14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY - Relic Dances

2004 Redblack

Se severomoravskou doom metalovou ikonou SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY to vypadalo všelijak. Poslední počin "Themes" vyšel již před pěti lety a poté se téměř rozpadla i samotná skupina. Nicméně nyní s novou sestavou Silenti dobývají tuzemskou metalovou scénu. K nahrávání jejich aktuální desky "Relic Dances" se kapela spojila s odborníkem na ethno hudbu, valašským písničkářem Tomášem Kočkem, jenž se ujal též produkce desky. Sestavu navíc posilnila cimbálovka Radošov, čímž deska získala další rozměr. Řekl bych, že ze všech alb Silentů se právě desce "Relic Dances" podařilo o téměř dokonalou symbiózu folku a metalu, která minimálně na tuzemské metalové scéně nenachází konkurenci. Nutno podotknout, že unikátní náladu alba se podařilo úspěšně přenést i na koncertní pódia, kde rovněž Radošov Music Ensemble nachází své důležité uplatnění.

Kolekce osmi skladeb v celkové délce 45 minut začíná rozjuchanou "Look". Nejvíce jsem byl zvědavý, jak se podaří nahradit pěvecké duo Petr Staněk a Zuzana Zamazalová. Petra nahradil Pavel Hrnčíř a nutno uznat, že jeho growling zní stejně štavnatě. Pěvecké kvality Hanky Nogolové bezesporu ještě předčí Zuzku. Její zpěv jsme mohli posoudit již ve FORGOTTEN SILENCE, nyní se však její aktivita váže pouze k Silentům.

Následující "To Face The End" začíná poklidně, za malebných tónů cimbálu, ten je ovšem v zápětí převálcován zuřivými kytarovými riffy. Ostatně kytary znějí nebývale hutně a syrově, řekl bych až nekompromisně. Nečekejte žádné sólování, jen hutný spodek. Světlem naděje se stávají jen tóny akustických nástrojů jako houslí a cella a Hančin uklidňující zpěv. "I Would Dance" patří mezi takové koncertní taháky alba. Charakterizuje ji poměrně členitá struktura a éterický Hančin vokál, využitý jednak jako hlavní, tak též jako doprovodný. Skvěle fungují též dvojhlasy. Její hlas by klidně mohl sloužit jako další nástroj. Rovněž vynikne zlověstná baskytara a výrazná rytmika. Kytarová hra mi čím dál více evokuje Radkovy oblíbence ORPHANAGE (=žádné sólování jen nekompromisní riffování). Někoho by monotónnost a archaičnost kytar mohla časem omrzet, nesmíme však zapomínat, že Silelnti staví především na náladách a atmosféře jako celku, nikoliv na hráčské progresivitě. Jeden z vrcholů alba se nachází pod číslem čtyři - "Together". Jedná se o křehkou baladu, která by si bezpečně vystačila pouze s účastí Hanky. Taktéž hudebníci z cimbálovky Radošov dostávají prakticky stejně prostoru jako metalová sekce. Opět velmi skočná, skoro až lidovka "You Loved The Only Blood", v ní dominují klasické nástroje, metalová sekce se zdá být, až na growling, posunuta do pozadí. Svědčí o tom i využití akustické kytary a elektrická z povzdálí jen probleskuje. Bezesporu absolutní vrchol alba - "Lonely". Nesmírně podmanivá doom/folková tryzna. Myslím, že žádné oko nezůstane suché a mám pocit, že po poslechu skvěle využitého cimbálu asi změníte názor na cimbálovou muziku. Teď už zbývá jen přihodit hlínu na rakev a odporoučet se k poslední večeři. Osamělí ve dne v noci, ve světnici pláč a na konci dne zůstane jen ticho... Předposlední instrumentálka "Gigula" patří k těm svižnějším momentům desky. A jsme u konce - "Trinity". Tato skladba začíná velice netradičním zvukem (ani nechci tipovat, o jaký se jedná nástroj). Zní to jako šamanské nástroje, ozývající ze z hloubi mlžného lesa. Poté přichází klasický silentovský doom. Hanka nyní zpívá s poměrně veselým nádechem, že by naděje na konci tunelu? Tichý vítr zpívá, že živ je už lid, tichý vítr zpívá nám, kudy máme jít...

"Relic Dances" patří k zásadním deskám žánru a svědčí o tom i vítězství v katergorii hard rock v anketě Anděl 2004. Díky jejímu dřevnímu soundu se neubráníme příjemné reminiscenci na staré doom metalové časy.

Kontakt:
e-mail: info@ssoge.com

sestava: Hanka Nogolová - zpěv, Pavel Hrnčíř - zpěv, Petra Nováčková - housle, Michal Sýkora - violoncello, Radek Hajda - kytara,