29.09.16

06.09.16

06.09.16

NERON - …The Black Light Of New Days

NERON - …The Black Light Of New Days

2005 demo

Kapele NERON se částečně podařilo vrátit moje ztracené iluze o black metalu. Sami svoji muziku vidí spíše jako cold metal, ale jde v podstatě o pořádný kus dobře odvedené černé práce, která sem tam spadne až dalo by se říci do heavy metalu, což vůbec není špatně a nahrávce to dodává mnohem více překvapivosti a originality. Mám už po krk seskupení, které black metal chápou jen jako tupé mlácení do nástrojů, z čehož nakonec vyjde hloupá směs ultra rychlých sypaček, které ovšem postrádají jakýkoliv nápad, o atmosféře nemluvě. Pro mě je black metal hlavně o temné atmosféře, ať si říká kdo co chce a té rozhodně nejde dosáhnout jen tupým mlácením, chce to nápad.

Této skupině rozhodně nápady nechybí a je to více než zřejmé i na jejich nové nahrávce. Nesnaží se za každou cenu udržet smrtelné tempo, většinu času se drží střední rychlosti, která jim velice prospívá. Díky tomu vynikají hudební nápady, které by ve vysokých tempech zanikly. Samozřejmě moc dobře vědí, kdy je potřeba šlápnout na plyn, takže se nemusíte bát toho, že by Vás pomalejší tempo nahrávky unudilo k smrti, právě naopak. Zvuk alba je velmi dobrý, i když já osobně bych si jej představoval poněkud jinak. Každopádně plní svůj účel více než dobře.

Musím říct, že jde asi o první kapelu, o které můžu říct, že jí prospívají naprogramované bicí namísto živého člověka. Nevím jak se to podařilo, ale bicí i přes svoji strojovou přesnost zní, jako by je nabubnoval živý člověk. Navíc by se asi hodně těžko hledal někdo, kdo by zvládl udržet kolikrát velmi vražedné tempo dvoukopáků. I zpěv je obecně na velmi dobré úrovni, i když by si některé linky asi zasloužily trochu více propracovat a promyslet. Skřehotání je bezchybné, jen mi časem začalo připadat poněkud monotónní. Se zpěvem úzce souvisí texty, které nejsou pravda nijak originální, ale svojí temností přesně sedí k muzice skupiny. Jsou psány ve třech jazycích - česky, německy a anglicky. Nejvíce povedené jsou texty německé (kterým bohužel příliš nerozumím), které posouvají atmosféru nahrávky ještě o stupínek výš.

Měl bych jen dvě větší výtky. Několikrát se na albu uprostřed písně objeví krátký sample nějakého, pro mě neidentifikovatelného, zvuku, který absolutně nesedí do návaznosti písně a působí jako pěst na oko. Nevím co bylo účelem, ale výsledek je velmi rušivý. A za druhé: konce některých skladeb zní jako by je někdo najednou ustřihl. Zní to potom jako by si seskupení nevědělo rady a nebylo schopno se z písně vymotat ke zdárnému konci a tak ji prostě ustřihlo bez nějakého logického ukončení. Také tohle škodí návaznosti nahrávky a působí to rušivým dojmem. Jinak jde o velmi dobrou nahrávku, na jejímž konci ještě naleznete cover BLACK SABBATH - "Black Sabath", který si nedovoluji soudit, jelikož originální verze mi není příliš známá.

Kontakt:
Michal Šedivý
Hornická 1406, 347 01 Tachov