29.09.16

06.09.16

06.09.16

BETWEEN THE BURIED AND ME - Alaska

BETWEEN THE BURIED AND ME - Alaska

2005 Victory Records

Snad nejlépe hodnoceným loňským počinem se stala deska "Alaska" Amíků BETWEEN THE BURIED AND ME. V rozličných hudebních médiích CD získávalo až nekritické recenze, tudíž bylo jeho pořízení jen otázkou času. Po jeho několikanásobném vyposlechnutí se stále nemohu zbavit pocitu, že zázrak se jaksi nekoná. Ano "Alaska" splňuje všechny parametry pro kvalitní CD, ale o genialitě rozhodně nemůže být řeč. Dle mého názoru se potvrdil fakt, že roku 2005 byla poněkud slabší sklizeň než v letech minulých (nebo vyvstala ještě temnější vize, že metalová hudba se nachází na konci své vývojové linie). Za geniální počiny z poslední doby považuji spíše desky jako "Be" od PAIN OF SALVATION, "The Human Equation" od AYREON či "Mabool" od ORPHANED LAND. To jsou vskutku přelomová a veskrze, v rámci dnešních možností, nevšední díla. "Alaska" sice zaujímá vysoké pozice v mém pomyslném žebříčku, ale rozhodně ne ty nejvyšší. Možná jsem však materiál dostatečně nepochopil nebo je skutečně natolik geniální, že jeho plný potenciál vynikne až po měsících koncentrovaných poslechů.

Dnes je skutečně skoro nemožné přijít s něčím převratným. Buď lze nahrát nějakou opravdu avantgardní šílenost bez hlavy a paty nebo čerpat z metalové studnice minulosti. BETWEEN THE BURIED AND ME zvolili kompromis, tedy sloučení obou variant. Z komplexního hlediska znějí jako extrémnější variace göteborgského metalu (navzdory faktu, že skupina pochází z USA), říznutého riffovostí MESHUGGAH. Za největší klad nahrávky považuji její rafinovanost. Jeden riff stíhá druhý, tu a tam vykouknou pestrá sólíčka. Nicméně se nemohu zbavit pocitu, že se skupina snaží hlavně šokovat svými spletitými prstoklady, jinými slovy narvat do svých kompozic co nejvíce postupů a nápadů, až skoro nebo úplně k prasknutí. Jejich spletitá skládanka se pod tím šíleným náporem začíná poněkud rozpadat. Když se skutečně začíná rýsovat určitý smysluplný obrazec, v mžiku se roztříští atakem bezhlavých deathových výpadů nebo rozvláčnějších emo coreových vsuvek, které mi ovšem do výsledného puzzle připadají naroubované poněkud násilně. Stačí pohlédnout na délky tracků a rovněž se nestačím divit. Některé skladby nepřesahují tři minuty, jiné naopak překračují hranici sedmi minut. Přesto se dlouhé skladby od kratších nijak zásadně neliší. Jednoduše se jedná o slepeniny krátkých energetických výpadů do dlouhého celku. Tedy žádné majestátní tryzny v duchu OPETH. Ačkoliv extrémní metal lze zahrát výtečně i technicky (EMPEROR jako příklad za všechny), právě ty "měkčí" části desky se mi líbí nejvíce. Místy se skupina dokonce odkloní od death metalové (extrémní) šablony poněkud výrazněji a v té chvíli doslova perlí. Především skladba "Selkies The Endless Obsession" patří z větší části mezi nefalšovaný progress metal v duchu např. DREAM THEATER (nepočítám-li povinná deathová intermezza) s nádherným sólem v druhé půli. Nebo instrumentálka "Medicine Wheel" by se s klidem mohla vyjímat v repertoáru takových PORCUPINE TREE. Ano, v těchto chvílích běhá mráz po zádech, škoda, že v podobném duchu není zpracovaná celá deska. Naproti tomu sedmiminutový kolos "Roboturner" zní poměrně přímočaře a je až s podivem, že se podařilo stopáž takto natáhnout, když odsýpá převážně v rychlém tempu.

Pokud mi jindy vadí "měknutí" metalových kapel, u BETWEEN THE BURIED AND ME bych to vřele uvítal. Odklonem od death/HC metalové škatulky by teprve vynikl jinak velice kvalitní potenciál skupiny.

Sestava: Tommy Rogers - zpěv, klávesy, Dusty Waring - kytara, Paul Waggoner - kytara, Blake Richardson - bicí, Dan Briggs - basová kytara
produkce: Jamie King, Matthew Ellard