29.09.16

06.09.16

06.09.16

ENSLAVED - Ruun

ENSLAVED - Ruun

2006 Tabu Recordings

ENSLAVED velmi citlivě balancují na pomyslné hraně, neboť na jedné straně chtějí zachovat pohanský odkaz svých starých alb (black metalový zvuk, syrovější produkce, havraní skřehot), na druhé straně do své tvorby vehementně roubují progresivní a art rockové elementy. Výsledný konglomerát nezní vůbec špatně, nicméně stále cítím v hudbě ENSLAVED jakési schizofrenní pocity, možná i jistý kalkul. Přetransformování svého hudebního směřovaní čistě k aristokraticky pojatému progress metalu by znamenalo ztratit značnou část posluchačské základny, která ENSLAVED poslouchá díky jejich vikinskému odkazu, jenž v hudbě stále přežívá a to především v syrovém zvuku rytmických kytar a v Grutlovu blackovému vokálu (nicméně osobně si myslím, že nejvíce ji evokuje image kapely). Počin "Ruun" v tomto ohledu není výjimkou, plynule totiž navazuje na předchozí dva progresivní opusy.

Tentokrát si desku skupina produkovala sama a na první poslech můžeme zaregistrovat, že až na některé hodně vypečené pasáže se ENSLAVED vrací částečně ke kořenům. Sice ne až k extrémním pagan black metalovým hvozdům z první poloviny devadesátých let, neboť přece jen, fúze metalové moderny s avantgardou na "Ruun" zaujímá výsostné postavení, ovšem black metalová syrovost si do skladeb též vehementně razí svou cestu

Na druhé straně však ENSLAVED místy znějí jako čistokrevný progress metal, říznutý art rockem 70. let a to včetně skvěle znějících hammondek. Právě podobné pasáže ukazují, kam může evoluce ENSLAVED do budoucna směřovat. Chce to jen sebrat kuráž a odbourat černěkovové fluidum. Třeba hned ve druhé "Path To Vanir" zazní velice křehké melodické vokály (kdo by to dříve řekl). Výjimkou není ani titulní "Ruun", disponující opět velice subtilními pasážemi. Ovšem když se do těchto skvostných momentů více zaposloucháte, po chvíli je impertinentně rozdrtí havraní skřehot s kanonádou bicí mašinérie. Osobně mi tvrdost či některé disonance v hudbě ENSLAVED nevadí, ale díky této hudební rozháranosti skladby znějí poněkud ambivalentně. Skupina po instrumentální stránce může strčit do kapsy kde jakou progress veličinu, nicméně pouto minulosti je ještě hodně silné a k absolutní transformaci ještě zřejmě neuzrál čas. Holt dvěma pánům nelze sloužit věčně.

Verdikt k "Ruun" může opět nabýt více podob. Kvalitativně patří CD k logickému epigonu předchozích avantgardně laděných počinů. V tomto ohledu můžeme očekávat mix aristokratických rock/metalových postupů s dravostí severského black metalu, jaký slyšíme jen u málo interpretů. Na druhou stranu zůstává pravdou, že po epochálním dílu "Isa" a dle mého názoru vrcholném albu "Below The Lights", kde skupina poprvé s vervou dala adie extrémnímu syrovému metalu, "Ruun" poněkud pokulhává. Nezní tak korelativně jako výše jmenované opusy a ač to říkám nerad, najdeme na něm i několik balastu. Nezapomínejme však, že se stále pohybujeme na špičce uměleckého ledovce, tudíž ač můžeme na desce naleznout jakékoliv nedostatky či mouchy, ENSLAVED budou vždy o mnoho kroků před zbytkem metalového světa.

sestava: Ivar Bjornson - kytara, klávesy, efekty, Arve Isdal - kytara, Grutle Kjellson - zpěv, baskytara, Herbrand Larsen - klávesy,zpěv, Cato Bekkevold - bicí
produkce: ENSLAVED
studio: Amper Tone Studios