29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE HAUNTED - rEVOLVEr

THE HAUNTED - rEVOLVEr

2004 Century Media

Švédové THE HAUNTED patří mezi přední představitele tzv. moderního thrash metalu. Pro ty, co s tímto stylem ještě nepřišli do styku, bych ho definoval jako mix tradičního tvrdšího thrashe, reprezentovaného třeba takovými SLAYER a tvrdšího melodického death metalu klasické švédské školy, reprezentovanou třeba takovými AT THE GATES. Vliv kultovních AT THE GATES ve tvorbě THE HAUNTED jsem neuvedl náhodou, neboť jednu třetinu skupiny tvoří právě její bývalí členové, jmenovitě Anders Björler - kytara a Jonas Björler - baskytara. Styl, jenž tvoří THE HAUNTED se v současnosti těší velké oblibě. Svědčí o tom též vítězství skupiny ve švédské Grammy za rok 2003. Osobně se mi na této hudbě líbí, že disponuje obrovským energetickým potenciálem a třeba takový poslech v rychlém kabrioletu musí být opravdu zážitek. Rovněž moderní thrash velmi ocení ti, pro něž se zdá klasický death metal (nejčastěji americké školy) příliš extrémní a nemelodický a naproti tomu melodický death (či göteborgský metal) příliš vyměklý.

Letos skupina vydala již čtvrté studiové album nazvané lakonicky "rEVOLVEr". Název desky opravdu sedí, neboť jsou v ní obsaženy nejdůležitější atributy THE HAUNTED. "Revolver" značí, že tématicky se stejně jako v minulosti deska zaobírá hrůznými činny masových vrahů. A předem upozorňuji, že texty nejsou určeny pro slabší nátury. A slovní hříčka "Evolve" (Vývoj) může značit vývoj skupiny, jenž ušla od jejího založení v roce 1996. Skupina je rovněž známa svými personálními rošádami a tentokrát se pro změnu na albu představil staronový zpěvák Peter Dolving. Ten se skupinou nahrál již debut, takže aklimatizace netrvala nijak dlouho, právě naopak. Naprosto bezchybně nahradil odevšího Marca Aru. Ačkoliv jeho vokální přednes je správně nasraný a náležitě brutální, slovům zdatný angličtinář v pohodě rozumí. Občas Peter využívá též melodičtější polohy, ale nebojte, neboť v množství menším než malém.

Albu "rEVOLVEr" skutečně nelze nic vytknout. Disponuje skvělou produkcí (Patrik J. Steen & Fredrik Nordström) a zvukem z osvědčeného studia Freedman. O hráčských výkonech se snad ani nemusím zmiňovat. Někdy si říkám, zdali je potřeba recenzovat tak dokonalé desky. Na druhou stranu se vždycky najde někdo, kdo se s podobnou hudbou ještě nesetkal a právě recenze na "rEVOLVEr" může být tou vstupní bránou.

"rEVOLVEr" obsahuje jedenáct nadupaných skladeb, při jejichž poslechu nebudete mít čas ani vydechnout. Jedinou výjimku tvoří uvolněnější pasáže v "Abysmal" a v pomalejším tempu zahraná závěrečná "My Shadow" s klenutým sólíčkem v závěru. Ostatně THE HAUNTED se kytarových sól nebojí, což je dobře, ale zase to s nimi nijak nepřehánějí. Kytary spíše ostře riffují a správně řežou (jako masový vrazi, kolem kterých se to všechno točí).

sestava: Peter Dolving - zpěv, Patrik Jensen - kytara, Anders Björler - kytara, doprovodný zpěv, Jonas Björler - baskytara, doprovodný zpěv, Per M. Jensen - bicí
produkce: Patrik J. Steen & Fredrik Nordström
studio: Fredman