29.09.16

06.09.16

06.09.16

FANTOMAS - The Director’s cut

FANTOMAS - The Director’s cut

2001 Ipecac Recordings

Když jsem si všiml, že o této kapele se v ABYSSu ještě nikdo nezmínil, nemohl jsem si tuhle lahůdku nechat ujít. Nejde totiž o nějaké běžné uskupení, pro ilustraci určitě postačí, že jako zpěváka zde uslyšíte Mika Pattona z FAITH NO MORE a bubeníkem není nikdo jiný než Dave Lombardo z legendárních SLAYER. To už by se skoro dalo mluvit o superkapele, ale to co nám FANTOMAS na svém CD naservírovali je pravý opak toho, co by kdokoliv z nás nejspíš čekal. Jak sami říkají, jejich muzika je produktem nadměrné konzumace televize a comicsů. Myslím, že lépe by se to asi ani vystihnout nedalo.

Strašně dlouho jsem se trápil s tím, k čemu, nebo ke komu bych tuto skupinu přirovnal. Asi moje hudební rozhledy budou o hodně užší než jsem si myslel, ale dlouho jsem nic alespoň minimálně podobného nemohl najít. Na jedněch internetových stránkách jsem dokonce našel přirovnání k UŽ JSME DOMA, to mi ale přijde absolutně mimo mísu. Až nakonec jsem si vzpomněl na stařičké album "The Graveyard" od KINGA DIAMONDA. Ovšem tohle přirovnání se musí brát s velkou rezervou a nadhledem. O Kingovi se mluví jako o králi horror metalu a já nevím čeho všeho ještě. Do doby než jsem slyšel FANTOMAS jsem si to taky myslel. Zásadní rozdíl je, že tahle kapela rozhodně nemá nic společného s heavy metalem, jde spíš o jakýsi psycho rock sem tam říznutý black metalem (uznávám, že tohle přirovnání za moc nestojí, ale opravdu lépe se to asi vystihnout nedá). Celková atmosféra je ovšem velmi podobná albu "The Graveyard". Vlastně není ani tak podobná, ale mnohokrát mohutnější a šílenější. To co se na vás valí z reproduktorů se naprosto vymyká normálnímu chápání a člověk hned musí uvažovat o psychickém zdraví autorů. Ale i kdyby byli všichni šílení, tak raději více takových bláznů, kteří dokáží udělat takto atmosférou nabytou a originální muziku. Místy se mi zdálo, že album je možná tak trochu parodií na všemožné horrory a comicsy, jelikož se v písničkách velmi často objevují různé zvuky, které hraničí až s hororovým klišé. Což vlastně není tak daleko od pravdy, jelikož spousta věcí jsou právě předělávky filmových melodií ("The Godfather", "Cape Fear" a "Rosemary's Baby"). Na druhou stranu nikdy nepřekročí hranici nudy, spíše vás jejich pomocí ještě více zatáhnou do atmosféry alba. Co se týče textového vybavení desky, není asi moc o čem mluvit. Většinou jde o různé popěvky (něco jako lalala lala lalalalala), ale zazpívané takovým způsobem, že si dovolím říct, že asi největším bláznem z celé formace bude již zmiňovaný Mike Patton. Nad tím, co na albu předvádí mi doslova zůstává rozum stát. Chvíli mám pocit, že na mě promlouvá desetileté děcko zavřené v psychiatrické léčebně a když už se do toho pořádně opře tak jeho hlas zní, doslova jako kdyby jste kočce šlápli na ocas, no prostě jedna šílenost vedle druhé.

Opravdu bych se někdy rád dozvěděl, jestli tohle kapela myslela vážně. Nicméně pravdou zůstává, že kombinací všemožných skřípání, zvonečků, dětských skřeků, chorálů, mohutných kytarových hradeb, nebo šílených rytmů se jim podařilo vytvořit něco, co rozhodně nemá obdoby a rozhodně stojí za poslech. Na druhou stranu album mi po delší době už nepřijde tak zábavné jako na začátku a postupně se víc a víc oposlouchává, což je asi tak jedinou vadou na kráse tohoto počinu.

sestava: Mike Patton - zpěv, Dave Lombardo - bicí, Buzz Osborne - kytara, Trevor Dunn - baskytara
produkce: Mike Patton
čas: 39:02