29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIMMU BORGIR - Stormblåst

DIMMU BORGIR - Stormblåst

2005 Nuclear Blast

Znovu vydávané počiny se v poslední době stávají docela trendem. Nejčastěji můžeme spatřit hlavně remasterované verze relativně nových desek, jejichž původní sound nesplňoval očekávání (např. NEVERMORE - "Enemies of Reality", EINHERJER - "Norwegian Native Art") nebo počinů, v původní verzi prakticky nesehnatelných, u nichž remaster byl proveden spíše z principu (první desky VANDEN PLAS, SYMPHONY X a z našich luhů a hájů především FORGOTTEN SILENCE - "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance"). V případě desky "Stormblåst" (původně vyšla roku 1996 jako druhá řadovka DIMMU BORGIR) nejde o remaster, ale o zbrusu nově nahraný starý materiál. Ať si o znovunahrávání starých alb můžete myslet cokoliv, tak ani DIMMU BORGIR nejsou první ani poslední, kdo tak učinili. V minulosti některé své skladby (hlavně z debutu) znovu nahráli britští CRADLE OF FILTH a v poslední době rovněž AYREON oprášil své první dvě rockové opery (na té druhé byly např. kompletně znovu nahrané bicí nebo některá kytarová sóla).

Osobně chovám k původní desce "Stormblåst" vřelý vztah. Jednak se jednalo o mé první seznámení s DIMMU BORGIR (a potažmo s melodickým black metalem obecně) a dá se říci, že ze všech alb této norské formace ji poslouchám nejčastěji. Skupina znovunahrání argumentuje faktem, že původní "Stormblåst" disponuje tak špatnou produkcí a zvukem, že jeho poslech se stává téměř nemožným, tudíž jeho reinkarnaci plánovala dlouho. Můžeme však spekulovat i o druhé straně mince, neboť od poslední řadovky "Death Cult Armageddon" uplynuly celé dva roky, tudíž vydání nějakého nového počinu bylo nasnadě. Vydavatel možná tlačil na pilu, aby se dobře rozjetá komerční mašina DIMMU BORGIR náhodou nezpomalila. Když skupina zrovna nedisponuje novým materiálem, není nic snazšího, než oprášit svoji minulost.

Chápu, že ve srovnání s novější tvorbou DIMMU BORGIR působí, téměř deset let staré, druhé dílko dosti vyčpěle a archaicky, nicméně právě tento feeling k tomuto CD bezpochyby patří, neboť dokonale reflektuje tehdejší zrod melodického black metalu. Rád si původní "Stormblåst" pouštím i dnes a rozhodně k němu nejsem tak kritický jako skupina.

Na nahrání nové verze "Stormblåst" se podíleli pouze Shagrath a Silenoz, ti jako jediní rovněž stáli u zrodu původního dílka. Bicí party nabubnoval hostující bubeník par excelence Hellhammer. Za jakousi reminiscenci můžeme považovat i proces nahrávání, neboť CD bylo pořízeno ve studiu Abyss, kde vznikl i přelomový počin DIMMU BORGIR "Enthrone Darkness Triumphant" (naposledy se v něm ještě nahrával následující počin "Spiritual Black Dimensions". Ten mimochodem rovněž vloni vyšel v reedici.) Srovnáme-li obě desky, tak "Stormblåst" verze 2005 zní, krom špičkové produkce, hlavně agresivněji a svižněji než původní model 1996. Ostatně jeho stopáž je o nějakou tu minutku kratší. Pokud původní desku charakterizovaly velmi jemné kytary a až sladce znějící klávesy, tak "Stormblåst" 2005 naopak klade důraz na tzv. tah na branku a celkové kytarové vyznění. Klávesy hrají až druhé, ne-li třetí housle. Dokonce i dlouhé klávesové intro v úvodní "Alt lys er svunnet hen" skupina zredukovala jen na několikasekundovou "deštivou" introdukci. Třeba původně křehkou klávesovou instrumentálku "Sorgens kammer" byste v její druhé verzi poznali těžko, neboť se z ní stala zpěvem obohacená a na kytarách postavená skladba. Rovněž k ní vznikl i videoklip.

Skvěle vyniknou zejména kytarové riffy. Teprve až nyní zjišťuji, že již tehdy skupina hrála poměrně technicky, ale přes velice plochý a utopený zvuk hráčská ekvilibristika nevynikla. Zdůraznění hráčských výkonů a prokreslení riffů či sól patří k největším devizám desky. Rovněž Shagrathův zpěv doznal určitého zmodernění, neboť byl prohnán různými studiovými mašinkami. Pravdou však zůstává, že původní syrový havraní skřehot působil věru interesantněji. Holt hlasivky máme pouze jedny. Jako bonus CD obsahuje krom live DVD z loňského Ozzfestu i skladbu "Avmaktslave". Stylově zapadá do konceptu "Stormblåst", tudíž zní přímočařeji a blackověji než nová tvorba skupiny.

Pokud bych měl na CD "Stormblåst" model 2005 nahlížet bez skrupulí, nemohu ho ohodnotit jinak, než jako výtečné dílo. Ovšem nedokážu jednoznačně říci, zdali se mi líbí více originál či remake. Nová verze disponuje vším, co od moderní metalové desky očekáváme, navíc nelze přehlédnout bonusy v podobě DVD, dvou skladeb a propracovaného grafického zpracování. Původní verze zase nezapře kouzlo jedinečnosti. Disponuje puncem originality a skvěle připomíná dobu svého vzniku. Může tedy nastat dilema, v případě, vlastníte-li již původní "Stormblåst" v podobě originálního CD. Rozhodnutí, zdali si pořídit rovněž jeho novou verzi, nechám raději na vás.

sestava: Shagrath - zpěv, nástroje, Silenoz - kytara, baskytara, host: Hellhammer - bicí,
produkce: Shagrath a Silenoz
studio: Abyss