14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

JESUS OM - Silent Cries (Freedom for Tibet) Promo

2004 vlastní náklad

Když se mi do rukou dostalo promo "Silent Cries (Freedom for Tibet)", obsahující prvních pět skladeb z připravovaného debutu (+ video z natáčení desky), kterým se poprvé prezentují hronovští experimentátoři JESUS OM, byl jsem poněkud na rozpacích. Jednak název skupiny zní poněkud ošemetně, stejně tak nevýrazná fotografie tibetské náhorní plošiny na obálce osloví bezesporu jen úzkou skupinku zasvěcených a ani texty, kde se to hemží výrazy jako miracles, believe, karma, mantra, aeon, mohou leckomu připadat poněkud autoritativní. JESUS OM se skutečně pomocí hudby snaží šířit i nějaké to duchovní poselství. Dle informací z promo letáku se skupina zaměřuje na sbližování tzv. východu a západu a podporuje svobodu ve vnímání světa. Snaží se o něco nového nejen po hudební, ale i obsahové stránce. Proto se vyjadřuje hudebními prostředky, které se dají těžko zařadit. Texty JESUS OM se nezaměřují jen na Tibet, ale snaží se vypovídat o všem, co souvisí s lidským hledáním pravdy o smyslu života (překlady naleznete na webu kapely www.sweb.cz/jesusom). V tomto žánru bývá silná obsahová stránka běžná, takže ortodoxnější posluchači raději ani nemusí číst dále, neboť JESUS OM tvoří pro lidi s otevřenou myslí, pro ty, jež při poslechu hudby chtějí pronikat hlouběji do mystérií světa.

Sestava JESUS OM rozhodně nepatří k tradiční a jeví se jako velmi zajímavá. Kytarista Jan Peš, zpěvačka Lenka Suchánková a baskytarista David Csenge studují na konzervatoři a věnují se i dalším hudebním aktivitám. Rovněž druhý kytarista Jaroslav Rubeš patří k ostříleným matadorům, neboť navíc hraje ve známém death/thrash metalovém spolku TORTHARRY, zpěvák Kamil Foit působí v kapele CIRKUS MRODRY UBLUES a Roman Lomtadze patří mezi profesionální bubeníky a mimo jiné otlouká škopky v populární skupině ČECHOMOR. Tuto již tak solidní sestavičku ještě posílil Aleš Regner hrající na didgeridoo (doufám, že jsem to napsal správně).

Opět se potvrdilo, že když mě nějaká nahrávka nezaujme hned na poprvé, o to intenzivnějí se její kvality projeví po vícero posleších. Není se čemu divit, neboť materiál na promu nepatří k těm přímočařejším. Základní hudební kámen tvoří crossover, hardcorové riffy, emotivní zpěv (občas se zpěvák pouští i do takových těch nevermorovských poloh) a výrazná a hlavně přesná rytmika (ostatně ani se není čemu divit, viz sestava). Na toto podloží se navalují další vlivy, z niž za nejvýraznější považuji ethno prvky, reprezentované hlavně procítěným Lenčiným zpěvem (v podobném duchu jako ve stylově a částečně i myšlenkově zpřízněných FORGOTTEN SILENCE) a výraznými perkusemi. Ambice hudebníků směřují ještě dále, takže se nevyhneme ani jazzu, funku, progressu. Naštěstí díky skvělým hráčským výkonům působí nahrávka kompaktně a díky nahrávání v kvalitním studiu Hacienda rovněž robustně celistvým zvukem.

Kontakt:
Jaroslav Rubeš
TGM 189, 549 31 Hronov, Czech Republic