29.09.16

06.09.16

06.09.16

SHADOW GALLERY - Room V

SHADOW GALLERY - Room V

2005 InsideOut Music

Každý může mít svůj žebříček nej kapel jiný, nicméně v ranku progresivně laděných uskupení se mnozí shodnou alespoň na špičkách ledovce. Ačkoliv z optického pohledu se může zdát, že interpretů holdujících svébytné progresivní odnoži metalu a rocku existuje celá řada, ty opravdu pro žánr přínosné bychom spočítali na prstech. Rozhodně by v našem pomyslném výčtu neměli chybět pensylvánští rodáci SHADOW GALLERY. Zdá se to neuvěřitelné, ale kořeny této skupiny sahají až do roku 1985, proto lze hovořit o jedněch ze zakladatelů moderního progresivního metalu. Pokud v počátcích SHADOW GALLERY vzhlíželi ke svým vzorům jako DREAM THEATER či FATES WARNING, tak za ta léta lze říci, že žák předčil svého učitele. Pokud někdo neohroženě drží mohutně vzplanutou pochodeň ryzího progresivního metalu, takového jakého známe z jeho zlatého období poloviny 90-tých let minulého století, tak jsou to především SHADOW GALLERY. Tato skupina vždy upřednostňovala kvalitu před kvantitou. Proto se nelze divit, že za své dlouhé období působnosti na scéně vydala "teprve" páté studiové album, lakonicky pojmenované "Room V", přicházející po dlouhých čtyřech letech, uplynulých od předchozí řadovky "Legacy". A jak jsme si zvykli, opět se jedná o milník nejen v prog metalové historii. Někdo by mohl namítat, že po hudební stránce SHADOW GALLERY na "Room V" až příliš konzervativně lpí na zajetých manýrismech předchozích počinů a nesnaží se razantněji vybočovat ze svých standardů. Nicméně skupina si už v počátcích kariéry nasadila laťku tak vysoko, že většina jiných kapel může jen tiše závidět. Na dno studnice nápadů hudebníků SHADOW GALLERY jen tak někdo nedohlédne, tudíž nevidím důvod, proč zkoušet razit nový nejistý vrt. Navíc pořekadlo o ševci a kopytu se kapele pokaždé vyplatilo.

SHADOW GALLERY vždy stavěli na silné příběhové linii a jejich hlavní tvůrce, baskytarista Carl Cadden James se rozhodl navázat na dějový sequel třetí přelomové desky "Tyranny" z roku 1998. Dějový koncept pojednává o dvou lidských bytostech, jež hledají novou identitu. Na jedné straně příběh balancuje na poli sci-fi (bioinženýrství, experimenty s DNA, nanotechnologie, robotika) a na druhé straně zabředává do náboženského mystéria, kde se zabývá věčnými otázkami o existencí samotné božské podstaty. Rozhodně se nejedná o lehké čtení, neboť alespoň k částečnému pochopení myšlenkových souvislostí je čtenář nucen k hlubší koncentraci.

Hodnotit hráčské výkony a produkci u tak vybroušeného drahokamu postrádá smyslu, proto rovnou přeskočím k emocím, jež poslech "Room V" alespoň u mě navozuje.

Deska navazuje na dílo "Tyranny" nejen po textové stránce, ale též po té hudební. Jistě si pamatujete na křehkou baladu "Christmas Day" uzavírající "Tyranny", tak podobně uvolněná atmosféra naopak otevírá (po povinné progresivní "smršti "Manhunt") i brány k "Room V". Někdo by mohl namítat, že subtilní balada se sladkým dívčím zpěvem Laury Jaeger (hostovala též na "Tyranny") a pohodovou flétnou, by se lépe vyjímala více ve středu hracího času metalové desky, ovšem po čase jsem tomuto poměrně originálnímu tahu přišel na chuť. Typický prog metalový hit však přichází až s následující "The Andromeda Strain". Hutné kytarové riffy a méně afektovaný zpěv Mikea Bakera, to je to pravé ořechové. Velmi oceňuji brilantně vyvážené heavy pasáže s těmi zasněnějšími, postavenými na bezchybných kytarových sólech a klávesách Garyho Wehrkampa (rovněž si vzal na svá bedra produkci CD). "Vow" se nese v odlehčenějším až zasněném duchu. Hodně mi evokuje první dva počiny skupiny. Opět musím vyzdvihnout sólovou kytaru Garyho Wehrkampa (ten člověk je fakt ďábel). Následuje série kratších intermezz, které skupinu zobrazují v experimentálnějším duchu. První dvě "Birth of a Daughter" a "Death of a Mother" charakterizuje svižnější tempo a doslova se vám z těch technických kudrlinek zamotá hlava. Rozloučení s první půlkou CD (Act III) patří smutné tryzně "Lamentia". Act IV opět otevírají kratší, nicméně emociálněji laděné, suity "Seven Years" (sólíčko si zde vystřihnul samotný Arjen Luccasen) a "Dark". Hudebně se však nenásilně a plynule prolínají díky absenci předělů tracků, takže je lze poslouchat v jednom celku. Závěr desky naopak patří delším osmiminutovým kompozicím. V nich si naplno vychutnáte space synthetizátory jako vystřižené z projektu AYREON či nesmírně katarzující kytarové vybrnkávačky.

Pokud máte možnost, doporučuji si sehnat speciální edici "Room V", obohacenou o bonusové CD, jenž kromě multimediálního materiálu obsahuje rovněž dalších pět skladeb, především experimentálnějšího ražení. Bubenické kvality Joea Nevola můžete ocenit v jeho sólovce "Joes's Spotlight". Brendt Allmann se pro změnu vyřádil na akustickou kytaru a irskou flétnu v "She Wants To Go Home". Skladba "Memories" vznikla při nahrávací session "Room V", ale poté se někam zatoulala na studiovém hard disku a již se ji nepodařilo dokončit, takže z ní zbylo alespoň toto dvouminutové torzo. Zajímavě zní též akustická verze "Rain", kterou zkomponoval Brendt Allmann a na akustickou kytaru zahrál pro změnu Gary Wehrkamp. Bez pochyby největší devizou bonusového CD je více než dvacetiminutové medley "Floydian Memories". Jak lze vyčíst z názvu, jedná se o poctu pánům Rogeru, Daveovi, Nickovi, Rickovi a Sydovi ze slovutných PINK FLOYD. Bez nich by se celý prog metal ubíral kdoví kam. Jako host se zde blýsknul Arjen Luccasen či bubeník Mark Zonder (např. FATES WARNING).

sestava: Mike Baker - zpěv, Gary Wehrkamp - kytara, klávesy, baskytara, zpěv, Brendt Allmann - kytara, zpěv, Carl Cadden-James - baskytara, flétna, zpěv, Joe Nevolo - bicí
produkce: Gary Wehrkamp
studio: Street Studios