29.09.16

06.09.16

06.09.16

ABSTRACT ESSENCE - Lost Life

ABSTRACT ESSENCE - Lost Life

2004 vlastní náklad

Když mi Martina, manažerka skupiny ABSTRACT ESSENCE, dávala jejich promáč do ruky, říkala, že po hudební stránce se jedná o mix DREAM THEATER a DIMMU BORGIR. Její tvrzení mě trochu vyvedlo z míry, tudíž jsem se hodně těšil, až si "Lost Life" v klidu vyposlechnu. Nedivte se mi, že jsem byl před poslechem CD hodně skeptický a věřte, že ne nadarmo.

Řeknu to asi takto (předem upozorňuji, že bych se nerad někoho dotknul, zvlášť ne skupiny samotné). Docela by mě zajímalo, kdy i u nás, v České republice, začnou vznikat velmi kvalitní skupiny. Krom těch několika málo současných etablovaných spolků, jenž stěží spočítáme na prstech dvou rukou, se za posledních 15 let od pádu komunismu prakticky nic zásadního na naší metalové scéně nezměnilo, natož, aby nějaká skupina (čest výjimkám jako MASTER'S HAMMER či KRABATHOR) prorazila do zahraničí a celkově do světového metalového povědomí. Uznávám, že mnoho našich kapel (jak začínajících tak těch služebně starších) se snaží seč může, ale pouze snaha nestačí. Na druhou stranu uznávám, že veškerá tíha viny nespočívá jen na samotných interpretech, ale celkově na politické a ekonomické situaci v ČR. Náš stát mladé začínající skupiny (na rozdíl např. od Skandinávie) nijak nepodporuje, dokonce jsem se setkal i s nevolí úřadů pořádat metalové koncerty či festivaly (ještě v blahé paměti mi utkvěly komplikace s místem konání Brutal Assaultu). Ono se pak velmi těžko něco tvoří či zkouší ve zkušebně, když člověk přijde večer naprosto vyčerpaný z práce. K výplatě ani ne desítku, což mu skroro ani nestačí na nájem a jídlo. Aby člověk úplně nezmagořil, zajde za zbylé drobné alespoň s kámoši na pivko a ti hudebně talentovanější ještě ve zbylém čase založí nějakou tu metalovou skupinu, aby si v ní ventilovali útrapy života v našem "skvělém" státě. Nakonec se tedy nemůžeme divit, za malost a celkovou unylost našeho metalového UG. Sice bych už nerad slovo underground ve spojitosti s metalovou hudbou používal, neboť jsem přesvědčen, že si tento žánr získává stále větší oblibu (např. nepřehlédnutelná popularita skupin jako NIGHTWISH či LACUNA COIL). Bohužel však česká scéna je oproti Západu (opět bych nerad Evropu ekonomicky či politicky dělil na východní a západní, když našim vstupem do EU bychom měli být teoreticky rovnocenným partnerem) natolik pozadu, že ji bez výjimky lze označit jako undergroundovou (včetně takových sra*ek jako ARAKAIN či KABÁT, neboť ačkoliv u nás jsou to hvězdy největšího kalibru, tak hned za sousedními hranicemi o nich nikdo nemá ani potuchy). Nicméně zpět od mého zamyšlení k ABSTRACT ESSENCE. Chtěl bych se jednou dočkat chvíle, že při recenzi proma, dema či debutu nějaké mladé české skupiny, již nebudu muset používat fráze typu: "Na to, že se jedná o českou začínající skupinu, to celkem ujde", "Na to, že si skupina vše nahrávala svépomoci, je zvuk celkem v pohodě", "Buďme alespoň rádi, že kluci založili další metalovou skupinu, jenž se může stát slibnou akvizicí českého UG".

Pokud jsem v úvodu něco zmiňoval o DREAM THEATER a DIMMU BORGIR, tak na Dreamy rovnou zapomeňte a pokud jde o DIMMU, tak ty bych uvedl jen jako hudební vzor pro tvorbu ABSTRACT ESSENCE. Samozřejmě, že po nikom nechci, aby hned hrál jako Shagrath, Silenoz, Galder, ICS Vortex, Mustis či Nick (mimochodem novým bubeníkem u DIMMU se stal Tony Laureno) a nahrával ve Freedmanu, ale jak mi tedy vysvětlíte, že již na debutu "For All Tid" byli DIMMU BORGIR tisíckrát lepší (jak pro zvukové tak produkční a aranžérské stránce) než ABSTRACT ESSENCE. A to byli kluci stejně staří a měli prakticky stejné startovní pozice. Uznávám, že DIMMU měli v počátku ty dotace od státu, za které mohli využít lepší nahrávací studio a nakoupit kvalitnější aparaturu. Nicméně pokud tuto skutečnost vezmu v úvahu a promu "Lost Life" odpustím příšerný zvuk, obal a já nevím co ještě, zůstává k hodnocení tedy jen to nejdůležitější - hráčské výkony a hudební nápady. Pokud jde o hráčské výkony, nejedná se o úplný propadák, ale jak říkám, opět jsou na hony vzdálené výkonům, co předvedli na svých debutech (či demech) stylově spřízněné skupiny jako např. DIMMU BORGIR, OLD MAN'S CHILD či CRADLE OF FILTH. Například klávesista ničím nezaujme, takové to "trlikání" dokáže zahrát kde kdo (zlatý Steinar Sverd Johnsen na debutu ARCTURUS). Kytary jen nudně riffují, nějaká klenutá sólíčka abys pohledal. O plechovém zvuku bicích se snad ani zmiňovat nemusím. Rovněž zpěvák Ondra se nemůže rozhodnout, zdali bude Dani, Shagrath či tuctový deklamátor. Po hudební stránce se jedná o vykrádání všech výše zmiňovaných interpretů. Ostatně originalitu jsem ani nečekal. Samozřejmě že můžeme vystopovat světlejší okamžiky, např. progresivní vlivy v "Last Sunrise" nebo kovenantovskou "The Old House".

Sice po několikátém poslechu musím uznat, že "Lost Life" ve svém žánru překonává mnoho jiných českých skupin. To alespoň svědčí o faktu, na jak nízké úrovní je u nás melodický black metal (s vlivy doomu či progrese). Rád bych přál ABSTRACT ESSENCE slibnou budoucnost, kontrakt s major labelem a celosvětová turné. Bohužel jako realita se však jeví, že tento promáč byl možná prvním a posledním v jejich historii a že po pár měsících se nad skupinou slehne zem. Kéž bych se mýlil.

P.S.: A proč proboha nemá skupina webovou prezentaci? U začínající skupiny by to mělo být samozřejmostí.

Kontakt:
Martina Kurtinová