, čo a ako na túto základnú kostru nabaľújú. Prítomnosť trúbiek, saxofónu, či klarinetu patrí skôr medzi tie formálne druhy originality, hoci miestami ich využitie (a vôbec nápad využiť ich) doslova vyrazí dych. "Tender Renown" spočiatku znie ako záverečná znelka festivalu v San Remo, či koniec druhého prídavku na koncerte Frankieho Sinatru. Takisto, keď sa ozvalo "Stredoamerické" intermezzo uprostred skladby "From Them", neveril som vlastným ušiam. Inovatívni sú však DYING PASSION aj v medziach metalu, podarilo sa im doň vpašovať nemalú dávnu uvoľnenosti a pohody, všetky skladby k sebe dokonale pasujú, vďaka čomu má album "Sweet Disillusions" svoju charakteristicku tvár, akúsi "trade mark", ktorú už len šľachtiť do budúcnosti. Ďalším poznávacím znakom DP je aj hlbšie posadený zádumčivý vokál Zuzky Lípovej. Rada preťahuje, čo by mi pri inej príležitosti skôr liezlo na nervy, výsledný efekt u DYING PASSION je však iba umocnením pokojnej atmosféry a spomínanej nikam sa nenáhliacej pohody, ktorá z tejto dosky sála.

Album "Sweet Disillusions" je zbierkou absolútne nekonfliktnej hudby, ako možno väčšina post doomových albumov. Vďaka tomu tu máme štýl, ktorý sa možno zatiaľ mainstreamom nestal iba preto, že si ho mainstreamové publikum (zatiaľ) nemá ako všimnúť. Stopercentne presvedčí až na niekoľko posluchov, čo je tiež nesmierne obohatenie zážitku a garanciou toho, že peniaze vrazené do kúpy tohto produktu sú využité rozumne. DYING PASSION sa svojou novinkou hlásia o slovo v prednej línií českých post-doom metalových kapiel a čoraz viac sa zúčastňujú na výslednej podobe tejto scény. Pokiaľ má scéna vašej krajiny takýchto lídrov, je na dobrej ceste.

Kontakt:
Zuzana Lípová
Čajkovského 38, 787 01 Šumperk