29.09.16

06.09.16

06.09.16

FALKENBACH - Heralding - The Fireblade

FALKENBACH - Heralding - The Fireblade

2005 Napalm Records

Vratyas Vakyas působí na metalové scéně stejně solitérním dojmem jako kdysi Quorthon. Rovněž žánrově nepadlo jablko daleko od stromu. Pokud bych náhodou nebrouzdal na hodně "skrytých" stránkách internetu, ani bych se nedozvěděl, že vychází další dílo FALKENBACH. Prakticky jediným způsobem se s jistotou dozvíte, že Vratyas Vakyas něco kuchtí, a to když si nastavíte jako domovskou stránku svého internetového prohlížeče web labelu Napalm Records.

Koncem listopadu vychází již čtvrtý počin vikinských elegií, pojmenovaný "Heralding - The Fireblade". Nejedná se ani tak o zbrusu nový materiál, nýbrž o znovu nahrané, nikdy nevydané, demo "Fireblade" plus opět znovu nahrané skladby "Heralder" (původně vyšla jako bonus na picture LP "...En Their Medh Riki Fara..." z roku 1996) a "Gjallar" z dema "...Skinn Av Sveri Sol Valtiva..." z roku 1993.

Jedná se tedy o retrospektivní proprášení archívů, jaké se stalo v poslední době trendem. V případě FALKENBACH však nečekejte samoúčelné obohacování diskografie či způsob jak z nebohých pagan sympatizantů vytřískat poslední peníze. Jednak skladby, obsažené na "Heralding - The Fireblade", prakticky nikdy nespatřily světlo světa, tudíž se jedná o premiéru a především za hlavní bonitu považuji fakt, že nahrávka zní naprosto úžasně.

Ačkoliv tvorba FALKENBACH nikdy neprošla významnou hudební evolucí, což ve finále můžeme jedině kvitovat s povděkem (vzpomeňme jakou váhu dnes mají legendární skupiny např. doom metalového žánru), tak zní i na dnešní poměry velmi poslouchatelně. FALKENBACH dokazují měrou vrchovatou, že v jednoduchosti je síla, pokud interpret do svého díla vloží kus svého srdce. Z "Heralding - The Fireblade" čiší bezmezná energie severských hvozdů a panenských plání, ponořených v mlze. Pakliže mnoho dnešních skupin sází na co nejrafinovanější postupy či progresivitu, Vratyasi Vakyasovi stačí vzít do ruky kytaru či klávesy a zcela odpoutaný od dnešního kosmopolitního světa, nás, s ryzí úpřimností, přivádí do časů, kdy civilizace byla ještě mladá a svým způsobem drsně romantická. Do světa epických bitev, do království lesních šamanů či nelítostného boje proti mužům v brnění ze zlata.

Pokud vám předloňské album "Ok Nefna Tysvar Ty" připadalo poněkud uhlazené, z novinky čiší naopak severská nespoutanost a nejvíce evokuje právě debut "...En Their Medh Riki Fara...". CD zní nebývale kytarově s blackovou nasupeností. Samozřejmě, že i čisté zpěvy nechybějí (viz třeba hned úvodní "Heathen"), ani akustické rozjímání ("Havamal"). Nahrávce rovněž velmi pomohly akustické bicí, zahrané opět Boltthornem.
FALKENBACH nahráli opět výtečné album plné chytlavých melodií, jež se vám zaryjí hluboko do kůry mozkové. "Heralding - The Fireblade" působí doslova jako vzpruha, ačkoliv to může znít nezvykle, nejvíce si ho pouštím právě ve chvílích relaxace, kdy mám sto chutí "duševně" vypadnout z tohoto zkaženého světa.

sestava: Vratyas Vakyas - zpěv, kytara, baskytara, klávesy,hosté: Hagalaz - Aakustická kytara, Boltthorn - bicí, Tyrann - doprovodný zpěv
produkce: Patrick Damiani
studio: Tidalwave Studio