29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIE APOKALYPTISCHEN REITER - Samurai

DIE APOKALYPTISCHEN REITER - Samurai

2004 Nuclear Blast

Čtyři apokalyptičtí jezdci Fuchs, Volk-man, Dr. Pest a Sir G. po roce opět přijíždějí na svých sinalých hřebcích. Jen to slovo apokalyptický už v názvu této německé sebranky působí poněkud omšele, řekl bych až ironicky. DIE APOKALYPTISCHEN REITER model 2004 znějí o poznání jinak než v období debutu "Soft And Stronger" z roku 1997. Tehdy Němci hráli originální fůzi brutálního death/black metalu a popu s důrazem na nadsázku a humor, jenž se např. výtečně promítl ve skladbách parodujících heroický heavy metal (ostatně podobné hity se staly tradicí a můžeme je slyšet na každém albu. I novinka nezůstala ušetřena, viz šestka "Reitermaniacs"). Ze zatuchlého undergroundu se kvartet vypracoval až k zářivým výšinám největšího metalového labelu Nuclear Blast. Již na loňské (ovšem výtečné) desce "Have A Nice Trip" jsme mohli zaregistrovat radikální vyměknutí a majoritní využívání rodného jazyka. Na druhou stranu si skupina zachovala své typické poznávací znamení a novinka v tomto ohledu nijak nepokulhává.

Při poslechu prvních skladeb novinky "Samurai" bude možná někomu teskno po prvních třech plackách. Dříve Reiter maniaci příjemně drtili a jejich muzika doslova nakopávala. Současné skladby jako "Wahnsinn" či "Eruption", jež desku otevírají, znějí jako tuctová německá rock/metalová banda (např. SUBWAY TO SALLY) a starý "špinavý" death/black metalový duch zůstal upozaděn. Ovšem nemůžeme hovořit o zaprodanosti či komerci, neboť ve trojce "Rock 'N' Roll" se tvrděmetalové základy nenápadně derou na povrch. Byť v této skladbě skupina čerpá inspiraci z moderního nu-metalu. Typičtější tvář DIE APOKALYPTISCHEN REITER se na posluchače obrací až s následující "Silence Of Sorrow". Ano teprve až čtyřka představuje skupinu v té kondici, jak ji známe ze starších, časem ověřených desek. Dokonce s následující skladbou "Der Teufel" DIE APOKALYPTISCHEN REITER vytasí všechny své typické zbraně. "Der Teufel" by klidně zapadala i na debutu "Soft And Stronger". Dokonalý mix agrese, chytlavých melodií a hymnických refrénů. Výborně! Němci opět nezklamali.

Za ta léta DIE APOKALYPTISCHEN REITER vyzráli především jako muzikanti, tudíž na desce "Samurai" poněkud více experimentují, takže krom osvědčených, chytlavě agresivních fláků uslyšíme i nové postupy jako např. orientální vlivy v "Barmherzigkeit", techničtější prstoklady a bubenické party v hymnické "Per Aspera Ad Astra" či masivnější využití elektroniky v závěrečné instrumentálce "Northern Lights".

Po několikátém poslechu musím usoudit, že deska "Samurai" se na výsost povedla. I když její začátek působí poněkud prvoplánovitým dojmem, ale po čase se mi i tyto skladby líbí. Ostatně kolik znáte skupin, co dokáží tak brilantně a s nadhledem kombinovat patetický rock/pop s agresivním, ale melodickým a velmi chytlavým metalem. Navíc vše zahrané s přehledem kvalitních hudebníků.

sestava: Eumel - zpěv, kytara, Pest - klávesy, Volk-Man - baskytara, Sir G. - bicí
produkce: Tue Madsen
čas: 48:21