nikdy se moc nestaral o druhé
a někdy zase příliš
hledal svoji tvář v oknech lodí
a poslouchal vlny oceánů
červená světla autobusů byla posledním
co spatřil

Ať se to někomu líbí nebo ne, FORGOTTEN SILENCE jako jediní v ČR svojským způsobem reprezentují hudební žánr progresivní rock/metal. Ba co víc, jako jedno z mála seskupení může konkurovat svou unikátní hudbou i zahraničním špičkám. Doposud jsem byl nadšený ze všech řadových počinů skupiny, neboť vždy jsme na nich mohli zaregistrovat urputnou snahu se rozvíjet, pokaždé stát o krok napřed, neohlížet se zpět a co nejvíce dosáhnout k horizontům tvůrčí potence. Kapela vždy vzdorovala aktuálním trendům a jako Buddhové vysoko v horách, oproštěná od každodenního civilizačního shonu, nerušeně ponořená do svého tvůrčího procesu tvořila přelomová díla bořící hranice stylů. V době, kdy v metalovém undergroundu vládl death metal, FORGOTTEN SILENCE již na (kazetovém) debutu "The Nameless Forever... ...The Last Remembrance" z roku 1994 experimentovali s art rockem a avantgardou. Když se módním trendem stal přímočarý doom metal a každý se snažil hrát x-tou kopii PARADISE LOST tak FORGOTTEN SILENCE naopak pro fanoušky přichystali poměrně hůře stravitelný plnohodnotný debut "Thots" z roku 1995 (na CD vyšel o rok později), kde thrashující kytary a syrový Krustyho vokál ostře kontrastoval až s psychedelicky znějícími pasážemi. Tento model naplno získal své kontury až na následující impozantní dvouCD kolekci "Senyan", kde skupina mimo jiné zaujala též propracovaným koncepčním příběhem o hledaní bájné země, kde by se naše nejniternější sny proměnily v realitu.

To už i ten největší skeptik musel uznat, že se na tuzemské scéně zrodil opravdu pozoruhodný klenot, hudebně natolik vyzrálý, že narozdíl od jiných z metalového žánru jen nečerpá, ale též ho transformuje do dalšího spektra. Po dlouhých pěti letech FORGOTTEN SILENCE vydávají další koncepční dílo "Ka Ba Ach" tentokrát tématicky i hudebně probouzí mystéria staroegyptské říše Kemet. Pokud skupina doposud více méně vycházela z metalového žánru, roku 2002 posluchačům pěkně zamotala hlavy sedmipalcovým EP "Yarim Ay". Najednou jakoby se jednalo o úplně jinou skupinu, neboť EP obsahuje pouze jeden několikasekundový úvodní metalový riff, jako reminiscenci na staré časy. Zbytek hrací plochy před posluchači otevírá zcela nové hudební dimenze, mnohem barevnější či alternativnější. FORGOTTEN SILENCE se zcela oprostili od zaběhnutých schémat a začali tvořit hudbu naprosto svobodně, odevzdaní pouze hlasům svých srdcí.

Vítám Vás, velevážení
na tomto shromáždění
V této době a v naší situaci
kterou lze jen ztěží omluvit
Je vás mnoho
a toho si cením
Protože málo nás dnes zná slovo "odvaha"

Nepočítám-li kompilační CD "Bya Bamahe Neem" obsahující materiál z "Yarim Ay" obohacený o bonusy a remasterovanou reedici debutu "The Nameless Forever...", tak další plnohodnotný počin "Kro Ni Ka" vychází po více než čtyřech letech. Je dobře, že FORGOTTEN SILENCE preferují kvalitu před kvantitou, čekání se totiž velice vyplatilo. Na fakt, že každé nové album FORGOTTEN SILENCE znamenalo takovou menší revoluci na tuzemské UG scéně jsem si již zvykl, ovšem CD "Kro Ni Ka" předčilo všechna má očekávání. Nejenže se jedná o nejvyzrálejší počin kapely, ale poprvé mohu bez skrupulí prohlásit, že FORGOTTEN SILENCE si sáhli na pověstný piedestal nekonformní muziky.

Ostatně, příjemné vibrace vzbuzuje již pohled na exkluzivní digipakové provedení, v němž, jako limitovaná edice, "Kro Ni Ka" vychází. Booklet obsahující melancholicky laděné fotografie nočních uliček různých evropských měst (Londýn, Gent, Brighton), obchůdků či galerií dokonale koresponduje s hudební náplní alba, neboť jak se v něm píše, "Kro Ni Ka" je také o cestách, které každý z nás podstupujeme - ať už fyzicky, prstem po mapě nebo psychicky uvnitř sebe samotného. A tahle cesta je asi zdaleka nejtěžší... Ale rozhodně je to album o lidské samotě - neboť každý z nás nakonec vždy zůstane sám - a to i v davu... Krustyho vášeň pro cestování se bezesporu promítla v celkovém vyznění desky, neboť z ní čiší určitý nadhled, neřkuli světonázor.

Z tvorby FORGOTTEN SILENCE vždy mimo hudební stránku čišela jakási magická esence, závoj imaginárnosti alespoň částečně poodhalily texty v bookletu, nicméně "Kro Ni Ka" nyní klade mnohem větší nároky na posluchačovu představivost či fantazii. Poprvé v historii se totiž jedná o čistě instrumentální počin (nepočítám-li občasné nenápadné recitativy) a aby toho nebylo málo, CD obsahuje pouze tři předlouhé kompozice. Toto rozdělení tracků však berte pouze jako určitou technickou berličku, "Kro Ni Ka" funguje jako jeden masivní celek (dokonce názvy tracků nejsou uvedeny v bookletu). Tolik hudebních postupů a nápadů by klidně vydalo na celou diskografii. "Kro Ni Ka" je esence čirého muzikantství. Jsem velmi rád, že nepůsobí rozháraným dojmem a už vůbec se nejedná o bezhlavé jammování či exhibování určitých nástrojů. CD působí velmi kompaktně a dokonce přes svou kompoziční komplikovanost na povrch vyvěrají zapamatovatelné melodie, které jen tak z hlavy nevyženete.

Mám-li být upřímný, lze jisté malé mouchy vypozorovat ve výkonu kytaristy Medvěda. Nechci zpochybňovat jeho nesporné hudební kvality, ale svou hráčskou technikou mírně pokulhává za zbytkem ansámblu. Ačkoliv Krusty a spol. se již zcela oprostili od metalových postupů, směřujíce vstříc k art a prog metalovým výšinám, Medvěd se své záliby v thrashujících riffech nechce jen tak vzdát. Spíše bych doporučoval obohatit Medvědovu rytmickou kytaru o výrazného sólového kytaristu. Roli druhého kytaristy na CD obstarává sice hostující Biggles z emorockových ANIMÉ, avšak ve výsledku se mnoha klenutých sólíček nedočkáme. Tuto skutečnost však považuji pouze za marginální, neboť osobně metalové influence na kolekci "Kro Ni Ka" velmi vítám a nic to nemění na skutečnosti, že FORGOTTEN SILENCE zplodili dílo hodné Mistrů.

V těchto mramorových sálech
zrodí se velká myšlenka
Světlo vyššího principu a lidského rozumu nás ozáří
Pozvedněme prsty spolu s číšemi
zvolejme slávu nám
Rozžehněme svíce
založme ohně a požáry

P.S.: V rámci tuzemské hudební scény bych neváhal udělit desce "Kro Ni Ka" maximální hodnocení, ovšem FORGOTTEN SILENCE již nelze hodnotit jinak, než v celosvětovém kontextu, proto k dokonalosti ještě malý krůček zbývá.

sestava: Mědvěd - kytara, Krusty - baskytara, zpěv, Čepa - bicí a perkuse, Marty - klávesy, Biggles - kytara
produkce: FORGOTTEN SILENCE
studio: studio Milovice a AudioLine