29.09.16

06.09.16

06.09.16

NEVERMORE - This Godless Endeavor

NEVERMORE - This Godless Endeavor

2006 Century Media

Kdo by to byl jednou řekl, že z průměrné thrash/power metalové kapely se stane jedna z nejrespektovanějších skupin současnosti. Ačkoliv za první dva počiny se NEVERMORE rozhodně nemusejí stydět, skutečný zlom v jejich hudební kariéře nastal až vydáním třetího alba "Dreaming Neon Black". Instrumentálně velice slušně vyhraná kapela si uvědomila, že agresivní thrashing s power metalovou melodikou a la ICED EARTH již nenaplňuje jejich hudební vize a taktéž se může zdát plýtváním jejich talentů, proto se rozhodla k vyšlápnutí k novým a stylově svěžím metám a zároveň se ponořila do oparu melancholična. K absolutnímu roztříštění těsného krunýře došlo na následujícím opusu "Dead Heart in a Dead World", tehdy již nadobro své hudební směřování stočila směrem k progresivní svobodomyslnosti. Z power/thrash metalu zůstala jen hutná rytmika, kytary však kouzlily jeden šťavnatý riff za druhým. Též zpěvák Warrel Dane objevil až démonickou sílu svého hlasu. Jeho melodicky zpívané refrény mnohdy evokují sílu operních tenoristů. Následující počin "Enemies of Reality", byť hudebně opět velice vyzrálý, dokonale pohřbil diletantský mastering. Vydavatel se z nepochopitelných důvodů snaží ušetřit a proto neinvestuje do nahrávání CD tolik prostředků. Tentokrát se skupina musela obejít bez mistra zvuku Andyho Sneapa, jenž hudbu NEVERMORE skvěle nakopl kupředu na minulém počinu. Nálada ve skupině poněkud skomírá. Nakonec v dubnu 2005 vychází reedice CD s novým masteringem, tentokrát od Andyho. Téhož roku světlo světa spatří snad vrcholné dílo "This Godless Endeavor". Skupina zbavená jakýchkoliv obstrukcí ze strany vydavatele nahrává album přesně dle svých představ a po zvukové stránce se jedná opět o vybroušený diamant, podobně jako přelomový počin "Dead Heart in a Dead World".

Spojení Andy Sneap (tentokrát si, kromě produkce, vzal na svá bedra i kompletní zvukový servis až po mastering) a studio Backstage se stalo pro NEVERMORE nejlepší volbou. Po zvukové a produkční stránce si lze těžko představit lépe odvedenou práci. Deska doslova drtí, při poslechu úvodní hitovky "Born" překvapí obrovský entuziasmus kapely a nekompromisnost materiálu. Asi díky chladně přijatému předchozímu počinu nyní skupina do svých kompozic vložila opravdové maximum a tím konsolidovala své postavení na metalové scéně. I s následující skladbou "Final Product" nasazení nepolevuje. Williamsovy bicí se hrnou kupředu v dvoukopákovém ataku a kytarový tandem Loomis a Smyth sází jedno kolosální sólíčko za druhým. Zvolnění přichází až v podobě baladické "Sentient 6", kdy jen za doprovodu charismatického Warrelova zpěvu a piánka pomalu graduje melancholická atmosféra. Podobná uvolněná nálada ještě dominuje v baladě "Sell My Heart For Stones", jinak zbytek desky obstarávají hutné, progresem aromatizované kompozice.

Monumentální vyznění hudby seattleského kvinteta patří v současnosti k neodmyslitelnému status quo, stejně tak pestré kytarové vyhrávky či komplexní progresivní aranže. NEVERMORE stojí na vrcholu a řekl bych, že v ryzím zatěžkaném prog metalu těžko nalézají konkurenci.

sestava: Warrel Dane - zpěv, Jeff Loomis - kytara, Steve Smyth - kytara, Jim Sheppard - baskytara, Van Williams - bicí
produkce: Andy Sneap
studio: Backstage