06.09.16

06.09.16

ROOT - Casilda

ROOT - Casilda

2006 Shindy Productions

Převtělování démonů

Znakem velké kapely není to, že chrlí jednu řadovou nahrávku za druhou až do chvíle, kdy si ani ten největší fanoušek není zcela jistý, odkudže která píseň pochází (říkejme tomu třeba "syndrom MARDUK"). Znakem velké kapely je vedle něčeho, co bychom mohli nazvat uměleckou kvalitou, i schopnost komunikovat s fanoušky, napínat je, nechat je netrpělivě čekat, co bude dál. Právě tuto schopnost prokazují ROOT svým mini-CD "Casilda".

První počin ROOT pod hlavičkou Shindy Productions (první místo v kategorii "Firma roku" v Břitvě 2005), která zaštiťuje i momentálně relaxujícího EQUIRHODONTa, je lákadlem na připravovanou desku "Daemon Viam Invenient", splněným snem frontmana kapely a možností vzdát poctu dvěma z (zajisté nejen) jeho hudebních hrdinů.

Ačkoliv bývá zvykem umisťovat covery písní slavných muzikantů spíše na konce desek, jako vždy nonkonformní ROOT jimi svůj disk začínají (a proč taky ne, že). Úvodní "Little Wing" Jimiho Hendrixe - "největší postavy mezi kytaristy všech dob" (jak o něm píše na svých stránkách Big Boss) - je spíše do minulých let zahleděnou uctivou interpretací než předělávkou slavné písně. Zasněná nálada písně však zcela nezakrývá některé aspekty současné tvorby ROOT - vrstvení Big Bossových vokálů, jednou šeptaných, jindy lomozících, vystihuje současnou polohu kapely stejně jako výsostný prostor, který dostávají kytarové party. Slova "Thank you very much. Mr Jimi Hendrix...", která Big Boss uctivě šeptá do závěrečných tónů však více než cokoliv jiného definují přístup ROOT k této písni i jejímu skladateli.

Rovněž v případě "Strawberry Fields Forever" (je třeba říkat, že se jedná o skladbu THE BEATLES?) ctí ROOT původní kompozici, tentokrát jí ovšem dávají mnohem znatelněji vlastní tvář. Muzikanti se nebojí po rootanovsku hrábnout do strun, nástup Big Bossova hlasu, který navazuje na úvodní pasáž odzpívanou Martinem Kajzarem (CARPATIA), je mohutný, následně se však pokorně zklidňuje - jakoby si uvědomil ušlechtilost původní písně. Opětovnému vrstvení vokálů dominuje maximální procítění každého z nich. Ačkoliv Big Bossovi na této nahrávce spíše než poklidné pasáže sedí ty, ve kterých musí využít extrémní vrstvy svého pestrého hlasu (snivý šepot - bouřící tenor), je to právě jeho pěvecká interpretace, která dává "Strawberry Fields Forever" nový rozměr emocionality.

Dvě verze písně "Casilda’s Song" z desky "The Temple in the Underworld" znamenají pozdní splnění principálova snu. Big Boss v symfonickou interpretaci písně údajně doufal už v době vydání "Temple" (1992), dočkal se nicméně až nyní. Zatímco popové remixy, které zabírají místo na každém druhém zbytečném singlu, bývají jen dlouhým a navíc slabým odvarem původní písně, symfonické verze "Casilda’s Song" vznikly v úzkém spojení s původním interpretem, a tudíž je označení "verze" na místě mnohem více než "remix" či "cover". Verze ostravského violoncellového tria HYPERION ubíhá kupředu mnohem kvapněji než verze početnějšího ILLEGAL ORCHESTRA. Díky nastoupenému rytmu si není těžké představit klipovou verzi této písně, která by ale nesměla ztratit nic z dynamiky pojetí HYPERION.

Zatímco ve verzi HYPERION hrají nástroje v dokonalé souhře, v případě ILLEGAL ORCHESTRA se dá hovořit o jakémsi "rozhovoru", v němž jsou jednotlivé party provázány a doplňují se podobně jako Big Bossovy násobené vokály. Meditativnost tohoto až komorního, ale značně znepokojivého kousku výtečně vystihuje mystiku ROOT a odmyslíme-li si z něj "nightwishovské" oči, tak i dokonale souzní s atmosférou obalu CD. Svou emotivní interpretací navíc opět vyniká Big Boss, který při šepotu "Carcosa" připomíná hypnotickou, ale i zrádnou Sirénu. V podání ILLEGAL ORCHESTRA se "Casilda’s Song" dočkala vzletnějšího a méně svázaného provedení než v případě HYPERION.

V ochutnávce nové desky, která CD završuje, už rozpoznáme vůdčí skladatelskou roli Ashokovu, která zatím ovládala mysteriózní produkci EQUIRHODONT. Skladbě dominují krkavčí Big Bossův hlas (po předchozí čtveřici skladeb zní zprvu až nemístně, ale nedejte se odradit) a kytarová sóla, která by však bez promyšlené podpory ostatních nástrojů zdaleka tolik neznamenala. Navzdory přímočarému charakteru písně je z ní cítit neobyčejná skladatelská vyzrálost. Překvapující vývoj skladby, jejíž text i název ("Human") se zabývá nejelementárnějšími otázkami lidství, a která je ambiciózní i rozsahem, dokazuje, že ROOT se ani nadále nebojí výzev. Převedení této skladby v její křehké rovnováze na koncertní pódia bude totiž nesmírně obtížné. Její živá prezentace bude navíc zajímavá i z hlediska Big Bossova, který se po dylanovsku nebojí svérázného frázování. Zejména v poslední době svým osobitým nakládáním s anglickými texty (neváhá "polykat" celá slova) dává naživo nový ksicht bezmála každé z anglicky zpívaných písní. Jako by si říkal - "Text si může každý přečíst a následně promyslet v bookletu či na webu. Můj hlas slouží více něž k recitaci textů jako další doplňující nástroj." K "Human" coby ukázce z chystané řadovky bude směřovat zajisté nejvíce otázek. Bude taková celá deska? Převzal Ashok skladatelské otěže do rukou tak pevně, jak se zdá? Bude "Human" plnit stejnou hitovou službu jako Blackieho "Talking Bones" ze zatím posledního dlouhohrajícího CD "Madness of the Graves"? Tak či onak, vše nasvědčuje tomu, že démoni budou na "Daemon Viam Invenient" ještě rozdivočelejší než kdy dříve.

"Casildou" ROOT dokazují, že jsou velkou kapelou ve všech kontextech tohoto spojení - dokáží sofistikovaně vzdát hold svým vzorům, zvládají komunikaci se svými fanoušky a především dokáží skládat nezaměnitelnou hudbu. Vzhledem k formátu "Casildy" nelze hovořit o ničem jiném než maximálně uspokojivě využitém prostoru.

PS - Původně jsem si chtěl rýpnout, že "umění nechat čekat" prokazují ROOT i (nezaviněným) opakovaným odkládáním vydání DVD "Deep in Root". Kvality "Casildy" mě přesvědčily o zbytečnosti takovéto poznámky.

A ještě dotaz na okraj - odpusťte neznalost, ale má Jan Winkler - dirigent ILLEGAL ORCHESTRA - co do činění s Janem Winklerem z komické kapely ORFELL?

sestava: Jiří "Big Boss" Valter - zpěv, Marek "Ashok" Šmerda - kytara, Aleš "Poison" Jedonek - kytara, Igor "Golem" Hubík - basa, doprovodné vokály, René "Evil" Kostelňák - bicí
hosté Martin Kajzar - zpěv (Strawberry Fields Forever), Hyperion (Jan Kaňka, Ondra Tyleček, Tomáš Majliš), Illegal Orchestra (Vendulka Zachovalá, Klára Jandová, Veronika Částková, Jan Zvěřina, Petr Sládek, Jan Winkler) a další

produkce: Ashok & Big Boss
studio: Shaark
čas: 25:26