29.09.16

06.09.16

06.09.16

HAPPY DEATH - 1st Technology

HAPPY DEATH - 1st Technology

2005 vlastní náklad

V ČR nikdy neměla progresivní odnož tvrděrockového žánru tradici. Jistě, můžete namítat, že technicky hrajících skupin se u nás vyskytuje či vyskytovalo celkem dost (namátkou FORGOTTEN SILENCE, DRACO HYPNALIS, SCENERY či VUVR), ale žádná z nich se nedokázala zcela oprostit od death (resp. thrash) metalové minulosti a oběma nohama stát v tak aristokratickém žánru jako progress rock/metal (snad jedině FORGOTTEN SILENCE v současnosti rovněž reprezentují tento styl). Přestože i HAPPY DEATH vzešli ze smrtonosného kovu (byť jeho technické odnože), na debutovém počinu "1ST Technology" po něm nejsou ani stopy. HAPPY DEATH v minulosti rozhodně neměli na růžích ustláno. Skupina vznikla už roku 1989 a nepočítám-li dema "New Hi-Tec" a "Altering The Technology" regulérní počin, natočený v profi studiu, vyšel až koncem loňského roku. Ovšem opět ve vlastním vydaní, pouze náklady na nahrání hradil blíže nejmenovaný mecenáš. Nicméně se jedná o velmi unikátní nahrávku a nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že u nás zatím nenachází obdoby. Už fakt, že se nahrávalo v jednom z nejprestižnějších studií v Evropě, v nouzovském Sono (nahrávali zde hvězdy jako David Bowie, Gypsy Kings, SIOUXIE AND THE BANSHEES, z našich WANASTOVY VJECI, LUCIE, ČECHOMOR či KABÁT) hovoří za vše. Dále neznám jinou českou skupinu, hrající čistý progress a rovněž není tak mnoho dobrých instrumentalistů jako členů HAPPY DEATH. Pokud bych měl nahrávce přece jen něco vytknout, tak jen kratší hrací čas (přece jenom půl hodinka je vhodná pro death metalový nášup, než na rozmáchlé instrumentální orgie). Na druhou stranu musíme uznat, že "1ST Technology" zatím oficiálně nevyšlo u žádného vydavatele, tudíž ho můžeme považovat za jakýsi unikátní promáč, určený pro hledače talentů.

Už při pohledu na skupiny, kterým vzdávají HAPPY DEATH hold v gratulačce v bookletu je jasné odkud že vítr vane. Desku otevírá katarzující klávesové intro. Konečně profi znějící klávesy, navozující tu správnou atmosféru a ne to trapné opírání se o klapky. Ostatně, klávesy znějí super po celý hrací čas. Dále mě velmi mile překvapila baskytara. Je velmi dobře čitelná a velmi mi evokuje hru jistého pana Maloneho. Vashek není žádný troškař a rovnou v rukou třímá šestistrunnou bezpražcovku. Rovněž kytaristé Roberto a Pashik (též TISÍC LET OD RÁJE) hrají velmi technicky, ovšem nejvíce se mi zamlouvají klenutá sóla. Při poslechu třetí "Cosmic Clarity" jsem si myslel, že v přehrávači hrají spíše PINK FLOYD. Miluji ten kosmický efekt. Taktéž bicí Olssona, známého též z techno deatherů VUVR, nemají chybu. Rytmika se pohybuje v poklidném středním tempu. Pouze ve čtvrté "Maybe - Second Voice" trochu více sešlápne plyn. Ostatně tato skladba jako jediná razantněji inklinuje k metalovým prvopočátkům. Nesmíme zapomínat na zpěváka Ricarda. Z death metalového řvouna se vyklubal charismatický pěvec. Se svým hlasem si náležitě vyhrává. Místy dokonce evokuje jistého Pattona.

"1ST Technology" se poslouchá naprosto báječně, ani chvíli nenudí. Mohu ji kdykoliv, chutná totiž jako výběrové víno. Album disponuje nespoutanými náladami, ponořujíc posluchače do oceánu rozmanitých, více méně pozitivních emocí.

Kontakt:
MANAGER:
Tomáš Řeřucha
Letecká 3, 628 00 Brno
tel.: +420 604 720 164
e-mail: parambucha@seznam.cz

SKUPINA:
Roberto
tel.: +420 603 949 428
e-mail: l.roberto@seznam.cz

sestava: Richard "Ricardo" Lapčík - zpěv, Robert "Roberto" Lapčík - akustické a elektrické kytary, Mirek "Pashik" Čermák - akustické a elektrické kytary, Václav "Vashek" Bezkočka - 6ti strunná bez pražcová baskytara, Jiří "Sasha" Paleček - klávesy, Oldřich "Olsson" Sušil - bicí
produkce: Tomáš Jakl
studio: Sono
čas: 34:37