29.09.16

06.09.16

06.09.16

CARPATIA - Infant Brutality

CARPATIA - Infant Brutality

2005 Élysion

Novým přírůstkem do stáje agilního vydavatelství Élysion se stala relativně mladá kapela CARPATIA (rok vzniku 2002, rovněž členům je, až na jednu výjimku, kolem dvaceti). Po demu "Demonic" z roku 2003 letos přichází s regulérním debutem "Infant Brutality".

Z historie kapely, uvedené na webu, se můžeme dozvědět, že členové holdují rozličným hudebním žánrům od folku až po death a black metal. Musím uznat, že stylová rozmanitost desku skutečně charakterizuje, nicméně druhým dechem dodávám, že skupina si uzmula příliš velké sousto. Ačkoliv se debut "Infant Brutality" zdá být sympatickým vykročením tuzemského spolku, neubráníme se pocitu, že skupina ještě zdaleka nedisponuje takovou hráčskou a skladatelskou vyzrálostí jako jejich vzory (určitě nic nepokazím když uvedu spolky CRADLE OF FILTH a BORKNAGAR jako příklad za všechny). Motivy se často opakují a zní velmi staromódně až old-schoolově. Rovněž zvuk ze studia Blue tomu ještě napomáhá. Nejvíce bicí mají takový ten typický "čvachtavý" zvuk, jako bychom se časem teleportovali zpět do 80. let. Někdo by sice mohl starodávný odér, čpějící ze zatuchlých sklepení CAPATIE kvitovat, já osobně jsem ale měl co dělat, abych počin doposlouchal do konce.

Překvapivě mě zaujaly ty skladby, co ponejvíce inklinují ke svým inspiračním zdrojům. Titulní "Infant Brutality" v sobě váže melodičnost BORKNAGAR a dvojka "Die For You" či šestka "Suicide" jako by pocházela z pera britských vampýrů CRADLE OF FILTH. Hlavně kvílívá melodická kytara zní jako za časů jejich nesmrtelných fošen "Vampire" či "Dusk...". Taktéž čistě klávesové intermezzo "Plague" by určitě zapadlo na jejich debutu "The Principle Of Evil Made Flesh". Bohužel tyto plagiáty patří k tomu nejinteresantnějšímu na albu.

Co naplat, že zpěvák Martin podává vcelku slušný výkon, když samotná hudba nudí až běda. Opět zde slyšíme nešvar (hlavně) tuzemských kapel a to klávesy. Většina našich skupin je snad neumí smysluplně zakomponovat do skladeb jako plnohodnotný nástroj. A někdy nabývám pocitu, že se jich doslova bojí. Přímo nesnáším, když klávesy jen na malý okamžik vykouknou z kytarové vřavy, jsou snad namixovány až na samé zatuchlé dno hudebních stop a tudíž je ani nepostřehneme. Skupiny tak mnohdy činí úmyslně, neboť jejich ztvárnění stojí za starou bačkoru. A nebo nehrají vůbec a jen na sekundu si zahrají sólo, když všechny ostatní nástroje zcela utichnou. Tak se děje i v závěru úvodní "Infant Brutality". Proč tak slušné intermezzo nemůže trvat po celou dobu skladby jako podklad unisono s ostatními nástroji (tak jako např. u DIMMU BORGIR)? Rovněž ve zmiňované "Plague" mě docela zaujaly, ale opět se jedná jen o nepatrný plamének v temnotě. K dobru nelze ani připočíst určité osvěžující prvky jako odbíjení zvonů, harmonika ("Suicide") či akustická kytara ("Revenge From The Darkness"), když všechny trvají až neskutečně krátce. No a v neposlední řadě se raději ani nebudu zmiňovat o grafickém ztvárnění bookletu. Použité výtvarné techniky nebyly moderní ani před více než deseti lety. Jedno však uznat musím, název desky "Infant Brutality" (nevyzrálá brutalita) tento počin dokonale vystihuje.

Kontakt:
Martin Kajzar
tel.: 731 467 002