29.09.16

06.09.16

06.09.16

BEYOND TWILIGHT - Section X

BEYOND TWILIGHT - Section X

2005 Massacre Records

Za kandidáta na desku loňského roku lze považovat počin "Section X" dánské progresivní formace BEYOND TWILIGHT. Ačkoliv toto dílko nahráli relativně neznámí muzikanti, působí natolik uhrančivým dojmem, že se přetěžko nalézá konkurence. Za poslední léta skutečně na poli progresivního metalu nevznikla natolik svěží a zároveň propracovaná deska jako tajuplná sekce X. Snad jedině velikáni jako DREAM THEATER, SYMPHONY X či SHADOW GALLERY mohou zvednout hozenou rukavici. I když bez skrupulí bych prohlásil, že poslední počiny výše zmíněných spolků již s BEYOND TWILIGHT nedrží krok. Kladné body rovněž přičítám velmi temné, až bezvýchodné atmosféře desky (stačí pohledět na názvy skladeb a není co řešit) a za sci-fi náměty v textech (taktéž komparace s AYREON taktéž není od věci).

Asi nejvíce jsem se těšil, jak se se svou úlohou vypořádá nový zpěvák Kelly Sundown Carpenter. Ono překonat famózního Landeho, jenž nazpíval debut "The Devil's Hall of Fame" není žádný med. Nutno zdůraznit, že Carpenter se stal více než obstojnou náhradou. Velmi kvituji, že se nedrží jedné polohy a variabilně se přizpůsobí náladě dané skladby. Až máte pocit, že na desce figurují nejméně tři zpěváci. Hudba BEYOND TWILIGHT hodně staví na klávesách svého leadera Finna Zierlera. Pokud někdo hraje skutečně progresivní klapky, tak právě tento chlapík. Miluji klávesy, jež znějí jako kombinace klavíru a symfonického orchestru. Klidně bych si je dokázal představit samostatně jako soundtrackový podklad k nějakému hodně temnému filmu. V podobném duchu skládal např. i Kevin Moore na prvních počinech snového divadla, tudíž se jedná o příjemnou reminiscenci. Naštěstí s klávesami hudba BEYOND TWILIGHT nestojí a nepadá a Zierler si pečlivě vybral stejně schopné spoluhráče. Především kytarové duo Kragh (sólová kytara) a Hansen (rytmická kytara) je radost poslouchat. Celkově kytary disponují velice šťavnatým zvukem a výtečně sekundují Zierlerovým propracovaným klavírním etudám. Taktéž rytmika Lindgrén/Fredén šlape s přesností švýcarských hodinek. Bicmen Fredén nešetří dvoukopákovými výjezdy a dokáže se do nich pěkně rozmáchnout. Celkově produkce CD nemá chybu a nahrávka díky ní doslova drtí silou buldozeru.

"Section X" patří mezi koncepční nahrávky, tudíž lze více než doporučit vyposlechnout ji na jeden zátah. Třeba hned úvodní "The Path Of Darkness" je hit jako řemen. Jednak plně vynikne bravurní výkon zpěváka, ale především výtečná sólová Kraghova kytara. Šedá mračna ustoupí hravější "Sleeping Beauty". Refrén trochu evokuje SAVATAGE, opět se nezapřou hitové ambice. Doslova mráz po zádech běhá u nádherné, velice melancholické klavírní instrumentálky "Portrait F In Dark Waters". Důstojné grand finále nás čeká v závěrečné titulní "Section X". Tento střednětempý, technickými kudrlinkami prošpikovaný, megalit se v budoucnu bude asi těžko překonávat.

"Section X" oživuje progresivní metal z dob jeho největší slávy. Muzikanti se nepředhánějí v ekvilibristických onaniích, nýbrž sázejí na vyznění hudby jako celku. Snad jedinou nevýhodu spatřuji v délce stopáže desky. 45 minut totiž uběhne jako voda a zařazení nějaké další kompozice by určitě neuškodilo. Nicméně víte co se říká, méně je někdy více.

Sestava: Finn Zierler - klávesy, Kelly Sundown Carpenter - zpěv, Anders Exo Kragh - kytara, Anders Devillian Lindgrén - baskytara, Jacob Hansen - kytara, Tomas Fredén - bicí
produkce: Finn Zierler
studio: Jailhouse Studios, Hansen Studios, Zierler's Dungeon