14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

MASTURBACE - Teplo domova vychází z pochvy

2006 Élysion

O této bandě jsem toho už přečetl strašně moc, ale v životě jsem neměl tu čest je vidět na živém koncertě nebo alespoň ochutnat něco z jejich tvorby na jakémkoliv nosiči. Navíc jméno Matěje Lipského, jako jednoho z členů, pro mě znamenalo, že si kapela určitě zaslouží pozornost. Obzvláště potom, co předvedl ve svém projektu jménem NEGATIVE FACE. Proto jsem "cédéčko" do počítače vkládal s více než velkým očekáváním. A to už se na světě objevil první zádrhel. Nevím jestli to byl záměr nebo je chyba na mé straně, ale ať dělám co dělám, nejsem schopný hudební stopu na svém přístroji přehrát. Vzhledem k tomu, že veškerou muziku přehrávám právě takto, znamená to pro mě velký problém. Ovšem řekněme, že "normální" posluchač je schopen více či méně tuto překážku vyřešit a nejspíš to ani nemá nic moc společného se samotnou muzikou a proto to z celkového hodnocení vynechám.

Samotná muzika je velmi energeticky pojatý thrash/death s celkem specifickým vokálem. Nejde o nějaký brutální growling, hlavně asi proto, že si kapela poměrně dost zakládá na textech. Bohužel na tomhle i hodně tratí. Mnohem více bych uvítal agresivnější projev, který by nejspíš nebyl tak srozumitelný, což by asi v případě textů nebylo také na škodu. Obecně je jejich tématem jakási, více či méně vtipná, forma fekálpornosadistických příběhů. Někomu se možná mohou zdát vtipné, já bych spíš použil slovo trapné. To neplatí o všech textech obecně, jeden vzešlý z pera již výše zmiňovaného Matěje Lipského v sobě má alespoň určitý náznak hloubky. To je ovšem na celkových jedenáct písní sakramentsky málo. Další věc, která mi hodně kazí celkový dojem z kapely jsou různě "vtipné" vložky. Např. použití dívčího hlasu v třetí písni nazvané "Otec přistižen s prstem v zadku své nezletilé dcery", zní opravdu jako pěst na oko. Moc tomu nerozumím, jelikož např. ženský vokál v desáté věci "UsamaBinLibressClub" zapadá naprosto skvěle a hodně mi připomíná právě NEGATIVE FACE. Nebo celkově věc pátá, jež jméno "Prt a Smrt (Balada o hovně)" nese. S tvrdou muzikou nic společného nemá, neboť jde o jakousi parodii na hip - hop. Bohužel o nějakých kvalitách se zde moc mluvit nedá a spíše než o parodii by se tady dalo mluvit o urážce. Otázka je jak to kapela myslela. Ovšem být raper, tak jim za tohle jejich album omlátím o hlavu.

Nebýt zmíněných rušivých elementů byl bych z alba velmi nadšený. Rozhodně to nemění nic na tom, že pokud se omezím jen na pouhou muziku jako takovou jde o velmi kvalitní počin, který obzvláště na koncertech musí být až zabijácky energický. Navíc je vše velmi dobře zahrané. Muzikantům se nedá nic vytknout, právě naopak bych mohl jen chválit. Ať už mohutné kytarové riffy či výkon bubeníka a jeho vražedné "dvoukopáky". Ovšem takto album nezní jako celek konzistentně a ustavičné rušení různými vtípky v mém případě znamená, že si jej už asi znovu nepustím.

sestava: Marek Milánek - zpěv, Petr Kaválek - basa, Martin Jandourek - bicí, Matěj Lipský - kytary, zpěv, Štěpán Jandourek - kytary
produkce: MASTURBACE
studio: Hostivař