29.09.16

06.09.16

06.09.16

BORKNAGAR - Origin

BORKNAGAR - Origin

2006 Century Media

Po pravdě řečeno, když jsem poprvé z médií uslyšel, že norští nezmaři BORKNAGAR vydávají novou desku, začal jsem se těšit. Když jsem ale zjistil, že bude čistě akustická, mé očekávání opadlo. Po předešlých zkušenostech s akustickými nahrávkami typu "Damnation" od OPETH jsem nabyl obav, že se bude sice jednat o materiál zajímavý, ale ne nijak zásadně objevný. Doufal jsem tedy, že se aspoň Mr. Brun, Vintersorg, Lazarus a Mickelson poperou s nástroji bez elektriky se ctí.

Album od prvního okamžiku působí velice živě, ale buďte si jistí, že na první poslech to vážně nebude a tomuto "Origin" albu budete muset věnovat minimálně více než dost poslechů. Záleží samozřejmě na každém z nás, jaké má uši, ale pro ty, co jsou trošku zběhlí ve spolcích jako RAM-ZET, SOLEFALD, LUMSK aj., bude určitě jednodušší přijít norskému folkloru v podání BORKNAGAR na kloub.

Začátek celého alba zní sice velice příjemně, ale i přesto bych doporučoval začít poslech třeba od skladby "Human Nature", která je ze všech kompozic asi nejmelodičtější a celkově nejjednodušší na poslech. Jedná se čistě o jednoznačnou "avantgardní" hitovku, která Vás později bude srážet do kolen při každém poslechu. V této skladbě se také ukazují BORKNAGAR v celé parádě včetně všech čtyř hostů, kteří byli přizváni. Velice dobrou volbou se ukázala violinistka Sareeta z RAM-ZET, která má s hudbou podobného ražení zkušenosti a její nástroj patří k jedněm z nejlepších na celém albu. Speciální poklona patří Mr. Lazarusovi, který se svými klávesami vstupuje do jednotlivých skladeb jednou s hamondkami a podruhé zase s klasickými varhany do všech písní, aniž by je narušil, ale jen je čistě "podmazává." O Vintersorgově zpěvu dlouho vyprávět nemusím, ti, kdo blíže znají jeho tvorbu vědí, jak krásně dokáže zpívat v čistých polohách. Na "Origin" se z něho stal vypravěč, který dokáže sugestivně a citlivě vyprávět jeden příběh za druhým, že mu zobete z ruky každičký verš a na konci zjistíte, že zpíváte jak o život skladby, nad kterými když se zamyslíte a poslechnete jako nezaujatí, nejsou tou odrhovačkou, kterou znáte odjinud.

BORKNAGAR tentokrát namíchali to nejlepší, co z jejich tvorby znáte. Uslyšíte tradiční severský folklor s norským nádechem, melodie zavánějící dávnými časy vikingů a samozřejmě špetku toho avantgadna. Celá deska je perfektně vyprodukovaná a její celková dramaturgie včetně perfektních hráčských výkonů působí jako zklidňující opium. Po vyslechnutí 35-ti minut si zkuste vzpomenout, jak jste se cítili na začátku desky a jak na konci. Uvidíte, bude to jiné…

sestava: Oystein G. Brun - kytara, Vintersorg (Andreas Hedlund) - zpěv, kytary, klávesy, Lars A. Nedland - klávesy, Asgeir Mickelson - bicí, Hosté: Erik Tiwaz aka Tyr - baa, Sareeta - viola, Thomas Nilsson - cello, Steinar Ofsdal - flétny
produkce: Børge Finstad
studio: Toproom
čas: 35:54