29.09.16

06.09.16

06.09.16

SMASHED FACE - Human: Earth Parasite

SMASHED FACE - Human: Earth Parasite

2004 Nice To Eat You Records, Radiation Noise Productions

Možná to bude ode mě vypadat neprofesionálně, ale CD "Human: Earth Parasite" velkobítešské úderky SMASHED FACE jsem recenzovat nechtěl. Měl jsem k tomu tři relevantní argumenty - za prvé: členy skupiny znám osobně (hlavně tedy zpěváka Freda a kytaristu a skladatele Patrika; první jmenovaný dokonce působil jako redaktor v našem webzinu) a tudíž bych mohl být podezříván z neobjektivity, za druhé: spolu se svým bratrem (tvorba bookletu a CD-ROMu) jsem se podílel na samotném vzniku tohoto kotoučku (příprava prototypu CD k lisování, ladění CD-ROMu, tvorba propagačních letáků) a tudíž od něho necítím takový odstup a nadhled a za třetí ten nejdůležitější fakt: SMASHED FACE svou seberealizaci nalezli v brutal death metalu a tento styl skutečně nepatří mezi můj oblíbený šálek kávy. Řeknete si, že metalový publicista by měl fundovaně rozumět všem hudebním žánrům a bez skrupulí zrecenzovat prakticky kteréhokoliv tvrděkovového interpreta s nestranností sobě vlastní. Osobně nemohu jinak, než souhlasit, ale v tomto případě se naskýtá jedna úvaha. Metalový žánr za ta léta prošel tak rozsáhlou evolucí, že vzniklo hned několik okrajových subžánrů či zcela nových vývojových větví, směřujících odlišným směrem, majících se svými kořeny již pramálo společného. Právě do této bezportfejní větve bych zařadil i tvorbu SMASHED FACE. Nejde ani tak o fakt, že skupina hraje velmi extrémní muziku (ostatně i samotný pojem extrém by vydal na delší kontemplaci), ale svým vyzněním či myšlenkovou náplní spíše koketuje s grind coreovou scénou známou svou separací od té metalové. Ostatně nezřídka se setkávám s názorem, že podobné spolky de facto ani metal nehrají. Upřímně přiznávám, že toto hudební teritorium nemám téměř vůbec zmapované, ale hlavně jsem ho nikdy nepochopil. Opravdu nic nevidím na několikasekundových brutálních vypalovačkách, navzájem podobných jako vejce vejci s animálním vokálním přednesem a kanálním nazvučením nástrojů. Možná s tím souvisí fakt, že takto laděných spolků vzniká dozajista nejvíce. Vím, že grindeři a brutal death metalisti nedají na tento žánr dopustit a mnozí ho dokonce považují za jakousi hudební Ultima Thule. Fred mě už dlouho popoháněl, aby někdo z redakce napsal recenzi, nakonec veškeré břímě zůstalo na mně, ačkoliv se cítím být ten nejméně povolaný, proto tuto recenzi berte spíše jako informační článek o desce "Human: Earth Parasite"

Co se týče brutality a extrému, tak se "Human: Earth Parasite" drží více při zemi, proto hovoříme spíše o brutal deathu, i když zvrácený growling mistra Freda (člověče nechápu, kde se to v tobě bere, takový to slušňáček na pohled :-) by v pohodě vynikl u nějaké grind prasečinky. Nebojte, dočkáte se i typických rychlokadenčních sypaček typu ratatata, na druhou stranu kytary a rytmika nezapřou jistou techničnost (v "I Suffocate" dokonce zaslechneme kratičké kytarové sólíčko), pestrost a též na produkci se více zapracovalo. Hudba SMASHED FACE nejlépe funguje na živo, ale i do drážek CD se podařilo vtěsnat kotel energie. Vitálnímu vyznění desky hlavně napomohl zvukový kabátek ze studia Šopa, jenž byl ušit velmi slušně, takže jednotlivé nástroje dobře vynikají a neztrácejí se ve zvukové kouli. Za zmínku stojí i různé industriální či ambientní pasáže dodávající skladbám temný futuristický ráz, za nimi stojí Radek Kopel z NAPALMED. Někoho by mohlo potěšit i hostování řvouna Reefa ze stylově spřízněných MINCING FURY... a to ve druhé a šesté skladbě. Na druhou stranu se nabízí otázka, zdali podobná výpomoc získává svůj smysl, když běžný posluchač party hostujícího zpěváka ani nepostřehne. Majitelé multimediálního PC jistě ocení datovou stopu obsahující tuny fotek a videoklip.

SMASHED FACE se bezesporu podařilo vymanit ze zástupu podobně laděných kapel. Hodně se na tom podepsal profesionální přístup skupiny a masivní propagace. A teď opravdu nejde o vlezdoprdelství, ale dle mého názoru patří "Human: Earth Parasite" alespoň u nás k těm nejlepším počinům z brutal death metalového soudku. Beznadějně vyprodaná první várka CD budiž dostačujícím důkazem.

Kontakt:
Luboš "Fred" Kristek
Za Potokem 49, 595 01 Velká Bíteš