14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

FORGOTTEN SILENCE - The Nameless Forever... ...The Last Remembrance

2005 Epidemie Records (re-release, původně 1994)

S FORGOTTEN SILENCE jsem se porvé setkal, když vydali přelomové album "Senyaan" (1998) a ihned jsem si je zamiloval. Dodnes tuto skupinu řadím na post nejvyšší, minimálně na tuzemské scéně. Nedalo mi to, abych se nepoohlédl po jejich starších výtvorech. Zakoupil jsem tedy předchozí dílo "Thots" (1996) a později i debut "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance". Samozřejmě v té době se jednalo o klasické audiokazety (MC). Těžko říci, zdali máme tyto první MC chápat jako alba či dema, neboť v té době zdaleka ne všechny počiny ihned vycházely na CD či měly svého vydavatele. Dodnes jsem si je jako vzpomínku na tehdejší dobu, jako jedny z mála, ponechal. Už třeba pro jejich neuchopitelné grafické ztvárnění bookletu nebo prostě pro nostalgickou vůni tehdejšího českého metalového UG. Musím se přiznat, že obě díla okupovala můj přehrávač velmi často, na různých rozmanitých místech, a doslova formovala můj pohled na rock/metalovou hudbu jako takovou. Později vyvstanula poměrně zajímavá skutečnost. Ačkoliv "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance" figuruje v diskografii jako demosnímek, osobně jsem ho vždy považoval spíše za debutní album FORGOTTEN SILENCE, pro jeho nespornou kvalitu. Nyní, když si máme možnost, prostřednictvím Epidemie Records, poslechnout prvopočátky skupiny remasterované (Iggy a MY STUDIO, červen ?005) i na CD nosiči, o svém tvrzení nepochybuji.

Je až s podivem, nakolik málo se na "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance" podepsala věčná ruka času. Deska zní svěže i po letech. Opět se nemohu zbavit pocitu, že de facto dává na frak mnoha současným interpretům, jenž mají bezesporu lepší nahrávací podmínky, než skupina tehdy v malém studiu JohnieWalker roku ?994.

Když dnes poslouchám intro "The Broken Sleep / Waiting For..." či titulní "Diamonds Of The Night" (ta vznikla ještě pro repertoár předchozí Krustyho skupiny REMEMBRANCE), vracím se zpátky do mých mladistvých let. Na CD zní vše ještě mnohem lépe, přesto se podařilo zachovat syrového ducha minulosti. A jsem tomu rád, historie by se neměla měnit. Především vokální projev Krustyho lze označit jako v pravdě kanálový. Nikoliv však ve smyslu nějakého grindového chrochtání, ale spíše tajemně zastřený. Jako by posluchač neměl porozumět textu skrz zpěvákova ústa a raději je měl pracně luštit pomocí mikro písma v bookletu. Jakási enigmatičnost byla skupině vždy vlastní. Věci spíše pomalinku poodkrývat, aby pracovala posluchačova fantazie, než je ukázat ve své sebedestrukční nahotě. Jak píše Krusty v úvodu bookletu, "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance" je dokumentem své doby a více než jedenáct let starou nahrávkou pěti kluků, kteří se takto chtěli sami podílet na tehdy vzkvétajícím CZ undergroundu a přiblížit se svým hudebním vzorům.

Desce na rozdíl od mladší produkce ještě dominovaly klávesy. Např. ve "...From The Flame" dostávají doslova hravý odstín. Naopak, hodně temný ráz získávají v "The Crystalline Hearts (Marble Halls II."). V ní FORGOTTEN SILENCE už tehdy zasahovali i do vod dark ambientu.

Ačkoliv Krusty v předmluvě nabádá ke shovívavosti ohledně hráčských výkonů, já žádné výrazné lapsy nepozoruji. Naopak, např. kytarista Medvěd už tehdy formoval svůj charakteristický rukopis a jeho hra tíhne jednoznačně k progresu (ostatně jako celá deska), ale zároveň si ponechává zádumčivě doom metalový odstín (např. výtečná vybrnkávačka v "The Hills Of Senyaan Pt.I."). Krom stylově rozmanitých kompozic se na albu objevily i klasické doom/death metalové hymny jako "Neverending Journey". V této skladbě rovněž slyšíme i výtečné kytarové sólo. FORGOTTEN SILENCE si vždy rádi pohrávali s aranžemi a různými obohacujícími samply. Překvapivě už i na debutu slyšíme různé zvukové kulisy jako cvrkot cikád, kvákání žab, šumění potůčku či tříštění se mořských vln. Právě i tyto relaxační elementy mi zůstaly v paměti. Škoda, že většina dnešních skupin tak málo pracuje s posluchačovými emocemi.

Nevybavuji si invenčnější, techničtější a originálnější tuzemskou nahrávku v období vydání "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance". A nejen to může být důvod k pořízení tohoto výtečného CD. Pojďme znovu objevit mystiku neznámé věčnosti. Ponořme se do moře nekončících emocí a nechme se unášet na vlnách tónů až k horizontu tajemné říše Senyaan.

Kontakt:
Alexandr Nováček
Máchova 487, 665 01 Rosice u Brna