29.09.16

06.09.16

06.09.16

BIOMECHANICAL - The Empires of the Worlds

2005 Earache / Elitist

Metalová syntéza s rukopisem

Z Velké Británie pochází kapela přinášející metal v jádru klasický, s rozpoznatelnými vlivy kapel jako jsou PANTERA anebo JUDAS PRIEST, ale v celkovém vyznění moderní až progresivní. Přichází s metalem v mnohých ohledech dřevním - takovým, jaký vás silně a z mnoha směrů nakope, ovšem způsobem, jaký si dáte líbit. BIOMECHANICAL ale dokáží pracovat také s rozvětvenými koncepty a subtilními náladami absolutní mizérie. A vše zvládají takřka dokonale. BIOMECHANICAL jsou thrash - prog - heavy metalovou kapelou (přesně v tomto pořadí žánrů), která ale disponuje vzácnou schopností oslovit fanoušky napříč metalovými odnožemi.

BIOMECHANICAL jsou tu filmově majestátní, tu thrashově nekompromisní, jindy převládne heavymetalová vzletnost či progresivní vizionářství. Ač slučuje mírně nesourodé styly (thrash je přece jen spojován s jistým vymezením se vůči kýčovitému heavy metalu), představuje "The Empires of the Worlds" desku, ke které není obtížné přilnout, avšak zároveň CD ničím zbytečně nepřikrášlované. BIOMECHANICAL jsou schopni složit hubatou a valivou píseň v duchu slavné panterovské "Walk" ("Existenz") a stejně dobře zvládnou i song, který se po bezmála grungeovém začátku rozroste do majestátních rozměrů ("Long Time Dead"). Takto rozdílné skladby jsou na albu pravidelně rozloženy - epičtější kousky (titulní píseň vybavená videoklipem i zmíněná "Long Time Dead") jsou prokládány rozčilenými a přímými nářezy ("Assaulter", "Regenerated", "Survival"), které však stejně jako vzletnější kompozice neváhají přijít na samotný závěr se zcela novým hudebním nápadem. Všechny písně pak spojuje též cílená rezignace na prvoplánově přístupnou melodičnost. Když už se objeví zapamatovatelný motiv (heavy refrén v "DNA Metastasis"), je okamžitě vyvážen old-schoolovým kytarovým sólem. Nejfuturističtěji zní deska především v pasážích zavánějících industriální náladou dehumanizované společnosti, kterou dokresluje i pojetí bookletu (Nat Jones) nikoliv nepřipomínající poetiku H/R/Gigera.

Závěrečnou čtvrtinu desky tvoří koncepční čtyřpísňová kompozice "Absolution", která přes výpravněji laděné pasáže odráží pestrost celé desky, jíž dominuje časté střídání poloh. Více zde vyniknou sklony k filmové rozmáchlosti, jsou zapojeny dechová sekce i sborový zpěv, který však nespadá do škatulky power metalových klišé, ale přináší osvobozující až očistné vyvrcholení desky. O úprku z pochmurné industriální nálady celého alba, jíž nelépe evokuje první část kompozice "Absolution", však nelze hovořit. Uklidňující světlo se vyjevuje jen zřídka, většinou musíme vstřebávat zařezávající se zvuky jakoby násobené opuštěnými chodbami továrních hal a po většinu svého trvání deska "The Empires of the Worlds" veškerou pozitivní energii svazuje. A když album s posledními tóny "Disintegration" dozní, vyjeví se i skutečnost, že některým ze skladeb jakoby se ani nechtělo končit, jakoby chtěly pokračovat dál a dál.

Vedle nepopiratelných hráčských dovedností instrumentalistů dá CD vyniknout především mnohotvárnému vokálu Johna K, který chvíli zpívá rychlostí na hranici srozumitelnosti a jindy se mazlí s každým slovem. Zatímco v "Long Time Dead" představuje propracovanou vokální techniku, v písni "Truth Denied" dosahuje zpěv John K rychlosti, s jakou Devin Townsend odzpíval skladbu "Happy Camper" na debutu STRAPPING YOUNG LAD "Heavy As a Really Heavy Thing". Johnův po většinu času vysoce posazený vokál čas od času provokuje k odmítnutí jeho možná až přílišné exaltovanosti - chvílemi připomíná třeba pění Stua Blocka na aktuální desce Kanaďanů INTO ETERNITY "The Scattering of Ashes". Občasná přepjatost desky jako celku je však spíše drásavá než townsendovsky expresivní. BIOMECHANICAL nejsou na své průlomové desce ani na moment nadměrně okázalí, o kýčovitosti nemluvě. Ač nepopírají, že jsou potomky nové vlny britského heavy metalu či adoptivními syny PANTERY, zůstávají BIOMECHANICAL především dostatečně osamostatnivším-se potomkem slavných rodičů.

Album "The Empires of the Worlds" může být pro leckterého českého posluchače mírně opožděným objevem, ovšem objevem takovým, z jakého se nelze netěšit. BIOMECHANICAL totiž sestavili hudební nálož nebývalé kadence, nálož, kterou je radost nechat si detonovat ve sluchovodech. "The Empires of the Worlds" je albem, které mohu s nejčistším svědomím doporučit každému posluchači, jehož srdce je do samého středu kovové, a to bez ohledu na skutečnost, že má třeba černou barvu či neprůchodné thrashové brnění.

sestava John K - zpěv, Jamie Hunt - kytara, Chris Webb - kytara, Jon Collins - basa, Matt C - bicí
produkce: John K (mastered by Andy Sneap)
studio: home studio of John K