29.09.16

06.09.16

06.09.16

ANHEAD - Pop Orthodox

ANHEAD - Pop Orthodox

2004 Anhead

Martin Lipský (NEGATIVE FACE) má asi přebytek hudebních nápadů, neboť v poslední době přichází na scénu s vícero hudebními projekty. Jeden z nich nese jméno ANHEAD a osobně se s tímto pojmem nesetkávám poprvé. Ačkoliv se tito Pražáci zdají být věru srandisti, neboť po hudební stránce se jedná o recesistický rock/metal (ovšem zahraný s nadhledem), kde poměr předělávek (či minimálně použitých hudebních motivů) převažuje nad vlastní tvorbou, tak samotný přístup skupiny vypadá docela profesionálně. CD se nahrávalo ve známém studiu (konkrétně Hostivař) se slušnou produkcí, bylo opatřeno profi ofsetovým obalem včetně kvalitního potisku disku. Rovněž ANHEAD nepodceňují koncertní činnost a účast v různých rockových soutěžích.

Už předchozí počin "E=mc3" (2002) (recenze) se s ničím nepáral a jednalo se o takový hudební nadhled, mixturu různých stylů a vlivů. Na nástupci "Pop Orthodox" se tento trend ještě prohloubil. Skoro každý použitý hudební nápad jsem už někde slyšel. Někde se jedná o pouhou inspiraci (nejvíce Finy WALTARI či Němci DIE APOKLIPTISCHEN REITER), někde o záměr (přestože se jedná o melodie známých šlágrů, už jsem z toho popového kolotoče na tak dlouho vypadl, že jsem si ani v jediném případě nemohl vzpomenout na originál) a v případě závěrečné "Far Away" jde o regulérní cover (jak jinak, než:-) od WALTARI. Někdo může namítat, proč poslouchat tento plagiát, když si může pustit originál? Souhlasil bych, pokud by se jednalo o vykrádačky rockových či metalových interpretů, ovšem zde se čerpá z (alespoň pro mě) příšerné pop/dance/techno studnice, naštěstí v podání ANHEAD (nebo zázračných Finů WALTARI, kteří vlastně dělají to samé) znějí tyto resuscitované hitovky téměř k nepoznání a hlavně poslouchatelně.

Hudebně se deska pohybuje ve velice poklidném duchu, řekl bych na vlnách alternativního rocku. Výjimku tvoří jen úvodní techno remix "Showstars" a předposlední metalová "Ein Kleines Schrecklichestuck". Rozhodně se nejeví jako dobrý tah, umístit techno šílenost "Showstars" hned jako úvod desky. Někoho neznalého by to mohlo odradit od dalšího poslechu. Hned následující "Sebestředná" pak zní jako od jiné kapely, nicméně právě tento vál lze považovat za typický produkt ANHEAD. Začátek zní jako nějaký rádiový pop hit, pak se hudba postupně přelije do nějakého španělského flamenga, poté následuje jakési orientální halekání dívčiny a pak hlasové efekty jaké používala tuším Cher. Následující skladba začíná svatebním pochodem zahraným mobilním vyzváněním a poté přichází pohodový punk rock popovějšího ražení s příjemným textem: Svatebčané se tu scházejí, na snoubence všichni čekají. Oni zatím někde potají si to mezi sebou rozdají. Nejserióznějším dojmem působí následující "Tlusťoch". Takový pohodový big beat. Závěr desky tvoří skopčácká vypalovačka "Ein Kleines Schrecklichestuck" a úplný závěr skvělý cover od WALTARI "Far Away".

sestava: Matěj Lipský - zpěv, Vladimír Stibůrek - kytara, Robert Haleš - bicí, Petr Maliňák - klávesy, moog, Martin Jandousek - baskytara, hosté: Henry D - rap (Space Junkie) (1), Anna Neuwirthová (2)
produkce: ANHEAD
studio: Hostivař
čas: 21:43