29.09.16

06.09.16

06.09.16

SUMMONING - Lugburz

SUMMONING - Lugburz

1995 Napalm Records

Napsat recenzi na "Lugburz", prvotinu rakouské skupiny SUMMONING, jsem se chystal už dlouho a to ze dvou důvodů, předně se debutní album hudebně odlišuje od novější tvorby dnes již etablované skupiny a za druhé se jedná o raritní sběratelské dílko, jenž v obchodech budete shánět zřejmě velmi těžko. Prakticky jediné co spojuje "Lugburz" s dalšími deskami SUMMONING, je všudypřítomný odkaz na trilogii Pána prstenů. Tomuto tématu zůstala skupina hrdě věrná dodnes.

Ten kdo holduje tvorbě těchto Rakušáků, musel být stejně jako já překvapený syrovostí a extrémností první desky, avšak už v té době se lišila od zástupů jiných černěkovových spolků především svou neobvyklou atmosférou. Prakticky neobsahuje klávesové aranže (vyjma některých pasáží jako např. intro či klavírního intermezza v "Flight of the Nazgul"), nástroj, na němž bude další tvorba SUMMONING postavena, dále zde slyšíme ještě živé bicí. U nich bych se chvilku zastavil, neboť mě zaujalo jejich pro black netypické nazvučení. Disponují opravdu zvláštním zvukem, každý úder provází až nepřirozeně dlouhé echo a celkově zní, jako by se nahrávaly v nějaké hodně temné jeskyni. No ostatně z celé desky sálá takové to chladné fantastično. K tomu napomáhají různé přírodní zvuky jako např. bublání potůčku v "Grey heavens" či vytí vlků v "Through the valley of the frozen kingdom". Rovněž strunné nástroje nezapřou určité originální postupy. Pravda, jejich zvuk je typicky blackově vysoký a zastřený, ale Protector se vyžívá v netradičních riffech a místo aby kytary drtily, tak spíše příjemně hladí, místy dokonce znějí velmi skotačivě hitově, neřkuli hravě (např. hned v úvodní "Beyond bloodred horizons"). To samé lze říci i o Sileniově baskytaře. Určité srovnání bych viděl třeba s kolegy ABIGOR, kde mimochodem Silenius působí. Ovšem největší "psychařinou" je zpěv Protektora či hostujícího Pazuza. Zapomeňte na tradiční blackový skřehot, neboť zde oba dva ječí jako potrefené běhny. Velmi působivé, ostatně podobnou polohu "zpěvu" známe i z následujících alb. Skutečné éterického stavu můžete dosáhnout, když si toto CD pustíte v discmanovi uprostřed zimního půlnočního hvozdu v srdci mrazivé temnoty, tak potom citlivějším náturám zaručuji nevšední až transcendentální zážitek.

Závěrem bych ještě vypíchnul některé zvlášť působivé záseky. Tak hned úvodní pecka "Beyond bloodred horizons" patří mezi typické black metalové šlehy, přirovnal bych to k divoké jízdě na nějakém splašeném hřebci, teď už stačí jen tasit meče... V podobném hitovém duchu se nese hned následující "light of the Nazgul", tam mě zase zaujala klavírní vsuvka, opět velmi působivé. Za naprosté skvosty řadím dvě poslední skladby "Dragons of time" a "Moondance". První překvapí až doom metalovým intermezzem v jinak black metalové smršti, ve kterém nadobro vynikne Protektorův šílený vokál. No a závěr patří nejepičtější skladbě alba - "Moondance". Tady už jde veškerá legrace stranou, neboť "měsíční tanec" vás zavede do nejtemnějších zakroutí říše Mordor. Již tak působivou atmosféru ještě dokreslují klávesy nebo Pazuzova majestátní deklamace. No jen si poslechněte jeho slova "...on hills when dragon flies..." a těžko se ubráníte příjemnému mrazení v zádech. Více než důstojný závěr desky.

"Lugburz" představilo skupinu SUMMONING v určité fázi jejího vývoje a ačkoliv pro mnoho fandů jejich novější tvorby bude její poslech poněkud komplikovanější, jedno nelze opomenout, přeci jenom bez této desky by byla black metalová scéna poněkud chudší.

sestava: Protector Of All Endless Sleeps - zpěv, kytary, klávesy, Silenius - baskytara, zpěv, klávesy, Trifixion Of The Horned King - bicí (na tomto albu)
Hosté: Pazuzu - zpěv
produkce: SUMMONING