06.09.16

06.09.16

HARMONY BAY - Jestli to strávíš...

HARMONY BAY - Jestli to strávíš...

2004 vlastní náklad

Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, a dost možná ještě dál, leží ústav Harmony Bay.

Tak už i u nás začínají vznikat dvoučlenné spolky, hrající avantgardní metal. Na převážně norské exporty jako SOLEFALD, LIMBONIC ART či PECCATUM jsme si už zvykli, ale v našich končinách je to jev bezesporu podivuhodný. Jihlavští HARMONY BAY patří mezi českou odpověď na francouzské CARNIVAL IN COAL. Produkce a aranže sice ještě nedosahují takové bombastičnosti, neboť se nahrávalo za ztížených UG podmínek, ale minimálně hráčské výkony a celkový entuziasmus dosahuje patřičných kvalit (aby ne, když to naše duo drhne od roku 1998). Dva hudební šílenci Petr Pokorný alias Bob (kytara, zpěv, další běžné nástroje) a Petr Šťáva alias "Gravyy" (bicí, zpěv, další abnormální nástroje), kteří se kdysi potkali v death metalových PARRICIDE, se snaží přeskočit tu etapu, kdy se skupina hledá a uchází se o přízeň posluchačů dlouhodobou činností na scéně, a raději se rovnou vrhají na hudební styl, který bývá spíše vyvrcholením dlouhodobého vývoje (např. ARCTURUS, THE KOVENANT). Ano, Francouzi CARNIVAL IN COAL či Norové SOLEFALD již na svých debutech předvádí unikátní hudební postupy, avšak stále se tehdy drželi při zemi. Za to HARMONY BAY se s tím nijak ne*erou a snaží se o maximální invenčnost a techničnost již na debutu. Na jedné straně musím ocenit, že skupina své nástroje ovládá více než dobře, přesto bych si však tak velké sousto jako promáč "Jestli to strávíš..." nechal na později a ze začátku bych přišel s explicitnějším materiálem. Nahrávka nyní působí velmi roztříštěně a připomíná spíše jammování, než sehranou skupinu. O vokální teatrální exhibici raději pomlčím (u takových THE PERVERS ANIMALS bych to ještě snesl, avšak HARMONY BAY si tím dost snižují reputaci).

Pokud hraje klasická rocková sekce (kytara, bicí) nemám výhrady (hlavně závěrečná "Výhoda marmelády" nemá chybu), jakmile však na řadu příjde sequencer, tak celkový dojem z nahrávky degraduje. Spíše bych radil raději najmout klávesistu či použít jiné samply. A to z prostého důvodu, neboť melodie, jaké se z této mašinky linou, mi připomněly osmibitové hry pro Atari nebo midi vyzvánění známé z mobilních telefonů (viz "Koroptví tání"). Je to škoda, najmutí živých hostů (saxofon, trumpeta apod.) nebo nejlépe nějakých jazzových hudebníků, by HARMONY BAY pomohlo jako sůl. Samozřejmě chápu, že se to může jevit jako nesplnitelný sen. Bohužel v této fázi nemohu hodnotit jinak než mírně nadprůměrnou známkou. Pokud by příště byla konstelace pro nahrávací podmínky a výběr hostů skupině lépe nakloněna, mohli by HARMONY BAY vyplnit chybějící mezeru, která zeje odchodem DEMIMONDE z avantgardně metalové scény.

sestava: Petr "Bob" Pokorný - kytara, zpěv, další běžné nástroje, Petr "Gravyy" Šťáva - bicí, zpěv, další abnormální nástroje
produkce: HARMONY BAY
studio: zkušebna