PANTHEIST - O Solitude

PANTHEIST - O Solitude

2003 Firebox

čas: 57:42
země původu: Belgie
styl: funeral doom

Ačkoliv na první pohled vypadá belgické duo PANTHEIST celkem nevinně, ve skutečnosti disponuje velmi silnými zbraněmi a ty tasí až v určitou dobu. Ještě teď jsem se zcela neprobral z dojmů, jaké na mě jejich debut "O Solitude" zanechal. Jak samotný název desky napovídá, její neskonalá nádhera a síla vynikne teprve až tehdy, pokud se k jejímu poslechu odeberete na specifická místa v určitý čas, proto na běžný poslech doma v obýváku raději zapomeňte. Možná si budete myslet, že jsem až příliš sentimentální, ale když jsem album poprvé slyšel, zrovna jsem kráčel pochmurně zimním lesem, zahaleným v mlze, kdesi v Moravském Krasu a pak to přišlo. Prostoupila mnou velmi silná energie, zvláštní vibrace. Doslova hudební magie. Okolní příroda a melancholické tóny "O Solitude" v tu chvíli setrvaly v harmonickém objetí. Realita jakoby přestala existovat a má mysl se vznášela kamsi do astrálních výšin. Ačkoliv hudba PANTHEÏST zní velmi sklíčeně až depresivně, nepociťoval jsem smutek, ale naopak vzrušení.

Přestože hrací čas "O Solitude" čítá téměř hodinu, byla tato plocha rozdělena pouze do pěti předlouhých kompozic. Věřte však, že jsem se při poslechu těchto doomových tryzen ani chvíli nenudil. Naopak, pohřební pochod uplynul celkem rychle, přestože tempo nahrávky plyne pomalu jako voda v řece Styx. Podobně jako život se zdá být relativně dlouhý, ale smrt přichází tak brzy a mnohdy v tu nejméně vhodnou dobu.

Hned úvodní, téměř desetiminutový, hymnus "O Solitude" mě vtáhl rychle do děje. Ve skladbě zaslechneme všechny poznávací prvky hudby PANTHEÏST. Táhlé klávesové plochy, občas znějící jako chrámové varhany, dotvářející temnou záhrobní atmosféru, hutné kytarové riffy, pomalé, ale poměrně rafinované bicí (ve výjimečných případech dojde i na svižnější tempo) a pestrý hlasový rejstřík. Kostas nejenže skvěle zvládá deathový growling, ale atmosféru posouvá o několik příček výše hlavně díky jeho expresivnímu melodickému vokálu či sborům. Místy mi jeho zabarvení hlasu a vokální linky připomínají postupy Quorthona z období vikinské éry. Abych byl upřímný, neznám mnoho kapel, které dokáží takto pracovat s posluchačovými emocemi, PANTHEIST patří mezi ty vyvolené. Jako bájný Charon se z mlhy podsvětí vynoří další opus "Don't Mourn". Bez skrupulí ho lze označit za prototyp funeral doom metalové skladby. Tato kompozice mě opět natolik pohltila, že 14 minut uběhlo než bys řekl švec. Nejvíce v ní vynikne právě hymnický zpěv, klenoucí se nad masivem posmutnělých kláves a kytarového podloží. Středně tempé intermezzo s deathovým growlingem tato skladba ani nemusela obsahovat, neboť působí spíše rušivým dojmem. Přesto v zásadě nemám výhrady. Za odbíjení starodávních hodin přichází půle desky – "Time". Tato skladba vzbuzuje především naději, obsahuje nejvíce svižnějších pasáží a celkově působí odlehčenějším dojmem. Následující "Envy Us" je přesný opak. Po klavírní introdukci se na vás opět snášejí tuny smutku a beznaděje. Kostas se pouští do ještě zádumčivějšího murmuru. Rakev se, za vydatného pláče pozůstalých, velmi pomalu pokládá k zemi. Prach jsi a v prach se obrátíš. Závěr patří 18-minutové tryzně "Curse The Morning Light". Opět skvostný megalit, velmi poslouchatelná záležitost. Rakovina opustila mé srdce a uvědomil jsem si více než kdykoliv před tím, že jsem mrtev.

Už teď je jasné, že PANTHEIST nahráli mistrovské dílo a zařadili se tak mezi elitu funeral doomu. Přestože produkce ještě mírně pokulhává, minimálně hudebně se skupina vyrovná svým rivalům. Pokud bych měl najít nějaké další (podotýkám, že drobné) nedostatky, tak snad přímočařejší klávesové aranže. Na druhou stranu v tomto stylu složité klávesové prstoklady nejsou prioritní. Velmi se těším na další směřování skupiny.

sestava: Frederic - basa, Kostas - vokály, klávesy, Nicolas - kytara, mluvené slovo, Oscar - bicí, hosté: Lefteris, baglama, akustická kytara, oud, Hans - kontabas, Stijn - vokály v "Envy us"
produkce: Kris Belaen
1. O Solitude