29.09.16

06.09.16

06.09.16

LACRIMOSA - Lichtgestalt

LACRIMOSA - Lichtgestalt

2005 Hall of Sermon

Velice interesantní Švýcaři LACRIMOSA vydali již deváté studiové album nazvané "Lichtgestalt". Jen toto pouhé zvolání rozjasní pohledy mnoha romantických duší. Připravte si černý rubáš, zapalte vysoké svíce, dnes v divadle hrají trochu jiné představení.

LACRIMOSA svůj styl definovala již počátkem devadesátých let a za tu dobu uběhlo hodně vody. Ne každému se podaří udržet laťku kvality tak vysoko po celý ten dlouhý čas, ovšem maestro Tilo Wolff musí být bezesporu génius, když dokáže své gotické vystoupení zahrát pokaždé s takovou grácií. Pokud jsme museli na minulé desce "Echos" přetrpět nějaké ty ospalejší pasáže, tak při komponování novinky "Lichtgestalt" musela Tilo Wolffa ozářit opravdu silná záře kreativity. "Lichtgestalt" působí velice vitálním dojmem, hlavně se do hry opřel kytarista Jay P a nezřídka vykouzlil opravdu hutné metalové riffy (nejtvrdší v historii kapely!). Znamená snad tato deska novou epochu v diskografii LACRIMOSY?

Tím však nechci říci, že by skupina upustila od pověstné zasmušilosti a melancholie. Všechny známé atributy včetně magicky znějící němčiny zůstaly (nutno podotknout, že poprvé v historii spolku si Tilo v některých skladbách osvojil i angličtinu), rovněž symfonické pasáže stále dodávají LACRIMOSE ten majestátní ráz. Opět se dočkáme subtilních balad, kdy si třeba jen za zvuků flétny a piána vychutnáme ten svůj poslední Absinth. Jen nyní Tilo kladl větší důraz na dynamiku, proto "Lichtgestalt" působí oproti třeba prvotinám mnohem rázněji či našlapaněji. Ještě více se prohloubil kontrast mezi jemnými pasážemi, hranými převážně klasickými nástroji a těmi rock/metalovými, kde vévodí sekané kytarové riffy a dvojšlapákové ataky bicích.. Právě tento způsob skládání hudby činí spolek LACRIMOSA tak originálním.

Hned při prvotním poslechu mě dostaly do kolen první dvě skladby. Jedenáctiminutový opus "Saphire" začíná velmi klidně jen za zvuků flétny (ostatně tento nástroj na této desce slyšíme poměrně často), poté se o slovo hlásí jemné samply a pak ta dekadentní němčina. Zdáli jako plamének naděje prosvítá čarokrásný zpěv Anne Nurmi. Po několika minutách nám to začíná pěkně gradovat. Ještě si tu svou roli střihne akustická kytara a pak to přijde. Najednou se vyvalí neskutečně (na poměry LACRIMOSY) hutné kytarové riffy. Rovněž Tilo skučí jako o život, skoro až blackově nakřáple (fakt nekecám). Riffy neutichají, právě naopak. Dokonce cítím i jisté náznaky progrese. Prostě mazec. Závěr tohoto opusu se nese zase v poklidném tempu, aby přichystal prostor pro další hitovku. V "Kelch Der Liebe" dominují houslové party a celkově silná orchestrizace. Trochu mi to připomnělo přelomovou "Elodii". Ovšem opět přicházejí ty skvělé metalové kytary. Ano, LACRIMOSA přitvrdila. A nebo se smutek už natolik nahromadil, že jednoduše vybuchl v sopečném gejzíru? Emoce proudí plným proudem, ten kabaret se nám pěkně rozjíždí. V dáli možná skutečně září ta světelná postava. Ústřední "Lichtgestalt" patří mezi ty přímočařejší, ale o to zapamatovatelnější skladby alba. První zklidnění přichází až s čtvrtou "Nachtschatten". Nepočítám-li rockový závěr, tak je tato skladba zahraná pouze komorním orchestrem. Ani jedno oko nezůstane suché, za to vám ručím. Jak jsme si zvykli z minula, vždy v jedné kompozici hraje prim Anne Nurmi. Tentokrát dostala nejširší prostor v páté "My Last Goodbye", nazpívané tradičně v angličtině. I v následující "The Party Is Over" neuslyšíte slovo německy. Překvapivě ji nazpíval Tilo. Velmi jsem si tuto skladbu oblíbil. Působí nesmírně dekadentním dojmem. V následující "Letzte Ausfahrt: Leben" se o slovo opět hlásí tvrdé kytary, takové dokonalé probuzení z letargie. Závěr desky obstarává dlouhá 14-minutová tryzna "Hohelied Der Liebe". Hlavní slovo v ní dostává především orchestr. Opravdu důstojný závěr jinak skvělé desky.

sestava: Tilo Wolff - zpěv, klávesy, Anne Nurmi - klávesy, zpěv, Jay P. - kytara, baskytara, Manne Uhlig - bicí + hostující orchestr
rodukce: Tilo Wolff
studio: Impuls Musicproductions, Scoring Stag