06.09.16

06.09.16

PAIN

ADOR DORATH - Symbols

ADOR DORATH - Symbols

2005 Shindy Productions

Českotěšínské ADOR DORATH lze s trochou nadsázky označit jako české EMPEROR. Když jim vyšel debut "Adon Nin Edeleth Ador Dorath", pěkně rozdmýchal tuzemský UG a skupinu rázem katapultoval mezi vyhledávanou akvizici. Nelze se ničemu divit, neboť středověkem nasáklý sympho black s důrazem na okultně magickou atmosféru se v našich končinách příliš nevyskytuje (neřkuli vůbec). Letos black metalovým hermetistům vyšel druhý počin "Symbols". Nenechte se však zmást tentokrát do běla laděným obalem, opět se budeme smažit v tom nejpekelnějším alchymistickém kotlíku.

První skladba "Rosa" silně evokuje již zmiňované norské císaře. Pěkně rychlá sympho vypalovačka. A ty barokní klávesy..., prostě maso. Pokud bych měl však přece jen vyzdvihnout primát skupiny, tak hlavně výtečný operní přednes zpěvačky Lenky Machové. Ta vnáší do nahrávky teplé světlo a nádech esoterična. Ve "V.I.T.R.I.O.L." skupina ještě více klade důraz na klávesové aranže a působí mnohem více rozjuchaně než extrémní jednička. Rovněž zaslechneme i klidné tóny violoncella. Nicméně stále se jedná o black jak řemen. Další přímočařejší vypalovačka přichází s "Earth". Ten lomoz bicích a kytar usměrňuje opět výtečná Lenka. Zklidnění přichází až se čtvrtou "River". Ta plyne klidně jako řeka za příjemných tónů piána. Že by doomeček? Můj tip na hitovku - "Desert". Opět velmi klidná až baladicky laděná skladba. Dokonce zaregistrujeme i akustickou kytaru. Stačí jen spustit rakev k zemi a s pláčem odejít. Už těch balad bylo moc, takže přichází syrová "Mountain". V ní Lenka příjemně eroticky deklamuje. V "Balance" se projevují techničtější manýry skupiny. Taktéž klávesy znějí více netradičně. Ale ty nekompromisní šlapáky, paráda... Další metalový nášlap přichází s následující "Limits". Dočkáme se i řezaných riffů. Kdo baští ambient, ocení povedené intro předposlední "Nine". Jinak poté opět přichází blackové inferno. A úplný závěr obstarává klávesová relaxačka "Island". Škoda, že těchto zasněných ambientních ploch neobsahuje deska více.

Po hudební stránce neshledávám na "Symbols" nedostatky. Opravdu silný materiál. Bohužel hodně mu uškodila produkce desky. Nechci říci, že je vyloženě špatná, ale kdyby skupina měla více financí na lepší studio, mastering a další technické záležitosti, mohla by konkurovat i světové elitě žánru. Přestože zvuk je lepší než na debutu, stále působí (hlavně při poslechu na věži) velice ploše, prostě velice syrově a uším nelibozvučně. Možná to byl záměr, aby nahrávka působila co nejvěrněji black metalově. Dále bych určitě uvítal též lepší hráčské výkony. Hlavně bubeník často jen přímočaře hází jednu sypačku za druhou. Což takhle šťavnatější přechody? Taktéž kytara mohla být výraznější. Rovněž klenutá arcturusovská sólíčka by se velmi šikla.

Nicméně jako celek se opět jedná o nadprůměr a věřím, že skupina neusne na vavřínech a bude své tmářské umění dále rozvíjet.

Kontakt:
Ivo Doseděl