29.09.16

06.09.16

06.09.16

SATURNUS - Veronika Decides To Die

SATURNUS - Veronika Decides To Die

2006 Firebox Records

Upřímně řečeno, dánská metalová scéna byla pro mě donedávna docela dost velkou neznámou. Snad jen KING DIAMOND a MERCYFUL FATE jsou jediní dobře známí interpreti z této země. V poslední době se objevilo několik nadějných kapel, které mají dost velké ambice napravit reputaci dánské metalové hudbě. Krom zde recenzovaných SATURNUS nesmíme zapomenout na konečně se prosazující deathmetalové veterány ILLDISPOSED, jejichž poslední deska je spolu s deskou doomových SATURNUS jmenována v dánských metalových cenách na desku roku a obě kapely se taktéž objevují i v kategorii "kapela roku."

V případě pomalých a rozjímavých SATURNUS nejde na první poslech o nic nového. Určitě Vám přijdou na mysl pojmy jako MY DYING BRIDE nebo ANATHEMA. Pomalé skladby přesahující svou délkou hranici pěti minut, patří v rámci daného žánru ke standardu, stejně jako zatěžkané riffy s bicími, jejichž zvuk Vám připomene jak se "dělal" doom metal v polovině devadesátých let. Stejně je to i se zvukem kytar, které hodně připomínají tolik známý zvuk MY DYING BRIDE z období okolo alb "Like gods of the sun" nebo "Dreadful hours". Anglické krále doom metalu však nepřipomínají SATURNUS jen zvukem, ale i celkovou kompozicí skladeb. Pomalé intro přecházející v rychlejší neprostupnou zeď riffů, která je náhle nabořena melancholicky jemnou melodií klavíru. Piano je zde používáno hodně s citem a jeho kombinace s akustickými kytarami Vám hodně připomene, které roční období právě prožíváte. Za nejreprezentativnější skladbu celé desky bych považoval v pořadí pátou "All alone" s přenádherným klavírním motivem prokládaným recitovanými verši a na závěr vrcholící téměř "floydovským" kytarovým sólem.

Čím déle však budete "Veroniku" poslouchat, tím se budete seznamovat s jejím těžkým a smutným osudem. Osud je to věru depresivní a projdete si vším, čím si prošla hlavní hrdinka stejnojmenného románu Paula Coelha, podle něhož je deska pojmenována. Rozpolcenost osobnosti v okamžiku, kdy zjišťujete jak tenká je hranice mezi šílenstvím a zdravým rozumem, schizofrenický pocit ze světa kolem, Vás stejně jako Veroniku dovede ke klidnému konci a touze užít si to vše ještě jednou.

I přes všechny podobnosti, které SATURNUS vyvolávají svou hudbou i stylem skládání se nejedná o žádnou levnou kopii, ale plnohodnotný materiál, kterým kapela vyjadřuje svoji vizi doom metalu. V úvodu zmiňovaný zvuk podobný starším nahrávkám průkopníků stylu je zde zastoupen pouze v několika pasážích desky. Jinak se jedná o celkem moderní pojetí melodického doomu a my se můžeme jen těšit jak to kapela zvládne při svém listopadovém vystoupení v Praze.

sestava: Lennart Jacobsen - baskytara, Thomas Akim Jensen - zpěv, Anders Ro Nielsen - klávesy, Tais Pedersen - kytara, Peter Erecius Poulsen - kytara, Nikolaj Borg - bicí
produkce: Flemming Rasmussen
studio: Sweet silence studios