06.09.16

INTERITUS - Frozen Darkness

INTERITUS - Frozen Darkness

2005 Élysion

"My stále čekáme na naše tiché šeptání a já stále čekám na Tvou dlaň, je to jako mrazivá temnota"

Ioannes

Plzeňské smíšené septeto INTERITUS (v překl. Zkáza) lze považovat za takovou českou odpověď na HAGGARD. Přestože se oba spolky drží stejné dikce, INTERITUS na rozdíl od německých kolegů kladou větší důraz na kytarové melodie a klasické nástroje výsledný melancholický dojem dotvářejí. Kytarová neboli metalová složka u HAGGARD zjevně pokulhává, takže se skupina snaží tento deficit kompenzovat nánosem tónů z repertoáru komorního orchestru. V případě INTERITUS se zdají být všechny hudební složky až nebývale korelativní. To alespoň platí pro letošní desku "Frozen Darknes". Sice jsem neslyšel starší dva počiny "Deborah" a "Srdce Krále", ale i tak se opovažuji tvrdit, že spolek INTERITUS zaujímá přední pozice na tuzemském hudebním kolbišti, zvaném sympho doom metal. Nutno však podotknout, že u nás se tímto stylovým cejchem může označit jen nemálo skupin (napadají mě hlavně rozpadlí AGNUS DEI). Takže buďme rádi za každý přívětivý karmínový rozbřesk.

Přestože vydání CD "Frozen Darknes" provázelo hned několik personálních salt (ze sestavy, jenž nahrála předchozí úspěšné CD "Srdce krále", zůstal jen frontman, zpěvák a kytarista Ioannes a violista Vítek), tak samotný materiál působí poměrně koherentně, neroztříštěně. Za to, že se Ioannesovi podařilo stmelit kvalitní sestavu a vyvarovat se tak rozpadu skupiny, patří minimálně uznání.

Na albu žádný nástroj nijak zvlášť nedominuje a naopak. Snad jedině v instrumentálce "Circle of unspoken tears" příjemně vyniknou klávesy Andrei (nevím proč, ale silně mi evokují styl Larse A. Nedlanda z BORKNAGAR či SOLEFALD. Že by pramen inspirace?). To samé lze říci i o zpěvech. Bára a Ioannes si své role rozložili tradičně, tedy kráska a zvíře. Na brutálním chropáku toho povětšinou nejde moc zkazit, zato zpěvačky mnohdy ve svých rolích tápou. Bára svůj hrdelní "nástroj" zvládá naštěstí poměrně slušně (též hraje na flétnu a fagot). Pravdou zůstává, že její zpěv by mohl být mohutnější, ale i tak se drží na vysoké kvalitativní úrovni, zanechávajíc za sebou zástup poražených sokyň. V některých momentech mi dokonce připomněla výkon nestorky metalového zpěvu Hanky Nogolové (např. SSOGE, dříve FORGOTTEN SILENCE). Pestrost skupiny se ponejvíce projevuje ve střídání mateřského a anglického jazyka ve zpěvu. Už se mi dlouho nestalo, abych texty doslova hltal. Po této stránce nemohu absolutně nic vytknout. Však posuďte sami.

Toužím zlámat křídla andělům
Střepy naplním ústa svá
Na ložích ze zvadlých růží
Zalknutá se v slzách svých
V modlitbách svých snů

CD "Frozen Darknes" a potažmo celý spolek INTERITUS se tváří velmi interesantně. Naše scéna už potřebovala podobnou skupinu jako sůl (při pohledu na biografii zjišťuji, že kapela vznikla již roku 1993, ale zatím se do povědomí posluchačů zásadním způsobem neetablovala). Veskrze nemohu nic zásadního vytknout, snad jen že by neškodilo prodloužit délku jednotlivých skladeb a dát sólo prostor některým nástrojům (např. klávesy, jak jsem naznačil výše, znějí zajímavě). Přestože kompaktnost desky se veskrze hodnotí pozitivně, může časem působit poněkud fádně.

sestava: Ioannes - zpěv, kytara, Bára - zpěv, flétna, fogot, Honza - baskytara, Ota - kytara, Nicko - bicí a pekuse, Andrea - klávesy, Vítek - viola
produkce: Václav Váchal, Ioannes, Vítek
studio: Kdyně