29.09.16

06.09.16

06.09.16

AYREON - The Human Equation

AYREON - The Human Equation

2004 InsideOut Music

Na holandském umělci Arjenovi Anthony Lucassenovi se mi líbí, že ať se tato talentovaná osobnost pustí do jakéhokoliv hudebního počinu, vždy se jedná o velmi kvalitní dílo. Z výčtu jeho aktivit se nejvýrazněji jeho osobnost zrcadlí v impozantním projektu AYREON. Letošní rok byl v oblasti tzv. inteligentního rock/metalu velmi významný, neboť právě pod hlavičkou AYREON vyšlo šesté studiové album nazvané "The Human Equation". A jak jsme zvyklí, opět se jedná o pořádný hudební hodokvas a rovnou o délce dvou CD.

Tuto skupinu, jejíž stálou sestavu tvoří pouze multiinstrumentalista Lucassen a bubeník Ed Warby (ex-GOREFEST), lze považovat za jakousi hudební katarzi, jeho alter ego, v níž si vybíjí všechny své hudební afekty, proplouvá rockovými žánry minulými i současnými. Co si budeme namlouvat, hudba AYREON nezaujme ani tak svou originalitou, neboť se jedná o jakýsi crossover toho nejlepšího z art rocku 70. let, heavy/power metalu 80. let, progressu a moderního metalu 90. let, ale hlavně způsobem ztvárnění, neboť nikdo nedokáže skloubit tyto styly s takovou grácií a šarmem jako právě Lucassen. Navíc AYERON se proslavil netradičním způsobem zpracování a to formou rockové opery. První vlaštovky tohoto stylu sice předznamenalo již album "Tommy" z roku 1969 od legendárních THE WHO, ale opět musím zdůraznit, že s jakou komplexností tento žánr demonstruje projekt AYERON, nemá v historii rocku a metalu obdoby. Již na debutu "The Final Experiment" a hlavně na následujícím přelomovém albu "Into The Electric Castle" se AYREON vypracoval v kolosální megalit s působivým příběhem, o jehož nazpívání a zhudebnění se postarali vlivní hudebníci z řad stylově rozmanitých skupin. Poslech výsledného díla se stal doslova fascinující poutí napříč rozličnými žánry s důrazem na teatrální velkolepost, brilantní hráčské výkony, techniku hry a progresivitu. Hudbu AYREON, stejně jako jiné rockové mohykány, asi nikdy nenahlodá zub času a to nejen díky výborné produkci a hitovosti materiálu, ale hlavně nadčasovosti a vizionářskému přístupu a v neposlední řadě výběrem vděčných narativních tématů.

Příběh na "The Human Equation" patří opět mezi velmi poutavý a vypráví o člověku, jehož automobilová nehoda, která se stala za nevysvětlitelných okolností na široké silnici s žádným autem v dohledu, uvedla do komatu. Jeho žena a nejlepší přítel bdí nad jeho postelí v nemocnici a snaží se porozumět, co se vůbec stalo. Doufají, že se s ním brzy setkají. Mezi tím se hlavní hrdina nachází v tajemné oblasti někde mezi životem a smrtí, kde je uvržen do konfrontace se svými emocemi, které celý svůj život potlačoval. Postupně si začíná všímat všech událostí, jaké vedly k nehodě a uvědomuje si, že musí co nedříve najít cestu pryč z tohoto frustrujícího vězení.

Dílo "The Human Equation" nejenže reputaci AYREON utvrzuje, ale dle mého názoru kráčí ještě dále k hudebním obzorům. Na rozdíl od minulého, jinak též výtečného, počinu "The Universal Migrator" Lucassen zvolil odlišnou formu nazpívání desky. Nyní každou skladbu nezpíval jiný zpěvák, ale stejně jako na "Into The Electric Castle" zpěváci "hrají" v příběhu své specifické role a podobně jako ve skutečné opeře zpívají každý svůj part v rámci jedné skladby. Tento způsob ztvárnění narativnosti příběhu AYREON se mi zdá jako nejlepší řešení. Stačí jen pohlédnout na výčet hostů a nejeden ihned poletí do nejbližšího obchodu s hudebninami. Tentokrát Lucassen přizval tváře, jenž se projektu AYREON ještě nezúčastnily. Hlavní roli muže, jenž upadl do komatu, ztvárnil jeden z nejvýraznějších zpěváků vůbec, samotný James LaBrie (DREAM THEATER, LEONARDO, MULLMUZZLER, FRAMESHIFT atd.) a zhostil se jí, jak jinak, než na výtečnou. Jeho ženu nazpívala sice méně známá, ale rovněž excelentní Marcela Bovio (ELFONÍA), sklíčeného hlasu jeho otce se zhostil zpěvák SHADOW GALLERY Mike Barker (škoda, že jen v jedné skladbě "Day sixteen: Looser") . Nejlepšího přítele nazpíval sám Arjen Lucassen a role vnítřní démonů si rozdělili další muzikantská esa - Rozum - Eric Clayton (SAVIOUR MACHINE), Strach - Mikael Akerfeldt (OPETH), Pýcha - Magnus Ekwall (THE QUILL) , Hněv - Devin Townsend (STRAPPING YOUNG LAD, THE DEVIN TOWNSEND BAND), Bolest - Devon Graves (DEAD SOUL TRIBE), Láska - Heather Findlay (MOSTLY AUTUMN), Vášeň - Irene Jansen (KARMA). Jak je vidět, pěvecké obsazení rozhodně nenechá nikoho chladným. Mě osobně nejvíce zaujaly, kromě již zmiňovaného LaBrieho, temné hlasy Devona Gravese a Erica Claytona. Rovněž exentrický projev Devina Townsenda je prostě božský a jeho part vždy netrpělivě očekávám (doporučuji trojku "Day three: Pain" a dáte mi za pravdu). Škoda jen, že dostal tak málo prostoru. Taktéž pohodový hippiesácký zpěv samotného Arjena Lucassena vždy příjemně zahřeje, příklad za všechny - "Day seven: Hope" - světlo naděje v moři smutku. Příjemně překvapila i křehká dívčina Marcela Bovio, určitě se poohlédnu po její domovské kapele. Trefou do černého se stalo angažování mého oblíbenec Mikaela Akerfeldta z OPETH. Ten na albu využívá až na jednu vyjímku pouze svůj čistý vokál a opravdu se jedná o vyzrálého zpěváka, jak jsme se mohli přesvědčit na posledním albu OPETH "Damnation".

Krom vokalistů se na albu "The Human Equation" podílela i celá řada instrumentalistů. Jak jsme si už zvykli, Arjen sice nahrál většinu nástrojů sám, ale stejně jako v minulosti přenechal nějaké to sólíčko hostům. Upozornil bych hlavně na klávesistu z gothic metalových AFTER FOREVER Joosta van den Broeka, jenž si na desce vysekl nějaké ty party na spinet, z progresivních IQ přišel na pomoc syntetizátorový mág Martin Orford, avšak skutečnou třešničkou na dortu se stal bezesporu Ken Hensley, bývalý člen hard rockové legendy URIAH HEEP, jenž okořenil skladbu "Day sixteen: Loser" výtečným sólem na Hammondky. Dále na desce přibyly symfoničtěji laděné pasáže, takže krom rockových nástrojů uslyšíme flétny, housle, violoncelo, fagot a dokonce i bambusovou píšťalu.

"The Human Equation" přináší fůzi těch umělečtějších, techničtějších a progresivnějších odnoží rockových a metalových žánrů. Každý si najde to své, ať jde o progress, art rock, psychedelic rock, folk, hard rock, heavy metal, vážnou hudbu, thrash... Jde o spojení světů dvou hudebních generací, o kontrasty, ale i harmonii a soudržnost. Jsem velmi rád, že se Arjen nezalekl i agresivnějších odnoží metalu, takže tvrdé kytarové riffy, dvoušlapákové výjezdy a místy dokonce growling jsou ve světě AYREON na denním pořádku. Nerad bych upozorňoval na určité skladby, neboť deska působí velmi kompaktním dojmem. Taky si kvalitní film nepouštíte z prostředka, nebo nechodíte na divadelní představení až do druhého dějství. Ať si každý posluchač najde tu svou oblíbenou.

Deska "The Human Equation" se opět zapsala zlatým písmem do rock/metalové historie. Pro mě se jedná o nejlepší počin roku 2004 (spolu s "Mabool" od ORPHANAGED LAND). Ještě se na konec sluší upozornit, že "The Human Equation" vyšlo ve třech různých vydání: jako 2CD ve standardní jewel case, dále jako fold-out slip case s 24 stránkovým bookletem s DVD bonusem a jako limited deluxe edition s 36 stránkovým bookletem formátu knihy s DVD bonusem.

sestava: Arjen Anthony Lucassen - zpěv, kytara, baskytara, klávesy, mandolína, banjo, Ed Warby - bicí a perkuse, hosté: James LaBrie - zpěv, Mikael Åkerfeldt - zpěv, Mike Baker - zpěv, Marcela Bovio - zpěv, Eric Clayton - zpěv, Magnus Ekwall - zpěv, Heather Findlay - zpěv, Devon Graves - zpěv, Irene Jansen - zpěv, Devin Townsend - zpěv, Ken Hensley - Hammond organ, Martin Orford - klávesy, Joost van den Broek - klávesy, spinet, Oliver Wakeman - klávesy, Robert Baba - housle, Jeroen Goossens - flétna, Marieke van der Heyden - violoncello, John McManus - flétna, píšťala
produkce: Arjen Anthony Lucassen
studio: The Electric Castle
čas: 50:43/51:25