29.09.16

06.09.16

06.09.16

FATALITY - Lost In Suffering

FATALITY - Lost In Suffering

2005 vlastní náklad

Po ne moc přesvědčivém výkonu v brněnském Brooklynu (viz. dřívější report) se pod mou ruku opět dostává partička jménem FATALITY. Upřímně můžu říct, že jsem vnitřně doufal, že si alespoň jejich studiovým počinem vylepším názor na celou kapelu a třeba pak budu i litovat toho, co jsem kdysi napsal. Klidně můžeme předbíhat, jelikož opak je pravdou.

Problémy se na nás hrnou už od samého začátku. Už jen to, že jako jeden z nejzajímavějších momentů alba bych viděl jeho intro, je jedním z prvních signálů, že zde není něco v pořádku. Je tak nějak militantně naladěné a dalo by se říci, že je i poměrně originální. Alespoň nejde o klasické klišé hořících plamenů a plačících dětí. Na druhou stranu, díky tomu jak vyčnívá, neplní svoji funkci a od alba je až moc oddělené. Ale to je jen taková drobnost na úvod. Bohužel na albu je mnohem více nedostatků. A to tolik, že ani nevím, kde začít.

Už od prvních tónů mi album nesedlo. Ať dělám co dělám, i když ho poslouchám pořád dokola, nemůžu si pomoct. Zvuk je na můj vkus až příliš zahuhlaný. Což v kombinaci se středně rychlým death metalem působí až moc rozmlženým dojmem, nápady se nějak ztrácejí po cestě do mých uší, jestli tam teda nějaké vůbec jsou. Z tohoto pocitu mě nedokázal vytrhnout ani výkon pana zpěváka. Jde o klasicky pojatý deathový zpěv tak jak jej známe např. od SIX FEET UNDER. V tento moment se nemohu vyhnout srovnání těhcto dvou kapel. Navíc, když se na albu nachází cover verze od výše zmiňované skupiny. Obě dvě kapely jsou totiž tak nějak ve stejné poloze středně rychlého deathu. A bohužel právě ten již zmiňovaný cover se mi z celého alba líbí daleko nejvíce. SIX FEET UNDER totiž umí do svého pojetí death metalu dát mnohem více energie, i když jde jen o střední tempo. Jsou z nich cítit svěží nápady a i přesto, že pořád hrají tu svou „starou písničku“, vždycky u nich najdeme něco nového. To bohužel FATALITY neumí. Navíc, když se stopáž pohybuje někde kolem padesáti minut, album nemůže působit jinak než nudně. Co takhle upřednostnit kvalitu nad kvantitou? Další věc je, že jednotlivé písně na mě působí až příliš nekompaktně. Jako kdyby za sebe prostě páni muzikanti nasázeli pár riffů co je tak po večerech doma napadli a dál to neřešili. Takhle se bohužel muzika dělat nedá.

Myslím si, že tito huebníci jsou až příliš zkušení na to, aby vydávaly takto nedotažené počiny. Bylo by mi mnohem lepší si dát větší práci s jen pár věcmi a vydat třeba jen další demo, než si takhle kazit pověst. Další věc je, že by se možná vyplatilo o trochu více experimentovat a popustit uzdy fantazie. Intra jednotlivých písní totiž nejsou vůbec špatné, ale to celé album prostě nezachrání. Nebo např. použití perkusí a jiné polohy zpěvu v paté písni hned celou kapelu posouvá někam dál. Někde na internetu jsem se dokonce dočetl že tato skladba více než nic jiného připomíná SOULFLY a Maxe Cavaleru, s takovým tvrzením bych byl raději velice opatrný, ovšem možná by to mohlo FATALITY ukázat směr jak se vymanit z nudného průměru.

sestava: Roman - baskytara, Laďa - bicí, Marek - kytara, Ondra - zpěv
produkce: Pavel Havlica a FATALITY
studio: Shaark