29.09.16

06.09.16

06.09.16

MESHUGGAH - Catch 33

MESHUGGAH - Catch 33

2005 Nuclear Blast

Progresivní neo-thrasheři MESHUGGAH na scéně působí úctyhodných devatenáct let. Svůj debut EP "Psykisk Testbild" vydali už roku 1989. Je až s podivem, že po tolika letech a albech si skupina zachovala svůj nezaměnitelný rukopis a stále platí, že opět stojí v čele metalového pelotonu tak jako před lety. Jejich poslední zásek "Catch 33" mě opět dostal do kolen. Pravda, že kvalitativně deska nepřekonává jejich přelomové počiny "Contradictions Collapse" či "Destroy Erase Improve", neboť se víceméně pohybuje na stejné koleji, nicméně na této je určeno cestovat jen těm privilegovaným. MESHUGGAH se jednou pro vždy zapsali do historie metalového žánru jako neúnavní vynálezci těch nejroztodivnějších riffů s brilantní hráčskou technikou, že ať nahrají sebehorší desku, tak stejně budou o krok napřed před ostatními.

Pokud na minulém EP "I" skupina experimentovala s tracky, neboť se jednalo pouze o jeden dvacetiminutový monolit, tak na "Catch 33" zašla ještě dále. Opět se jedná pouze o jednu téměř padesátiminutovou skladbu, pomyslně však rozdělenou na 13 tracků. Ovšem nejvýraznější změna došla u nástrojového arzenálu. Poprvé v historii skupiny ve studiu neseděl na bubenické stoličce Tomas Haake, ale jeho party byly nahrány přes počítač. Aby nedošlo k mýlce, nejedná se o klasický bicí automat, ale o nasamplované živé bicí. Tyto samply se pak "nasekají" na patřičné místo. Tento proces nahrávání skupině umožňuje ještě větší prostor pro experimentování a tvůrčí svobodu a nahrávka tak působí ještě poněkud více odlidštěněji a cyber. MESHUGGAH taktéž přitlačili více na pilu co se týče hutnosti a sekaných riffů. Kolik znáte skupin, kde všichni členové brilantně ovládají hru na kytaru a baskytaru? Na "Catch 33" nahrávaly strunné nástroje všichni, včetně zpěváka Jense Kidmana, který kytaru po debutu "Contradictions Collapse" odložil.

Jedenáctero skladeb se poslouchá jako med. Přestože CD trvá téměř 50 minut, poslech uběhne velmi rychle. Lze to přičíst na vrub skutečnosti, že tento čas byl využit lidově řečeno do mrtě a pro nudné pasáže jednoduše nezbylo místo. Někomu se může zdát nový materiál přímočařejší, než starší desky s repetitivními riffy, nutno však podotknout, že "Catch 33" vyžaduje mnohem více poslechů a času na vstřebání, než "standardní" alba. Jsem mile potěšen, že MESHUGGAH nestojí za zenitem, nýbrž stále na vrcholu, ze kterého jen tak nesestoupí.

sestava: Mĺrten Hagström - kytara, baskytara, Fredrik Thordendal - kytara, baskytara, Jens Kidman - kytara, baskytara, zpěv, host: Tomas Haake - mluvené slovo
produkce: MESHUGGAH
studio: Excess