06.09.16

06.09.16

ESOTERIC - Subconscious Dissolution into the Continuum

2004 Season of Mist

čas: 50:51
styl: funeral doom

Hodně skupin doom metalový žánr koncem devadesátých let spíše zneužilo, tehdy, jako houby po dešti, vyrašilo stovky přeslazených melancholických epigonů, kombinujících svou tvorbu s kýčovitým gotickým patosem. Člověk by už málem zapomněl, v čem tkví jeho podstata. Skoro žádná doom metalová kapela nejde tomuto smrtonosnému žánru až do morku kosti či na dřeň jako Britové ESOTERIC. Ať si pustím kterýkoliv počin tohoto nesmírně talentovaného seskupení, vždy zůstávám v němém úžasu, neboť poslechová místnost se kontaminuje tajemnou miazmou. Spolek svoji pohřební elegii roku 2004 precizně vyprofiloval manifestem "Subconscious Dissolution into the Continuum".

Subconscious unravels at the point of death and all time it has known erupts into a moment. As time extinguishes us, so we become it

Pouze tři kompozice (čtvrtá "Arcane Dissolution" je ambientně-industriální outro) bohatě stačí k vykreslení specifické nálady, jakou dokáží snad jen ESOTERIC. Ostatně hrací délka skladeb čitá kolem 15 minut, takže se hravě dostaneme s outrem na hrací čas 50 minut. ESOTERIC dílem "Subconscious Dissolution Into the Continuum" stanuli na samém vrcholu žánru. Není lehké přesně definovat styl, jenž zázrační Britové produkují. Veskrze jejich tvorba vychází z doom metalu, ale budeme-li ji konfrontovat s klasickými protagonisty tohoto stylu, můžeme dojít k onomu přirovnání jablek s hruškami. Ostatně ani berlička funeral doom nám dokonale neposlouží, neboť ve srovnání s podobně laděnými spolky, ESOTERIC svoji hudební alchymii vaří více svojsky, s mnoha dalšími lektvary. Rytmika sice tepe nesmírně pomalu, hutné kytary a ultra hluboký growling splňují atributy tohoto subžánru, nicméně hudebně ansámbl směřuje ještě dále, snad až do astrálního universa. Snad progresivní doom metalová moderna, řízlá psychedelickou avantgardou s přesahy do dark ambientu. No, zní to až dekadentně, takže raději zůstaňme u toho funeral doom metalu.

ESOTERIC svoji hudbu především nijak uměle či afektovaně nepřikrášlují. Nehovořím ovšem o produkci či studiové práci, po této stránce nelze nahrávce nic vytknout, ale celkově o feelingu. Pokud jiné doom metalové spolky evokují spíše melancholické nálady či romantično, ESOTERIC se s ničím nemazlí a ukáží Smrt v celém svém majestátu. Samozřejmě, že kytary, na nichž je nahrávka postavená především (ostatně tři kytaristé v sestavě mluví za vše), často zabrousí do velice melancholických sfér, ale plní spíše psychedelickou či, příhodněji formulováno, esoterickou funkci k dosažení ataraxie (hlavně začátek "The Blood of the Eyes" aspiruje na nejlepší doom metalový moment v historii žánru). Skupina rozhodně nechce posluchače dostat do nijakého romanticko-sladkého goth snění, ani nenalézá záblesky naděje či mesiášské vykoupení. Ostatně, extrémně zádumčivý vokální projev Grega Chandlera vás ani na chvíli nenechá na pochybách, že Smrt je blíže, než kdykoliv před tím. Ba co více, ESOTERIC se snaží posluchačům sdělit, že je pevnou součástí našeho života. Kdo se jí snaží vyhnout, ten ji pozná nejdříve.

Wherefore is this grey fucking day,
That I should sit in here now?
Now of all times,
For all times have been now,
Until they became then.

And it grates upon these very nerves,
That move my body amongst the living.
As they seethe,
Shaking their anger throughout my bones... as if to escape...

Chtělo by se říci, že ESOTERIC je svým způsobem nepřístupná muzika, dostávající do transu jen úzký okruh posluchačů. Tolik bolesti a utrpení může přece těžko strávit i jinak tradiční posluchač doomu. Tak či onak, "Subconscious Dissolution Into the Continuum" hoří na pohřební hranici mohutným plamenem a osvětluje tak mramorové pilíře u portálu k věčnému Morpheovu spánku.

sestava: Greg Chandler - zpěv, kytara, Gordon Bicknell - kytara, Steve Peters - kytara, baskytara, Keith York - bicí, host: Trevor Lines - baskytara
produkce: ESOTERIC
1. Morphia