29.09.16

06.09.16

06.09.16

FRAMESHIFT - Unweaving The Rainbow

FRAMESHIFT - Unweaving The Rainbow

2003 Progrock Records

James LaBrie patří v současné době mezi nejangažovanější zpěváky z ranku tzv. inteligentního neboli chcete-li progresivního rock/metalu. Nepočítám-li účinkování v jeho domovské kapele DREAM THEATER, tak jsme jeho hlas za poslední dobu mohli slyšet též v projektu TIM DONAHUE - MADMEN & SINNERS či jako hlavního vokalistu na albu "The Human Equation" Lucassenova ansámblu AYREON. Přímo LaBriemu "na tělo" napsal hudbu pod označením FRAMESHIFT též Henning Pauly z progresivních CHAIN. Tento chlapík nejenže absolval Berkleeho hudební universitu v Bostonu a poté tvořil hudbu pro reklamní průmysl, ale rovněž je podepsán jako autor a producent pod hudebními projekty se širokým hudebním záběrem od ambientu, jazzu, orchestrace , klavírní hudby, popu, rocku, metalu, progresivního rocku až po filmovou hudbu. Rovněž rejstřík nástojů, jež Pauly obsluhuje, je větší než malý. No považte - kytara, baskytara, syntetizátor, klavír, B3, Warr kytara, bendžo, perkuse, programování, orchestrizace a to nepočítám produkci, studiovou "zvukařinu" či mix.

Všechno nasvědčuje tomu, že se z FRAMESHIFT vyklubala další progresivní superskupina. Ovšem vždy může nastat nějaké to ale. Začnu z té lepší stránky. Po stránce hráčských výkonů a produkce nemá FRAMESHIFT chybu. Rovněž výkon Jamese LaBrieho patří k jeho vysokému standardu, tudíž považuji za irelevantní se jím blíže zabývat. Ovšem asi se při poslechu "Unweaving The Rainbow" nevyhneme srovnání s jinými projekty, v nichž dominují LaBrieho hlasivky. Ať vyvstane na mysli jeho sólovka MULLMUZZLER, letošní geniální album "The Human Equation" od AYREON či projekty Trenta Gardnera EXPLORERS CLUB a LEONARDO z dřívější doby, všechny do jednoho FRAMESHIFT zastiňují. Desce "Unweaving The Rainbow" především chybí tzv. "tah na bránu", gradace a moment překvapení. Co naplat, že hudební aristokrat Pauly kouzlí se svými nastroji (či s mašinkami ve studiu) seč může, jako celek album nudí a ačkoliv to nerad přiznávám, měl jsem co dělat, abych ho na jeden zátah doposlouchal do konce. Pokud u jiných alb preferuji delší hrací čas (např. u DREAM THEATER, OPETH či AYREON), tak v případě FRAMESHIFT mi téměř 80-ti minutová stopáž přišla na obtíž. Uznávám, že se jedná o progresivní dílko na vícero poslechů a vůbec mi nevadí, že na rozdíl od výše zmiňovaných projektů zabřehává spíše do pop/rockových vod s důrazem na líbivé klavírní party. Možná už jsem si odvykl od klasického progresivního rocku a příliš si oblíbil jeho metalovou větev.

Album jako celek působí velmi klidně a vyrovnaně, bez problému by kterákoliv skladba mohla hrát v rádiu, neboť i progresivní složka působí jakýmsi light dojmem. Za tuto skutečnost může absence tvrdších kytarových riffů a celkově měkký zvuk. Stále se nemohu zbavit dojmu, že prim hraje jen LaBrie a hudba tu slouží jen jako podklad k jeho výtečnému zpěvu. Jedinou vyjímku tvoří devítka "Unweaving The Rainbow". Tato skladba nepostrádá nic z výše jmenovaných negativ. Pokud by se ostatní nesly v podobném duchu, rochnil bych si blahem. Tím zase nechci FRAMESHIFT jen tak pohřbít. Stále si musíme uvědomit, že se pohybujeme v žánru progresivní rock, tudíž i jeho nejnudnější zástupce (byť brilantně zahraný) bude na míle kupředu před "běžnou" hudební produkcí.

sestava: Henning Pauly - kytara, baskytara, klávesy, synth, James LaBrie - zpěv, Nik Guadagnoli - byskytara, některá kytarová sóla, kytara, Eddie Marvin - bicí, Matt Cash - texty
produkce: Henning Pauly
čas: 79:24